• Hudbu složil: Maurice Jarre
  • Orchestrace: Maurice Jarre, Christopher Palmer
  • Dirigoval: Maurice Jarre
  • Produkce: Maurice Jarre
  • Nahrál The Studioorchestre of Munich
  • Varese Sarabande 1985 (VCD-47249)

Díky mimořádnému úspěchu, kterého roku 1982 dosáhl Steven Spielberg se svým E.T., nebylo divu, že se v průběhu let vyrojila řada kopií a variací příběhu ztraceného mimozemšťana, který svého nejlepšího přítele najde v malém chlapci. Zatímco E.T. nepostrádal ve své době jak originalitu, tak jistou dávku řemeslné dovednosti ve svém zpracování, jeho kopie nezřídka postrádaly obojí. Od "MAC A JÁ", kterého dnes vydrží sledovat divák pouze se silným žaludkem, přes solidní (i když nikterak objevné) "ČÍSLO 5 ŽIJE" (a jeho slabší pokračování) až po MÉHO NEPŘÍTELE Wolfganga Petersena, v němž hlavní role vytvořili Dennis Quaid (Willis Davidge) a k nepoznání namaskovaný Louis Gossett Jr. (Jeriba 'Jerry' Shigan).

Jedním z hlavních trumfů, které měl Petersen v ruce byla i hudba Maurice Jarrea. V 60. a 70. letech jeden ze skladatelů, kteří udávali směr filmové hudby v polovině 80. letech právě prožíval comeback s oscarovou CESTOU DO INDIE Davida Leana. Jeho následující projekt však vyžadoval velmi rozdílný hudební přístup. Během své kariéry Jarre vystřídal všechny myslitelné hudební lokace, od Mexika přes Rusko, Irsko, blízký i dálný východ až po polární kruh a často nahrával s orchestry usídlenými právě v těchto lokacích. Nebylo proto divu, že se Petersen obrátil na tohoto hudebního cestovatele a umožnil mu, aby na svojí dirigentskou taktovku umístil další lokační zářez.

Kromě velkého symfonického orchestru nechal Jarre rozeznít i ansámbl syntezátorů, jenž svým zvukem dokreslovaly úvodní scény opuštěného světa Fyrine IV. Po čistě elektronické Fyrine IV se v The Relationship a Birth of Zamis z pozadí pozvolna vynořuje hlavní motiv a v podání syntezátorů dokresluje scény pozvolného sbližování lidského trosečníka a jeho dračího nepřítele. Orchestr však přichází ke slovu teprve s 6. skladbou Spring doprovázející montáž růstu malého tříprstého draka a jeho nedobrovolného adoptivního otce. Jarre popadá druhý dech a následuje pár minut orchestrální radosti, štěstí a hravosti (Spring a Football Game). Tyto živější sekvence pak svým specifickým aranžmá a rozvojem připomenou některé z největších Jarreho hitů jeho nejslavnějšího epického období. Tečkou na závěr a nesporným vrcholem alba je Before The Drac Holy Council, po jejímž dvouminutovém akčním úvodu již následuje pozvolně gradující hlavní motiv.

Kromě elektronických experimentů a variací hlavního motivu, který je později prezentován i symfonickým orchestrem, CD obsahuje i několik dramatičtějších minut. V The Scavengers se objeví dva nové vedlejší motivy, z nichž první, založený na smyčcové a dechové sekci a výrazných velkých bubnech (čas 1:39), doprovází Willisovo putování napříč pustinou a zazní pouze v případě této skladby. Motiv druhý (tvořený svižnými trombóny v čase 2:52), patří lidským otrokářům a zazní znovu i v úvodu Before the Drac Holy Council.

Albu by se dala vytknout dnes již do uší bijící zastaralost syntetické složky. Oproti ostatním skladatelovým elektronickým experimentům, které v jeho filmografii v průběhu 80. let bohužel převažovaly, MŮJ NEPŘÍTEL stále neztratil specifické kouzlo, a jelikož jsou většinou symfonické a elektronické prvky od sebe navzájem striktně odděleny (tracky 1-5 jsou elektronické, 6-10 symfonické), CD stále nabízí přibližně 20 minut velmi kvalitního symfonického materiálu.

Hudba ***    Album ***    Zvuk ***

The Bride

Artwork copyright (c) 1985 Warner Bros., review copyright (c) 2006 Petr Kocanda