• Hudbu složil: Mychael Danna
  • Dirigoval: Nicholas Dodd
  • Orchestrace: Nicholas Dodd
  • Produkce: Mychael Danna, Alex Steyermark
  • Nahráno v: Air Studios, Lyndhurst Hall, London
  • Atlantic Records 1999 (83262-2)

Kanadský skladatel Mychael Danna získal povědomí o své osobě nejprve díky své spolupráci s režisérem Atomem Egoyanem, která mu dává neustále příležitost objevovat nové hudební světy a kombinovat zdánlivě neslučitelné prvky. Jisté renomé, které mu vynesla dlouholetá spolupráce s Egoyanem a pověst skladatele schopného pracovat v jakémkoliv hudebním stylu, vedly k jeho setkání s další význačnou veličinou autorského formátu současné kinematografie. Režisér Ang Lee nejprve spojil s Dannou síly při práci na snímku THE ICE STORM (Ledová bouře, 1997), který Dannovi poskytl další příležitost pracovat s gamelanem a netradičními hudebními nástroji převážně východní provenience, jejich následující projekt však spadal do diametrálně odlišného stylu v rámci Dannovy celé dosavadní filmografie. Do období války Severu a Jihu zasazený komorní příběh pár přátel s mírným westernovým nádechem (navíc vyprávěný z pohledu prohrávajících jižanů) do značné míry určoval přístup, který Mychael Danna při práci na RIDE WITH THE DEVIL zvolil.

Kostra kompozice je tvořena jižanskými houslemi, které jsou základním prvkem hlavního motivu a znějí rovněž i nad symfonickou vřavou v rámci několika dramatičtějších skladeb. Své uplatnění housle nacházejí i v rámci dobových tradicionálů sloužících jako source music (skladby Sally in the Garden a Old King Crow). Aby tyto dobové skladby lépe sladil se svou vlastní novou symfonickou hudbou, i sám Danna složil několik skladeb udržujících podobný instrumentační rámec (Miss McLeod's Reel, Settling in for Winter). V rámci tradičnějších symfonických skladeb využívá kromě sólových houslí i flétny a banja, čímž mírně překlenuje rozdíl mezi kontrastní symfonickou prací a původními dobovými skladbami.

Symfonická hudba není založena na jednoduchých snadno zapamatovatelných motivech - nejvýraznější téma náleží jižanským rebelům a zazní ve skladbách Clark Farm Shootout, The Ambush a v ívodu Sacking Lawrence. Téma zaznívá i ve svých decentnějších variacích v průběhu i dalších skladeb jako finální A Chicken at the End of It a Finale, v nichž jsou ostatně zopakovány všechny základní tematické nápady, jenž se v průběhu kompozice dočkaly svého rozvinutí. Zbytek kompozice je povětšinou velmi umírněn a nenásilně dokresluje emoce, aniž by je z diváků mermomocí doloval za každou cenu. RIDE WITH THE DEVIL tak je na "western" umírněným hudebním počinem, v jehož decentnosti právě leží jeho jistá síla. Většina kompozice je vystavěna okolo rozličných sólových partů houslí, flétny či smyčců.

V tomto ohledu Danna následoval rovněž spíše nezaujatě hudbou komentujícího Johna Barryho u jeho posledního oscarového triumfu DANCES WITH THE WOLVES. Hudební plochy jsou povětšinou zasmušilé, pozvolna rozvíjejí své hudební nápady. K těm nejdojemnějším skladbám pak patří Jack Bull's Death s houslovým sólem, k nejpůsobivějším pak symfonicky rozmáchlé skladby Clark Farm Shootout, The Ambush, Quantrill's arrival / Ride to Lawrence, Don't think you are a good man a Battle and Betrayal, které fungují ve filmu na výbornou, zatímco Sacking Lawrence svým rozmáchlým výrazem naopak poněkud kontrastuje s krvavým masakrem bezbranných obyvatel maloměsta, které se ze strachu uchýlilo ke "kolaboraci" se severskými armádami.

I když se po hudební stránce jedná o působivý, místy okouzlující a vzletný symfonický počin, kterému instrumentace renomovaného Nicholase Dodda dodaly patřičnou šťávu a epický ráz, podstatným problémem tohoto soundtracku je (kromě nepříliš prostorového zvukového mixu a občasných jemných lupanců) jeho kompilační stránka. Kompaktnost poslechu je pravidelně narušována zbytečnými dobovými tradicionály a source skladbami, které například překlenují prostor mezi dojemnou skladbou Jack Bull's Death a dramatickou Quantrill's arrival / Ride to Lawrence. I přes tyto celkem podstatné výtky a rychlé skákání z jednoho hudebního stylu do druhého však Dannova hudba stačí na velmi solidní 4* hodnocení. Navíc, co je pro jednoho narušením kompaktnosti a plynulosti poslechu, může být pro někoho jiného ozvláštněním a oživením CD. Bylo by proto nejlepší, kdyby si každý na tento malý klenot mohl udělat názor vlastní. V kontrastu s následujícími velkými symfonickými Dannovými díly (především VANITY FAIR a ARARAT) se i přes výhrady ke kompilační stránce stále jedná o vysoce kvalitní počin a předzvěst řady následujících triumfů...

Hudba ****    Album ***    Zvuk ***

Glory

Stargate