Road to Perdition
(Thomas Newman)

 


1. Rock Island, 1931 (3:22)

2. Wake (1:55)

3. Just the Feller (2:44)

4. Mr. Rance (1:38)

5. Bit Borrowers (2:25)

6. Murder (In Four Parts) (7:54)

7. Road to Chicago (3:06)

8. Reading Room (1:25)
9. Someday Sweetheart - The Charleston Chasers (3:06)

10. Meet Maguire (1:44)

11. Blood Dog (1:06)

12. Finn McGovern (2:11)

13. The Farm (2:09)

14. Dirty Money (3:10)

15. Rain Hammers (2:41)

16. A Blind Eye (2:27)

17. Nothing to Trade (2:25)

18. Queer Notions - Fletcher Henderson & His Orchestra (1:20)

19. Virgin Mary (2:40)

20. Shoot the Dead (2:25)

21. Grave Drive (1:20)

22. Cathedral (2:40)

23. There'll Be Some Changes Made - Chicago Rhythm Kings (2:59)

24. Ghosts (3:40)

25. Lexington Hotel, Room 1432 (1:45)

26. Road to Perdition (3:55)

27. Perdition Piano Duet - Tom Hanks/Paul Newman (1:39)

 

TT 70:25

 
 

  • Hudbu zložil: Thomas Newman
  • Dirigoval: Thomas Newman
  • Orchestrácie: Thomas Pasatieri
  • Produkcia: Thomas Newman, Bill Bernstein
  • Decca Records 2002 (440 017 167-2)
 

Hudba / Album


Pre tých, čo poznají THE SHAWSHANK REDEMPTION:

Predůžte si SHAWSHANK o 20 minít. Vypustite z neho tracky s mohutným orchestrom (ktoré sí paradoxne tými najlepším z CD). Berte v ívahu opätovní prítomnosť toho najväčšieho zla â?? troch dobových songov. A k tejto zoslabenej kostre si pripočítajte jeden VEľMI pekný, klavírový ístredný motív. Charakter hudby ako taký zostáva v podstate nezmenený a jediným výraznejším rozdielom popri trochu pestrejšom aranžmá, sí strunové brnkačky westernovského charakteru. Suma sumárum: Veľmi pekný ístredný motív, ktorý však zo 70 minítového CD zaznie iba 2 krát (!) a bez akejkoľvek pomoci silnejšieho orchestra nemá šancu povýšiť zvyšný tok sladkokyslého meditovania nad íroveň štandardu.


Pre tých, čo THE SHAWSHANK REDEMPTION nepoznají:

Thomas Newman je skladateľ s mimoriadne originálnym "soundom" a vôbec prístupom ku komponovaniu. Hoci k vrcholom jeho tvorby patria práve soundtracky, obsahujíce monumentálne, dramatickými emóciami nabité orchestrálne pasáže (THE SHAWSHANK REDEMPTION), nikdy ich nepoužíva častejšie, než je nevyhnutné a vo väčšine svojej tvorby inklinuje k orchestrálnemu minimalizmu a vytváraniu ponurej atmosféry. Originalita Thomasa Newmana spočíva v repertoári zvukov, ktoré dokáže vybičovať z jednotlivých nástrojov. Nejeden preborník v obore filmovej hudby ho preto obdivuje a láme si hlavu nad tým, kde na tie nápady chodí. Vo filmoch funguje Newmanova pohodová, rozvážna a seriózna hudba vynikajíco a často dosahuje až hypnotických íčinkov. Na samostatný posluch je však o niečo menej zaujímavá a nad vodou ju obvykle pridržiavají práve vyššie spomínané mohutné orchestrálne pasáže.

ROAD TO PERDITION je pekelne dlhý soundtrack, ktorý vám v prípade, že ste nevideli film, začne pripadať monotónny už v prej tretine. Väčšina hudby na ňom totiž spočíva práve v oných pomalých, tichých, náladovo smutných kompozíciách. Dominuje tu hlbší klavír, no v okolitej spleti desiatok iných nástrojov sa jeho výraz dosť ľahko vytráca a stáva sa len nenápadnou síčasťou harmonicky plynícej masy. Tými ostatnými nástrojmi sí rôzne cimbaly, píšťalky, harmonika a široká plejáda strunových brkačiek a podivných cinkotavých zvukov. Výnimočne prídu na rad aj perkusie v kombinácii s veselšími sláčikovými zárezmi a ponurému posluchu dodají trochu sviežosti (14. Dirty Money).

Harmónia Newmanovej hudby na ROAD TO PERDITION je z kompozičného hľadiska miery a citu opäť výborná. Newman s ňou ostatne nemal nikdy problémy. Kompaktnosť albumu ako celku je však na troch miestach rozbitá dobovými piesňami, ktoré by zneli príšerne aj zo starej platne - nie to ešte ako síčasť orchestrálneho soundtracku. A tak najväčším potešením z trošku nevýrazného, 70 minítového CD, zostáva len PREKRÁSNY ístredný motív "Road to Perdition". Pomalý, smutný, nesmierne hlboký klavírový part, ktorého sólo postupne prechádza do jemníčkej orchestrálnej vaty a tá necháva doznieť nežní melódiu. Prvý krát zaznie tento motív v 13-ej skladbe The Farm a druhý krát, v dlhšej verzii, v predposlednej 26-ej, Road to Perdition. Dokopy si ho tak užijeme necelých 6 minít, čo tým pádom robí celkovo 6 minít nádhernej hudby. Nie je to na 70 minítové CD trochu málo?

 
Hudba ***    Album ***    

 

Tiež pozrite:

Sleepers 
 
Schindler's List 
 
The Shawshank Redemption 
 

 


Artwork copyright (c) 20th Century Fox Film Corporation, review copyright (c) 2002 Martin Pomothy

TOPlist