(Evin Key/Ken Hiwatt Marshall)

TT 75:55

• Dirigoval: Marco Beltrami, Phil A. Pinot
  • Orchestrace: Tiffany Biscayne, Max Windhalm, Phil A. Pinot, Dennis Smith, Rici J. Sentoures
  • Nahráno v Todd-Ao Scoring Stage, Hollywood
  • Lakeshore Records 2006 (LKS 338502)

První UNDERWORLD využíval u svého hudebního doprovodu pouze možností elektronického samplingu počátku nového milénia. Díky nečekanému íspěchu tohoto laciného béčka došlo nyní na pokračování, při jehož produkci producenti neškudlili, a tak se mohl nahrávání soundtracku zíčastnit i symfonický orchestr pod vedením Marca Beltramiho, který se tímto snímkem vrací ke svým hororovým kořenům.

Druhý UNDERWORLD začíná přesně tam, kde první skončil. úpírka Seline je spolu s ípíro-vlkodlako-člověkem Michaelem stále na ítěku a jako by nestačilo, že je pronásleduje skupina ípírů, přidává se k jejich pronásledovatelům i právě vzkříšený (a po 700 let hybernace náležitě nakrklý) praotec ípírského národa Marcus Corvin toužící najít kryptu, v níž již stejně dlouho spočívá jeho bratr, pro změnu praotec všech vlkodlaků. A světe div se, je to právě Seline, která jako jediná zná pozici jeho vězení. Výsledkem je tak snímek, jehož první polovinu tvoří neustávající pronásledování hlavních "hrdinů" ze všech možných stran. Po krátkém ívodním prologu vysvětlujícím mytologický původ a roli bratrů Corvinových se již děj přesouvá z divokého středověku do současnosti, kde musejí společnými silami Seline a Michael, systematicky bloumající odnikud nikam, prchat před svými pronásledovateli a současně i rozvíjet svůj originální romantický vztah.

Jelikož je UNDERWORLD EVOLUTION oproti řadě dalších Beltramiho soundtracků prezentován v chronologickém pořadí, vynikne jeho pozvolná práce s pár základními motivy a jejich postupný rozvoj a gradace. Jednoduchý hlavní motiv Underworldu zaznívá poprvé v závěru 4. tracku Previously a je následně rozvíjen i ve skladbách Corvin's Cruisin' Crypt, Morgue Medallion a především William's Castle, v níž náležitě vrcholí za přispění rozsáhlé perkusní a žesťové sekce. UNDERWORLD EVOLUTION není ani zdaleka tak tematicky rozsáhlým počinem jako např. HELLBOY. Jeho základem jsou podobné jednoduché motivy a texturální instrumentace, na nichž byl vystavěn BLADE 2 a v menší míře i I, ROBOT.

Mezi tematicky rozvinutější prvky patří vztah Seline a Michaela, pro který Beltrami složil smyčcově vystavěné romantické téma, jež zaznívá ve skladbách Cue de Cilantro, Patricide a ve finálovce The Future. Ve svém náznaku se mihne i ve skladbě He is my Sonshine. Bohužel toto téma bylo ve filmu samotném redukováno na naprosté minimum - skladby The Future a Cue de Cilantro ve filmu samotném vůbec nezazní a namísto nic je dvakrát použita skladba Eternity and a Day z prvního dílu (složená Paulem Haslingerem). Druhým vedlejším tematickým prvkem je téma spojené s rodinou Corvinů. Poprvé zazní v rámci prologu snímku (William Captured), v němž jsou bratři rozděleni a uvězněni, aby se následně rozvíjelo a zvolna gradovalo ve scénách s jejich otcem - skladby: Corvin's Crusin' Crypt, Patricide a druhá polovina Heli-Ride. Jeho základem je jednoduchá, až minimalisticky laděná a zvolna gradující linka hlubších smyčců v pozadích, nad kterými vystupují pozvolné táhlé tóny lesních rohů a ostatních žesťů.

Tím však veškerá tematická základna končí a následuje několik vedlejších nenápadných motivů, které jsou spojeny s dalšími vedlejšími postavami, či spíše jsou tyto postavy definovány pomocí jejich akustické reflexe v provedení konkrétního nástroje. S praotcem Marcusem jsou tak spojeny především výrazné žestě, které jej provází od jeho prvního objevení na plátně (závěr skladby Safehouse 2 Crypt). Pronásledování prchající Seline a Michaela a nálet na jejich "vypůjčený" náklaďák (skladby Trunkin' a Marcus Trumpped Again) odkazuje svými výraznými ostinátními smyčci a perkusemi ke koupelnovému souboji dalších dvou "nezničitelných titánů" (asice T-X a T-100 v TERMINATOROVI 3) a výjimkou není ani jedna z vrcholných scénu snímku - Patricide, o jejímž obsahu se pochopitelně nebudu rozepisovat.

Naprostá většina CD spadá do kategorie symfonické akce. Základem těchto skladeb je perkusní sekce a silně rytmizován je i celý orchestr - ať se již jedná o rychlé tahy smyčců, pizzicato, či hřímání žesťové sekce. Mezi ty nejlepší akční skladby patří zmíněná Trunkin' a skladby Mikey doesn't like it a Ol' Timey Music, jež svým jednoduchým motivickým základem odkazují k XXX: STATE OF THE UNION. V těchto skladbách je povětšinou syntetická linka velmi potlačena a není rovnoceným společníkem hřímajícího rytmizovaného orchestru. Mezi nejlepší finálové skladby patří Seline, Willie and Marcus, ve které orchestrální linie zvolna graduje na elektronickém rytmickém základě. Kill Will 2 pak je jedním z vrcholů CD, a i když celá skladba nepřesahuje délkou dvě minuty, patří k tomu nejnapínavějšímu, co CD nabízí. Temný mix hlubokých smyčců v pozadí, táhlých tónů vyšších smyčců prolínajících se s jejich rychlejšími tahy a v čase 0:58 velmi svižně gradující orchestrální sekcí, se řadí k tomu nejlepšímu, co se na CD objeví a současně i mezi dosavadní špičku Beltramiho akční práce.

UNDERWORLD EVOLUTION rozhodně není počinem, u něhož by jste si při odchodu z kina pobrukovali ístřední motiv, ani vás dozajista neoslní svou originalitou, jelikož je v jeho případě míra odkazů ke starším Beltramiho projektům až nebývale vysoká. Kromě odkazů ke zmiňovanému BLADEOVI 2, HELLBOYOVI, TERMINATOROVI 3 a I, ROBOT, může i skladba Morgue Medallion ve svém ívodu (prostřednictvím silných žesťů a smyčců v pozadí) připomenout to nejmonumentálnější z BATMAN BEGINS. V těchto případech se však jedná o podobnost především instrumentačního rázu a celkového zvuku nahrávky. Pravděpodobně tím nejpodobnějším svému předobrazu je ívodní půlminuta The Future, jenž je v ívodu rozvíjena velmi podobně jako závěrečná variace Love Theme v HELLBOYOVI, i když se po svém ívodu odvíjí již odlišným směrem.

UNDERWORLD EVOLUTION je dokonalou ukázkou a příkladem blahodárnosti změny re-use fees, jenž by dříve učinily vydání takto dlouhého CD finančně neínosným. V rámci 76 minut dlouhého CD se na Beltramiho hudbu dostává po celých 67 minut, což činí tento soundtrack dosud nejdelším oficiálním vydání Beltramiho práce. Co se jeho hudebního provedení týče, jedná se o gotickou kompozici, která plní veškerá očekávání spojená s hudbou v tomto filmovém žánru. Dominuje množství akčních a texturálně založených skladeb, které vyniknou především při poslechu na kvalitní aparatuře s ukazatelem hlasitosti vytočeným na maximální možnou výši. Zvukové kvalitě se rovněž nedá vytknout zhola nic a ještě více přidává nahrávce na působivosti při soustředěném poslechu.

Pokud patří soundtracky jako BLADE 2 a I, ROBOT mezi evergreeny vašich přehrávačů, UNDERWORLD EVOLUTION je bude dozajista následovat. V rámci své akce jde ještě dál než oba tyto projekty a mísí jejich aspekty do jednoho stylového a poslechově mimořádně kompaktního celku. Po dlouhých 4 letech je Beltrami zpět v horovém žánru (pokud ignorujeme jeho bohužel oficiálně nevydaný soundtrack CURSED) v plné tvůrčí síle a nasazení, při němž je možné k jeho poslednímu dokončenému projektu THE OMEN vzhlížet pouze s nadějí a velmi vysokým očekáváním.

xXx: State of the Union

I, Robot

Artwork copyright (c) 2006 Lakeshore Entertainment, review copyright (c) 2006 Petr Kocanda