• Dirigoval: Adriano
  • Orchestrace: Franz Waxman, Leonid Raab, Joseph Nussbaum
  • Nahrál: Slovak Radio Symphony Orchestra
  • Nahráno v Slovak Radio Concert Hall
  • Produkce: Karol Kopernicky, Hubert Gerschwandtner
  • Marco Polo/Naxos 1940/1991 (8.223399)

Ještě dřív než zahájil svou plodnou dekádu dlouhou spolupráci s Bernardem Herrmannem, pracoval Alfred Hitchcock s řadou rozličných skladatelů. Jedním z těch, kteří s Hitchem spolupracovali opakovaně, byl i Franz Waxman (1906-1967). Jejich spolupráce začala právě snímkem REBECCA (Mrtvá a živá) z roku 1940, který plným právem Waxmanovi vynesl oscarovou nominaci, a pokračovala se snímky THE PARADINE CASE a REAR WINDOW v letech 1947 a 1954.

REBECCA, natočená na motivy novely Daphné Du Maurier, vypráví příběh čerstvého vdovce (Laurence Olivier), který při své cestě na jih Francie potkává mladou služebnou jedné dotěrné lady a nová romance na sebe nenechá dlouho čekat. Idylka však ztrácí svůj lesk vždy, když se prostinká dívenka (Joan Fontainová) jakkoliv otře o předchozí manželku svého drahého chotě, která o rok dříve zemřela za nepříliš jasných okolností. Pro REBECCU Waxman složil kompozici, která plně reflektuje jeho klasické hudební kořeny. Základem soundtracku je převážně smyčcová sekce tradičního orchestru, na níž je hlavní důraz kladen v orchestracích podstatné většiny hlavních motivů. Svým zvukem se Waxman vrací k evropské romantické klasice, jejíž reflexe byla ostatně v době Golden Age tradicí.

Waxmanova hudba je vystavěna na několika základních motivech. Lyrické téma živé paní De Winterové tvoří podstatnou většinu tématických variací v průběhu snímku. Vedlejší témata patří anglickému sídlu Manderlay (Arrival at Manderlay 4:47) a zesnulé Rebecce. Kromě hlavních motivů se na CD objevuje celá řada skladeb vystavěných na vedlejších motivech, které v průběhu CD zazní pouze jedenkrát či plní spíše úlohu source music (Hotel Lobby (Waltz)). Ve své kompozici Waxman založil téma mrtvé De Winterové na elektronickém novachordu, který se své chvilky slávy dočká ve skladbách Mrs. Danvers a Morning Room. Téma mrtvé se objeví poprvé již v úvodní skladbě v čase 0:25. Téma živé (poprvé rovněž v první skladbě - čas 1:27) se prolíná podstatnou většinou skladeb od velmi umírněných sól - harfa, smyčcové tremolo a hoboj (první skladba 1:42). Hlavní motiv následně převezme houslové sólo a dále se rozvíjí a předává mezi rozličnými sekcemi orchestru. Téma živé se dočká i několika svých symfonických variací a odlehčeného provedení v průběhu skladeb Tennis Montage a Marriage (2:15), jež doprovází řídké scény radosti.

V průběhu let se REBECCA dočkala řady provedení a objeví se na množství kompilací prezentujících jak Hitchcockovy snímky, tak i historii filmové hudby obecně. Její ignorování při oscarové ceremonii roku 1941 tak zůstává jedním z největších opomenutí v dějinách Filmové akademie - cenu si toho roku odnesli Leigh Harline, Paul J. Smith a Ned Washington za hudbu k PINOCCHIOvi. Z celkové délky Waxmanovy partitury bylo pro toto vydání nahráno "pouze" 72 minut z celkových 124. Deset let po vydání této nahrávky byla REBECCA nahrána znovu Joelem McNeelym a Skotskými filharmoniky - bohužel s délkou nahrávky pouhých 54 minut, které navíc neprezentují žádný nový materiál, jenž by nebyl obsažen již na tomto vydání. I po téměř 70 letech od svého vzniku se REBECCA stále řadí mezi nejlepších soundtracky filmových dějin a neměla by tak chybět v diskografii žádného serióznějšího fanouška filmové hudby. A pokud je pro vás náhodou i těch 72 minut vydané hudby málo, můžete sáhnout po DVD verzi filmu (vydané společností Criterion v roce 2001) a jejím prostřednictvím si vychutnat kompletní Waxmanovu nahrávku v podobě izolované hudební stopy.

P.S.: Adrianova nahrávka byla znovu vydána roku 2005 v edici Naxos film music Classics. Bohužel všechna vydání v rámci této série obsahují MNOHEM střídmější booklet než jejich starší verze s hlavičkou Marco Polo - viz obrázek v záhlaví této recenze.

Hudba *****    Album *****    Zvuk ****

The Age of Innocence

Angela's Ashes