TT 55:24

• Hudbu složil: Edmund Choi
  • dirigoval: Edmund Choi
  • orchestrace: Sonny Kompanek
  • Nahrál: Mellbourne Symphony Orchestra, The Australian Boys choir
  • Varése Sarabande 2001 (VSD-6226)

Mladý skladatel východoasijského původu Edmud Choi je pravděpodobně jedním z největších současných smolařů v oblasti filmové hudby, což je jedna z mála věcí, která se o něm a jeho tvorbě dá napsat. Tou další je pak jeho zjevná obliba Jamese Hornera â?? jehož Apollem 13 se nechal tentokrát inspirovat. Aby taky ne, příběh astronautů zápasících s závadou na přístrojích při neíspěšném pokusu o přistání na Měsíci má společné mnohé s bandou australských vědců zápasících v Parkesu s přístroji majícími sledovat Apollo 11 na své historické misi. Jak už to tak bývá, náhoda zamíchá osudy všech zíčastněných: díky krátkodobému výpadku proudu je Apollo ztraceno, Australané tuto skutečnost před NASA zamlčí a jsou rámováni dobou přistání na Měsíci, kdy přijde jejich chvíle slávy při přenosu televizního signálu z Armstrongova výstupu na měsíční povrch.

Ale zase tedy zpátky k hudbě. Již u snímku Wide Awake, jímž se poprvé širšímu publiku představil nadějný M.Night Shyamalan (s nímž spojil své síly již na jeho debutu Praying with Anger z roku 1992, a který se k Choiově smůle rozhodl u svých dalších projektů zaměstnat Jamese Newtona Howarda), prokázal, že mu nečiní nejmenší potíže pracovat s velkým orchestrem. Záběry velkých celků talíře, na kterém se film odehrává, a důležitý historický mezník v životě celé planety, vedly k tomu, že si Choi dal patřičně záležet a jeho směs klasického orchestru, pěveckého sboru, příležitostných zvonů a nejrůznějších cingrlátek, měrou vrchovatou přispěla k emocionálnímu vyznění snímku.

CD obsahuje i několik â?ždobových songůâ?ś majících přiblížit atmosféru doby a současně fungovat i source music použitá ve scénách slavnosti a příjezdu Ministerského předsedy. Paradoxně, byť většina skladeb spadá do daného období, najde se i pár dalších (např. The Wings of an Eagle), které vznikly až o nějaký ten pátek později. Co se instrumentální hudby týče, hlavní motiv je identifikovatelný hned zkraje první instrumentální stopy, kde zní jako by byl alternativním tématem Ludlowových z Legendy o vášni, aby se následně vydal jiným směrem a do konce skladby ještě stihl zapojit celý zbytek orchestru a pěvecký sbor beze slov.

Nechybí ani řada sólových partů, které zazní v průběhu CD v provedení fléten, trubky, hoboje a dalších nástrojů. Z hudby doslova vyzařuje obrovská radost, nadšení, které bylo tomuto projektu věnováno a výsledkem je tak mimořádně příjemná hudební směs, jejíž největším nedostatkem je fakt, že cca 25 minut instrumentální hudby, které CD obsahuje je rozděleno do 20 kraťounkých skladbiček, z nichž skutečně jen málokterá přesahuje délku jedné minuty. I když tedy CD obsahuje řadu hudebních nápadů, jen minimum z nich dojde plného rozvinutí ve skladbě, v níž jsou poprvé načrtnuty.

Těžko z 20 skladeb vyzvednout některé konkrétní, každá obsahuje něco trochu jiného než ostatní a málokterý motiv se opakuje v identickém provedení jako bylo již prezentován dříve. Poněkud rušivě mohou na některé posluchače působit skladby Blackout a Moving the Dish, ve kterých zazní typické Hornerovské "evil-žestě" kombinované se smyčcovou frází, kterou známe v naprosto identické podobě z řady Hornerových počinů jako Perfect Storm a především Apollo 13 â?? skladba Master Alarm. Další velmi zjevnou inspirací je sekvence doprovázející autentické záběry použité během přistání na Měsíci (The Day the Earth stood still), která je velmi podobná Hornerovu epilogu z Apolla 13. Pro někoho budou všechny podobnosti jistě předmětem a důvodem, díky němuž nebude váhat tento počin potopit. Pro jiného snad mohou být zpestřením a vzpomínkou na doby, kdy James Horner ještě skládal s takovýmto zápalem a stylovou čistotou.

Po stránce řemesla, které Choi předvedl jde o další z řady vynikajících počinů a jedno z nejpříjemnějších překvapení roku 2001 vzešlé prakticky odnikud (v podstatě stejně jako film sám). I když soundtrack zřejmě neobsahuje nic, co bychom neslyšeli již dříve, díky preciznímu vedení orchestru, občasnému pěveckému sboru, své krystalické čistotě a křehkosti si své posluchače dozajista najde i mimo řady lidí, kteří měli to štěstí a nenechali si tento kouzelný malý snímek ujít.

Legends of the Fall

The Perfect Storm

Titanic