TT 44:06

• Dirigoval: Marco Beltrami a Pete Anthony
  • Orchestrace: Pete Anthony, Frank Bennett, Bill Boston, Chris Guardino, Jim Honeyman, Randy Kerber, Jon Kull, Carlos Rodriguez, Dennis Smith, Ceiri Torjussen, Marcus Trumpp
  • Produkce: Marco Beltrami a Buck Sanders
  • Nahrál: Hollywood Studio Symphony a Hollywood Film Chorale
  • Varése Sarabande 2004 (VSD-6591)

Marco Beltrami na sebe poutal pozornost soundtrackové veřejnosti již od svého debutu ve velkém světě filmu, Cravenovským VŘÝSKOTEM, díky kterému také záhy zapadl do škatulky hororového skladatele. Průběžně však pracoval i na řadě komornějších, převážně televizních projektech, jimiž naznačoval, že se v něm skrývá cosi víc, víc než jen mimořádná schopnost zhudebňovat temné stránky lidské existence. Byl to až TERMINATOR 3, který mu otevřel řadu dveří, a letos na jaře HELLBOYEM definitivně potvrdil svůj status mimořádně schopného mladého skladatele. úspěch jeho soundtracku k HELLBOYOVI vedl k další zakázce, kterou byl velmi volně Asimovem okořeněný hit loňského léta, JÁ, ROBOT s Willem Smithem v režii Alexe Proyase (Vrána, Dark City).

Jeho vstup do projektu však nebyl takový, jak by si zřejmě všichni zíčastnění přáli. Po řadu měsíců bylo se snímkem spojován Trevor Jones (Merlin, Poslední mohykán, Dark City), který však necelý měsíc před premiérou z projektu odstoupil kvůli tvůrčím neshodám. Beltrami tak měl jen 17 dní na složení nové hudby, jenž ve svých vrcholných momentech kombinuje 95 členný orchestr, 25 členný smíšený pěvecký sbor a originální samplované efekty, pod jejichž tvorbou je podepsát stálý Beltramiho spolupracovník a asistent Buck Sanders.

Celková nahrávka jejíž rozsah ve finále dosahuje něco málo přes 90 minut, obsahuje několik dílčích aspektů. Prvním jsou tajuplné plochy s mírně "chroupavou" elektronikou a výraznými smyčcovými figurami, jejichž rytmus je vyvažován žesti a rozvíjen ve skladbách Main Titles, Sonny´s Interrogation, Spooner Spills a další. Jedním z vrcholů této části CD je skladba Dead Robot Walking, ve které je hlavní motiv zvolna rozvíjen, téměř až v minimalisticky repetitivním duchu od (elektronicky modulovaného) houslového sóla a ženského hlasu, až po orchestr a pěvecký sbor, jejichž vzájemná kombinace patří mezi hudebně vrcholné scény snímku. Dalším aspektem jsou až Goldenthalovsky precizně vedené skladby doprovázející futuristické scenérie Chicaga roku 2035. Tento styl má však v průběhu CD zdaleka nejmenší prostor (skladby Chicago 2035 a New Arrivals). Skladby svou působivou atmosférou, mohutným zvukem kombinujícím smyčce, žestě a decentní perkuse,jsou v Beltramiho tvorbě něčím zbrusu novým. Posledním stylem, který se v průběhu CD dočkává rozvinutí je akční hudba, která rovněž nezapře Beltramiho studium novodobých hudebních forem. Podobně jako táhlé a tajuplné plochy skladeb Dead Robot Walking a Spooner Spills vrcholí ve filmu krátce po sobě, akce je rovněž rozvíjena od náznaků (druhá polovina Purse Snatcher) až po velký symfonický orchestr, který s každým dalším nástupem nabírá na rozsahu (Tunnel Chase). Mezi nejlepší akční skladby patří Gangs of Chicago (v ívodu začleňující utlumený serpent - známý jako zvuk prvního Vetřelce), Need Some Nanites a především finální střet s armádou robotů a likvidace hlavního "padoucha" - Spiderbots. Tato skladba začíná od téměř primitivní rytmické perkusní smyčky, kterou přejímá smyčcové pizzicato, aby byla následně převzata celou žesťovou sekcí, přibrala několik dalších perkusních linek, jenž spolu s velkým rytmizovaným orchestrem (střídajícím 3/4 a 4/4 takt) pozvolna gradují typickými Beltramiho ostináty a rychlými tahy smyčců. Spiderbots je dokonalým důkazem bravury Beltramiho řemesla a současně i dokladem, že zdaleka ne jen pár členů Media Ventures nyní dokáže složit mimořádně působivou a silnou dramatickou akční hudbu, která zní moderně, ale nikoliv podbízivě a vtíravě, jak je obvyklé u Beltramiho manufakturně řízených kolegů.

Po tomto vrcholu na CD následuje už je poklidná Round Up, která je jediným jakýmsi skutečně poklidným rozvinutím Sonnyho motivu, který si postupně předávají různé části orchestru od solového violoncella a dechů až po závěrečný nástup orchestru a sboru. Round Up je působivou tečkou na závěr alba, která dokonale dotváří sílu i krásu obrazu. Co se chronologizované verze alba týče, po tomto poklidném finále následuje ještě velmi stylizovaný track I, Robot Theme (End Credits) , který kombinuje všechny hlavní aspekty v jeden celek - nechybí výrazné perkuse, klasický orchestr, modulované houslové sólo, a pěvecký sbor. I když zmíněná kombinace může znít na první pohled poněkud nesourodě, skladba drží dokonale pohromadě - jedinou vadou se může zdát její poněkud odlišný a nevyvážený mix hlasitosti jednotlivých částí, který je ve filmu samotném zvládnut o poznání lépe.

Jak už to tak bohužel v případě Beltramiho filmových děl bývá, vlastní nahrávka dosahuje dost širokého rozsahu a na CD jsou tak prezentovány jen pouhé ítržky z celé práce. V případě I, ROBOT měl Beltrami k dispozici velmi omezený čas, přes který se povedlo vytvořit dílo hodné zapamatování a především i následování. Kompilační stránka CD by dozajista fungovala lépe, kdyby byly skladby řazeny v chronologické podobě (jak se je ostatně možné přesvědčit za pomoci bootlegů), prostřednictvím níž by vynikla průběžná gradace každého z dílčích hudebních stylů. Nepatrně ubírá i nekvalitní mix I, Robot Theme (End Credits), jinak se však albu nedá příliš mnoho vytknout. Pochopitelně, řada akčních i tajuplných skladeb z filmu chybí: nejvýraznějším nedostatkem je absence závěru skladby AM/PM, která je první akční sekvencí obsahující práci s celým orchestrem a pravděpodobně jednu z vůbec nejlepších variací hlavního tématu. Stejně tak je nedostatkem i absence skladeb Big Bike Jump a Wink Wink. První díky akční hudbě se silně rytmizovaným perkusním základem, druhá působivě dokreslující odhalení identity "záporáka" v pozadí.

Přesto se jedná o velmi kvalitní soundtrack, který není zdaleka jen akční a je možné jej doporučit především posluchačům, kteří jsou již unaveni vtíravou a standardizovanou akční hudbou z audioknihoven Media Ventures.

Iné verzie

Bootleg 2004 (-)
25 trackov
TT: 75:55

Existuje řada rozšířených verzí I, ROBOT. Tento bootleg se objevil již na přelomu léta a podzimu 2004 a obsahuje většinu hudby z filmu ve velmi dobré zvukové a technické kvalitě. Kromě něj je dostupné i izolované score na DVD s komentářem skladatele, které poskytuje výchozí materiál pro řadu dalších verzí a fanouškovských ripů. Celková délka 93 minut. V případě využítí "alternativních verzí" skladeb jako Tunnel Chase (Varese edice neobsahuje pěvecký sbor obsažený ve filmu) a Spiderbots (obsažené na Varese, 76 minutové bootlegu, i 2CD verzích z DVD pokaždé v odlišné verzi), se může výsledná stopáž přibližovat až 110 minutám.

Final Fantasy: The Spirits Within

X2: X-Men United

The Gift