TT 35:25

• Hudbu složil: Cliff Eidelman
  • Dirigoval: Cliff Eidelman
  • Orchestrace: Penka Kouneva-Schweiger
  • Produkce: Cliff Eidelman
  • Varése Sarabande 2005 (VSD-6665)

Lena, Tibby, Carmen a Bridget jsou kamarádky již z doby před svým narozením. Jakmile přišla na svět první, ostatní tři jí následovaly v rychlém sledu. Jejich dlouholeté přátelství a neustávající konání všeho společně, bylo narušeno až v 16 letech, kdy se Bridget vydává na sportovní tábor do Mexika, Lena cestuje do Řecka navštívit své prarodiče, Tibby zůstává doma a letní volno dělí mezi natáčení svého dokumentu a práci v obchodě, zatímco Carmen cestuje za otcem, kde ji čeká mnoho nemilých překvapení.

Podobný vztahový a poklidný snímek, kde veškeré konflikty představuje odloučení a vyrovnávání se s životem, který ne vždy jde zcela podle plánu, se stal v posledních letech doménou někdejší velké naděje filmové hudby Cliffa Eidelmana, který v první polovině 90. let (po svých monumentálních symfonicko-chorálních kompozicích TRIUMPH OF THE SPIRIT, MAGDALENE, CHRISTOPHER COLUMBUS: THE DISCOVERY, LEAP OF FAITH a v podstatě i STAR TREK VI), nasměroval svou slibnou kariéru právě tímto mnohem decentnějším a poklidnějším směrem.

Jeho dosud posledním snímkem je před rokem uvedené THE SISTERHOOD OF THE TRAVELING PANTS, které nedávno vyšlo v naší distribuci na DVD a od roku 2003 (kdy byla na CD vydána předchozí Eidelmanova práce k IMAXu OCEAN MEN: EXTREME DIVE, po kterém složil i hudbu ke snímkům LIZZIE McGUIRE MOVIE a SEXUAL LIFE) se jedná o jediný na čistě instrumentálním CD vydaný projekt. Podle zběžného uvedení do příběhu (viz výše), je zjevné, že ani tentokrát Eidelman nedostal příležitost složit skutečně velkou kompozici, které ve svých začátcích chrlil jak na běžícím pásu, ale vydal se podstatně komornějším směrem. THE SISTERHOOD OF THE TRAVELING PANTS není v podstatě ani příliš tematickým počinem, i když se v jeho rámci najde pár jednoduchých motivických variací, které jsou spojeny s konkrétními lokalitami a hlavní motiv (který se ve své nejrozvinutější podobě objeví již v ívodu prvního tracku) na CD příliš často nezazní.

Většina CD tak patří poklidným hudebním plochám, které využívají klavíru, dvou ženských hlasů, marimby a ve své řecké části i mandolíny. Krátký motiv patří i kouzelným kalhotám, které děvčata objeví jednoho dne před svým rozdělením v obchodě, a zázrakem pasují na všechny z nich. Kalhoty tak cestují během prázdnin od jedné ke druhé a jsou jak svědkem Bridgetina íspěšného získání zakázaného ovoce v podobě zapovězeného trenéra, Carmenina usmiřování s otcem, Lenina vztahu s mladíkem a jejich společném vzdoru (po vzoru Romea a Julie) se znepřátelenými rody a na závěr i nového krátkého přátelství Tibby a její mladé asistentky.

Hudba je ve filmu potlačena a jejím cílem je pouze a nenápadně dokreslovat množství emocí, aniž kdy by získala výsadní prostor. Právě proto, i když hudba nepostrádá jisté kouzlo a hlavní motiv je náležitě kouzelný (a až nakažlivě chytlavý), výsledná kompozice nemůže stoupnout nad hranici průměru a je další z řady kompozic, ve kterých není Eidelmanovo někdejší mistrovství a schopnosti patrné. Nelze to však zazlívat skladateli, který složil přesně to, co se od daného snímku očekává a neměl jedinou příležitost strhnout pozornost na sebe. Na vině jsou producenti, kteří by zjevně měli uvažovat i nad vzdálenější historií, než jen nad tím, který skladatel pracoval na momentálním aktuálním hitu. I když je potěšující vidět, že se po letech dočkala svého oficiálního vydání další Eidelmanova kompozice, její poslech však není příliš uspokojivý a při znalosti starých Eidelmanových kompozic vyvolává pouze smutek. Nejde však ani tak o emocionální dopad a efekt hudby, jako spíše o vědomí zmařených schopností, kterými Eidelman v současnosti tak plýtvá na snímcích, které nejsou ani zdaleka hodny jeho talentu.

P.S.: Podřadné kvality současné Eidelmanovy filmové produkce jsou záležitostí především obecnou. Po své filmové stránce je THE SISTERHOOD OF THE TRAVELLING PANTS řadí k tomu lepšímu, co žánr dívčí tragikomedie může nabídnout.

My Life

Unfaithful

The Cider House Rules