19. Homeward (1:25)

TT 40:08

• Dirigoval: Marco Beltrami, Pete Anthony
  • Orchestrace: Pete Anthony, Bill Boston, Jon Kull, Carlos Rodriguez, Marcus Trumpp, Ceiri Torjussen
  • Nahrál: Hollywood Studio Symphony
  • Varése Sarabande 2004 (VSD-6628)

Rok 2004 se nesl ve znamení Marca Beltramiho. Kromě třetí spolupráce s Guillermem Del Torem na HELLBOYovi a rychlé práci na I, ROBOT to byla hudba k remaku snímku z roku 1968 FLIGHT OF THE PHOENIX, jejímž prostředím rok zakončil. Děj filmu, v režii Johna Moorea, byl přenesen z Afriky do pouště Gobi, kde v současnosti ztroskotá skupinu tvrdých naftařů, které jen tak něco nerozhází. Jedinou možnost k íniku před jistou smrtí představuje stavba letadla z trosek jejich původního dopravního prostředku. Nadějí je i pilot Frank Towns (Dennis Quiad), jehož zásoby v letadle zahrnují vše - od sady svářecích souprav, soustruhů až po pochybného blondýna Elliotta (Giovanni Ribisi), který až nápadně ví, jak přesně se vlastně letadla staví. Pokud si s sebou brát někoho (něco) na pustý ostrov, při výběru Franka Townse tak rozhodně neprohloupíte.

Práce na FLIGHT OF THE PHOENIX začaly v červenci 2004, okamžitě po dokončení I, ROBOT. Vlastní nahrávání za přispění 94 členného orchestru a rozsáhlé perkusní sekce probíhalo na počátku října. Přibližně 40 minutové CD je možné rozdělit do 4 hudebních stylů. Tím prvním jsou variace tématu skupiny a její záchrany, které je poprvé představeno smyčcovou sekcí a flétnou ve skladbě Frank´s Plea. Stejné téma je následně začleněno ve skladbách Man Hugging (kde se dočká svého téměř čistě smyčcového provedení) a Homeward, za jejíhož doprovodu se Phoenix vznese nad duny Gobi a se zbytkem přeživších odlétá do západu slunce. Právě tato skladba obsahuje ve filmu i lehký pěvecký sbor, který ještě podporuje ílevu spojenou se záchranou â?žhrdinůâ?ś. Ačkoliv sbor na CD nezazní, šlo o správný tah (i když byl ve větší míře motivovaný omezením nákladných re-use fees), jelikož celkové hudební ladění CD spadá do kategorie experimentálně-etnické maskulinní akce, s níž by podobně odlehčená skladba ostře kontrastovala. Občasný mix smyčců a flétny připomene i podobně laděné skladby Jerryho Goldsmithe, který vedl roku 1992 seminář filmové hudby na USC, jehož prostřednictvím Beltrami završil své tažení napříč světovými universitami. FLIGHT OF THE PHOENIX je prvním soundtrackem, který Beltrami složil po Goldsmithově smrti v červenci 2004.

Dalším stylem jsou tvrdé skladby, v nichž skupina pozvolna ztrácí některé ze svých členů a staví svůj nový dopravní prostředek. Tento styl vrcholí skladbou Heat Dream, v níž se mísí elektrická kytara, symfonický základ, vokál Petry Haden, elektronika, moderní perkuse, etnické flétny a perkuse. Mezi další podobně koncipované skladby patří i Heat Stroke a Day Labor. Efekt odcizenosti prostředí podbarvují Desert Funeral, Nomad Alive, They Can Deal a Elliot Counts on a Runaway. Tyto skladby pouze dotvářejí CD a dodávají mu atmosféru. Jejich základem jsou táhlé plochy s občasnými sólovými party v podání utlumených východních fléten či vstupy hlubokých tónů klavíru.

Posledním stylem jsou akční a dramatické skladby Approaching Storm, Electrical Storm, ívod Nomad´s Alive, Model Citizen, Wing Crash a druhá polovina Nomad Surprise. Základem akční hudby je množství perkusí a kláves, které se příležitostně mísí s orchestrem, jenž je redukován na táhlý tón smyčců. Kombinace kláves a perkusí spolu s razantními rychlými figurami atonálních trubek, trombonů a dalších žesťů, řadí akční sekvence FLIGHT OF THE PHOENIX k tomu nejlepšímu, co dosud Beltrami předvedl v tomto stylu. Při pohledu na tracklist však stále ještě zbývá několik obtížně zařaditelných tracků. Žádná ze skladeb v rámci posledních tří skupin není jasně oddělitelná ve stylu "tradiční akce" vs. "mix etnické, symfonické a perkusní složky." Každá současně obsahuje všechny prvky a odlišuje je pouze míra jejich vzájemných poměrů. Je to vůbec poprvé, co se Beltrami vydal takto etnickou cestou, a i když je díky přispění rozsáhlého symfonického orchestru jeho kompozice stále přístupná téměř komunikoliv, najde se i množství skladeb, které stěží najdou obdoby.

V souvislosti s albem a jeho kompilační stránkou se tentokrát velmi vyplatí zmínit i vlastní zvukovou kvalitu, která je krásně čistá, kanály jsou v některých skladbách velmi jasně odděleny a především perkuse v Approaching Storm plynule přecházejí z levých reproduktorů do pravých a zase zpět. Podobně vrstvená je i většina ostatní hudby, která činí z tohoto CD při soustředěném poslechu mimořádný zážitek, který v tomto ohledu převyšuje dokonce i ostatní Beltramiho díla roku 2004 - především pak oficiální vydání HELLBOYE, v jehož případě byla zvuková stránka značným kámenem írazu.

I když je FLIGHT OF THE PHOENIX v kontrastu s tematicky rozsáhlým HELLBOYem a akčním I, ROBOT přehlížen, rozhodně za nimi v žádném ohledu nepokulhává. Tento soundtrack není v žádném případě vhodný pro fanoušky jednoduchých zpěvných a vzletných melodií (i když téma záchrany skupiny, má potenciál oslovit i tento segment posluchačstva), ale je určen především těm, kteří mají trpělivost a odhodlání najít si i k podobně netradičnímu počinu svou cestu. Pro ty z vás, kteří si myslí, že do této skupiny patří, nelze než FLIGHT OF THE PHOENIX doporučit jako jeden z nejdetailněji instrumentovaných a po stránce zvuku jak nejčistších, tak i nejkomplexnějších počinů posledních let...

Hudba ****    Album *****    Zvuk *****

The Three Burials of Melquiades Estrada

I, Robot