• Dirigoval: Mario Klemens
  • Orchestrace: Javier Navarrete
  • Produkce: Javier Navarrete
  • Nahrál: City of Prague Philharmonic Orchestra
  • Milan Records 2006 (399 060-2)

"I've had so many names... Old names that only the wind and the trees can pronounce. I am the mountain, the forest and the earth. I am... I am a faun. Your most humble servant, Your Highness."

Filmy Guillerma del Tora tradičně kombinují prvky fantasy, pohádky, hororu a dramatu. V posledních letech pravidelně střídá práci na větších studiových projektech a osobnějšími snímky natočenými ve španělsko-mexické koprodukci. Jeho volná trilogie z doby španělské občanské války započala snímkem THE DEVIL'S BACKBONE roku 2001 a pokračuje nyní s PAN'S LABYRINTH vyprávějícím příběh mladé Ophelie, která cestuje s těhotnou matkou vstříc setkání se svým "novým otcem" asice sadistickým velitelem vojenské jednotky mající potlačit vzpoury partyzánů. Ophelie se stává svědkem krutosti občanské války, před níž uniká do světa fantazie v podobě labyrintu obývaného tajuplným Faunem, jenž ji přesvědčí, že je reinkarnovanou princeznou podzemního království a musí do příštího úplňku splnit tři náročné zkoušky, aby se do něj mohla navrátit...

Zatímco na amerických projektech pracuje Marco Beltrami, v případě menších snímků Del Toro navázal spolupráci se španělským skladatelem Javierem Navarretem (EL MAR, STRANDED: NAUFRAGOS). Výsledný soundtrack, vzešlý z jejich druhé spolupráce, se dočkal masivní prezentace společností Milan Records v podobě více než 70minutového alba. Navarretova hudba oplývá velmi jednoduchým a jednoduše orchestrovaným pohádkovým hlavním motivem, který se dočká svého prvního čistého provedení již v úvodní skladbě Hace Mucho, Mucho Tiempo... v podání lehounkého klavíru, ženského hlasu a pěveckého sboru. Právě sekvence v nichž se hlavní motiv objevuje ve svých čistých variacích (skladby 1, 3, 5, 9, 13, 16, 20, 21) tvoří páteř soundtracku a dodávají mu dojem pohádkové nevinnosti. V ostatních skladbách zaznívá ve velmi podobných instrumentačních variacích či rozličných sólových provedeních - housle v El hada y el Laberinto doprovázející Opheliinu první cestu do Labyrintu a následné první setkání s Faunem. Minimalistický podklad skladby (leitmotiv samotného labyrintu) je vystavěn především na sekci dřevěných dechů, nad jejichž základem prostupuje nejprve sborová a později smyčcová linie. Rovněž minimalisticky jsou vystavěny i sekvence četby knížky (El Arbol Que Muere y el Sapo), z níž se Ophelie dozvídá detaily svých nadcházejících zkoušek. Mezi vedlejší patří motiv povstalců, který zazní ve skladbách Guerrilleros a Mercedes. Jeho základem je vzestupná linie vyšších smyčců na svižnějším orchestrálním podkladě.

V temnějších momentech příběhu je hlavní motiv prezentován buď v podobě smyčcového pizzicata nebo hlubších smyčců a mužských hlasů. Vyloženě dramatických momentů se na CD najde poskrovnu. El Arbol Que Muere y el Sapo doprovází ve své prostřední části střídavě lehkými prvky putování Ophelie lesem a rytmizovanějšími sekvencemi vojenskou jednotku vyrážející na pronásledování partyzánů. Při El Que est no Humano Ophelie poruší podmínky druhé zkoušky, za což ji stihne náležitý trest. Skladba začíná s důrazem na smyčcovou sekci, která doprovází tajemný vstup do jiného světa obývaného sadistickým Palm Manem, jehož minulost dokládají rytiny a jenž prichází k životu s údery perkusí v čase 3:10. Následně se vršícími táhlé tóny trubek, trombónů a lesních rohů doprovází útěk pronásledované Ophelie zpět do svého světa. Velmi dramatickou je i skladba Bosque profundo, jenž svou kombinací vysokých smyčců a žesťové sekce může připomenout některá komornější díla Howarda Shorea.

PAN'S LABYRINTH není soundtrackem, který by oplýval množstvím rozličných nálad a hudebních stylů, ale je naopak podřízen jednotné tematické koncepci. Jak již bylo uvedeno výše, hlavní motiv se v rozličných podobách objevuje v podstatné většině skladeb ve spojení s postavou Ophelie. Soundtrack, i když může působit na první poslech monotónně, při znalosti obrazu přináší a odkrývá detaily své kompoziční propracovanosti a spíše obměnou výrazu a instrumentace (než motivů a hudebního stylu) dokresluje dokonalou měrou dění na plátně.

Hlavní téma svou jednoduchostí, křehkostí a čistotou dokresluje jak čistotu a nevinnost hlavní postavy, tak především pohádkové pozadí příběhu, v němž má vyprávění příběhů a vlastní imaginace mnohem větší roli než v řadě současné produkce. V kontrastu s po filmové stránce katastrofální ŽENOU VE VODĚ se tentokrát jedná o trefu přímo do černého a jeden z vůbec nejlepších snímků tohoto roku (který se právem ucházel za Španělsko o Oscara v kategorii Nejlepší cizojazyčný film a o pět dalších cen včetně té za Nejlepší původní hudbu), jemuž právě Navarretova hudba dokázala vtisknout potřebnou emocionální hloubku a prvek dětské nevinnosti ve střetu s krutostí okolního světa.

V for Vendetta

History of Violence

Tim Burton's Corpse Bride