• Dirigoval: Damon Intrabartolo
  • Orchestrace: Damon Intrabartolo, Frank Macchia, Lior Rosner, Kevin Kliesch, John Ashton Thomas, Rick Giovinazzo, Jeff Schindler
  • Produkce: John Ottman
  • Nahrál: Hollywood Studio Symphony, Hollywood Film Chorale
  • Nahráno v Todd-AO Scoring Stage in Studio City, CA
  • Rhino Records 2006 (R2-77654)

O návrat neohroženého ochránce obyvatel planety Země se v průběhu posledních 10 let neúspěšně pokoušeli mnozí. Po úspěchu komiksových adaptací jako X-MEN a BATMAN BEGINS dostal projekt od Warner Bros. zelenou a k režii byl zlákán Bryan Singer. Ten upustil od plánu uzavřít svou mutantskou trilogii a na jeho místo nastoupil jeden z mnoha odpadlíků ze Supermana, Brett Ratner. Singer následně povolal všechny své stálé spolupracovníky od scénáristů Michaela Doughertyho a Dana Harrise, kameramana Newtona Thomase Sigela, až po skladatele/střihače Johna Ottmana a vystavěl celý projekt kompletně od začátku.

Singer již v případě svých OBVYKLÝCH PODEZŘELÝCH prokázal, že se záměrně vyhýbá momentálním módním trendům a směřuje spíše k filmové historii a retroprojektům. Jeho SUPERMAN RETURNS překlenuje události mezi druhým a třetím dílem (které se budou v případném pokračování pravděpodobně odvíjet jiným směrem). Jelikož se nejedná o remake, ale o pokračování klasické filmové série, nepřekvapí využití původních hudebních motivů Johna Williamse, které nacházejí uplatnění v řadě skladeb a současně film zahajují graficky stejně řešené úvodní titulky podbarvené legendárním hrdinským pochodem.

Superman byl upgradeován z jednorozměrného hrdiny na mnohoznačnější postavu, čemuž odpovídá jeden z nových Ottmanových hudebních motivů - téma Supermanovy zranitelnosti a emocionální stránky, které je obsaženo ve skladbách You're not one of them, How could you leave us?, So Long Superman (kde přispívá k působivosti emocionálně nejsilnější scény, která je k vidění v jakémkoliv filmu založeném na komiksové předloze), Power of Sun, I wanted you to know a finální Reprise / Fly Away. Téma je vystavěno a variováno smyčcovou sekcí se vzestupnou tendencí v úvodě, v některých skladbách pak je ještě podpořeno nástupem pěveckého sboru a rozličným sólovým provedením (např. klarinet, cello sekce).

Pochodové téma padouchů je dalším zbrusu novým hudebním motivem. V původním snímku bylo jediným motivickým ztvárněním záporných postav "komické" téma Otise, na jehož místo nastupuje několik bezejmených Luthorových pomocníků. Nový pochod padouchů tak je spíše tématem samotného Luthora a provází jej celým filmem od prvního odhalení jeho plešaté hlavy. Díky velmi omezenému množství hudby na CD (více v předposledním odstavci) však téma Luthora zaznívá ve svém čistém provedení pouze v prostřední části Not Like the Train Set (2:30-2:45) a ve skladbě Saving the World, kde se se svým pochodovým rytmem plynule prolíná v Supermanovo hrdinské téma. Základem jsou bonga a latinskoamerické bicí, nad jejichž podkladem prostupuje krátký rytmicky žesťově založený motiv. Rytmus bicích je přejímán orchestrem a dále rozvíjen dominantní žesťovou sekcí.

Tradičních akčních sekvencí není na CD obsaženo mnoho, film staví na vývoji a charakterizaci postav, které prohlubuje nad rámec původního filmu. O akční sekvence se jedná v Rough Flight, Bank Job, The People you care for a v jistých ohledech i ve výše zmiňované Saving The World. Dramatické skladby jsou pravděpodobně tím jediným, co dokáže odhalit identitu svého autora - jedná se o typickou Ottmanovu akční práci zaobalenou příležitostným výskytem Supermanova motivu či jiných vzletnějších prvků, které zaznívají na CD pouze jednou - Rough Flight (krátká předehra v 3:50, po níž následuje nástup rozmáchlé smyčcové sekce). Mezi tématicky nezaložené skladby patří Bank Job, jenž staví na perkusním základě známém z tématu Lexe Luthora (avšak bez jeho začlenění) a The People you care for. Rytmicky orientovaná perkusní sekce občas podpořená výraznými klávesami, disharmonickými smyčci a ostináty je známa z předchozích Ottmanových děl jako FANTASTICKÁ ČTYŘKA a X-MEN 2 či z některých klasických Goldsmithových děl druhé poloviny 70. let jako THE SWARM a CAPRICORN ONE.

Kromě některých momentů, které zaznívají v průběhu CD pouze jednou, a témat přejatých z původního SUPERMANa reflektujících lokace (téma Kryptonu v How could you leave us? 0:16 či Memories s tématem farmy Kentových) či postavy s nimi úzce spjaté ("Supermanova adoptivní matka" v závěru snímku doprovozená motivem farmy Kentových), přináší i několik vedlejších témat postav a míst. Nejvýrazněji je smyčcovou sekcí prezentováno téma Luthorova Nového světa ve skladbě Not Like the train set či nenápadné téma Lois Lane (How could you leave us? - čas 1:30 a jeho následné ozvěny), jenž se v původním filmu rovněž obešla bez vlastní tématické reflexe. V případě skladby How could you leave us? (respektive její létací části) je zajímavá instrumentace sekvence začínající v čase 3:42, kde klávesy návazují na motiv Lois, zatímco smyčcová sekce (violoncella) rozvíjí Supermanovo emocionální téma.

Co Ottmanovu práci odlišuje od jeho předchůdce je však rozsáhlé začlenění pěveckých sborů, které hudbě dodávají místy klasický nádech (srovnatelný v některých ohledech s velmi podobným Hornerovým BRAINSTORMem) či jsou užity avantgardnějším způsobem (závěr Saving the World). Rovněž v prvních dílech série byla každá postava definována svým jediným hudebním motivem a jednalo se tak o hudebně jednorozměrné postavy, které byly buď na jedné či druhé straně zákona (s výjimkou "podvratného" motivu Ottise). Ottmanovsko-Singerovský SUPERMAN RETURNS je naproti tomu definován svojí emocionální stránkou, vztahem k Lois Lane a především jeho osamělostí jako jediného přeživšího zániku Kryptonu) a současně i jistého vyděděnce v lidském světě. Téma tak dodává postavě emocionální rozměr a stránku, která v původní dílech série zcela chyběla. Osamělost Supermana/Clarka Kenta tak je prezentována především v jeho společných scénách s Lois (ať již v momentě, kdy sleduje svým rentgenovým viděním Lois vzdalující se výtahem vstoupajícím na střechu - Little Secrets či scénu, v níž Lois zapírá své city k němu (v tomto momentě zaznívá téma poprvé - skladba You are not one of them).

Největším problémem Ottmanova posledního počinu je rozsah nahrávky. Ve filmu zazní přibližně dvě hodiny hudby, z nichž bylo zkompilováno album trvající POUHÝCH 55 minut, což není ani polovina délky celkové nahrávky. Řada momentů tak zaznívá pouze několikrát (téma Luthora) a je redukována na naprosté minimum (motiv Lois). Mezi chybějícími sekvencemi lze nalézt několik variací původních Williamsových motivů a především množství momentů vystavěných na tématu Supermanovy zranitelnosti. Jiné momenty (jako rytmicky hravý a rozverný příchod do Daily Planet) se na CD neobjeví vůbec a některé ze skladeb vznikly drobným (So Long Superman) či podstatně drastičtějším (Not like the train set, závěr snímku) zkrácením jednotlivých sekvencí nebo propojením vybraných po sobě následujících útržků v jeden celek (Not Like the Train Set). Ottmanův SUPERMAN RETURNS by tedy potřeboval podobnou péči, jaké se dočkal SUPERMAN Williamsův, který však vyžadoval kompletní prezentaci podstatně méně než tématicky ne tak rozmáchlá, ale podstatně emocionálně bohatší a ucelenější kompozice Ottmanova.

Svou hudbou dokázal Ottman vtisknout zdánlivě neporazitelné postavě lidský rozměr a přispěl podstatnou měrou ke kouzlu a působivosti snímku. Kontrastem starého a nového, emocionálním dopadem a současně upgradem klasiky si Ottman vysloužil čestné ostruhy a SUPERMAN RETURNS představuje jedno z jeho nejlepších dosavadních děl. Doufejme, že v budoucnu poslouží jako odrazový můstek pro další výpravnější látky a že dojde k natočení plánovaného pokračování, v němž Ottman bude mít možnost rozvinout všechny své základní motivy, které zde byly v některých případech pouze lehce načrtnuty a dočká se tak šance, jenž mu byla odepřena v případně posledních X-MENŮ. Jeden z dosavadních nejlepších soundtracků roku 2006 a mimořádně příjemný a originální návrat do vod rozmáchlých symfonických kompozic zdařile balancovaných s modernějšími prvky.

X2: X-Men United

Fantastic Four

Brainstorm