TT 85:57

• Hudbu složil: Christopher Young
  • Orchestrace: Pete Anthony, Christopher Young, Jon Kull, Bruce Babcock, Frank Bennett, Bill Liston
  • Produkce: Christopher Young
  • Nahrál: Hollywood Studio Symphony, Hollywood Film Chorale
  • Intrada (promo CD) 2003/2004 (CD9614)

První vlna katastrofických filmů datovaná do počátku 70. let se nesla především ve stylu "Bouře v hrnku vody" - skupina hrdinů majících porazit lokálně omezenou nepřízeň živlů. Ať již šlo o oheň ve SKLENĚNÉM PEKLE, či vlnou Tsunami převrácený záoceánský parník Poseidon (DOBRODRUŽSTVÝ POSEIDONU by se v průběhu následujících let mělo dočkat remaku pod režijním vedením Wolfganga Petersena), hudba v těchto "dobových snímcích" byla povětšinou orientována do pozice kulisy se silným znakem doby vzniku daných titulů. V současnosti, zřejmě díky íspěchu TITANICU Jamese Camerona a TWISTERU Jana DeBonta, se pozvolna rozmáhá další generace katastrofických snímků. Jejich výchozí body však již nejsou lokálně omezeny, ale zřejmě, aby mohly oslovit publikum celého světa, projevuje se globalizace i v typu zobrazovaných katastrof - ať již meteor řítící se k Zemi (krátce po sobě ARMAGEDDON a DRTIVÝ DOPAD), invaze zlotřilých mimozemšťanů, či v případě JÁDRA poněkud fyzikálně nadnesené zastavení rotace zemského jádra a z toho vyplývající změny elektromagnetického pole...

Podobně jako třeba ARMAGEDDON, film sleduje nesourodou skupinku hlavních postav vyslaných do středu země, kde mají pomocí mamutí nukleární exploze zpomalující se zemské jádro znovu přivést k rotaci a tím zachránit celý svět, který se však o jejich hrdinství nikdy nemá dozvědět. Jak již je obvyklé, ne vše jde zcela podle plánu a i původně podporující armádní spojenci (stejně jako v ARMAGEDDONU) mají záložní plán, který bude možná fungovat, ale o jeho výsledku se již skupina hrdinů příliš mnoho nedozví. Co se filmu samotného týče, režisér Jon Amiel svými předchozími snímky ukázal, že atmosféru vcelku ovládá, ale co se velkého a nákladného projektu týče, představovalo katastrofické Jádro jeho první zkušenost v rámci mamutí studiové produkce. Značnou část rozpočtu spolkly trikové sekvence a práce výtvarníků a dekoratérů, majících za íkol vytvořit různé prostředí a reálie, při jejichž realizaci měli příležitost zcela popustit uzdu vlastní fantazie.

Ač je váš názor na výsledný filmový produkt jakýkoliv, mezi nejvydařenější aspekty patří hudba Christophera Younga, který po snímcích MUŽ, KTERÝ VĚDĚL PŘÝLIĹ  MÁLO, PAST a VRAŽDY PODLE PŘEDLOHY spojil s režisérem Amielem síly již počtvrté a stejně jako ostatní členové štábu, ani Young se nemusel držet jakkoliv zkrátka. Jeho výsledná (zhruba 100 minutová) partitura byla nahrána v prosinci roku 2002 100 členným orchestrem a 60 členným pěveckým sborem. Aby toho nebylo málo, byla akustická složka ještě dodatečně okořeněna několika elektronickými samplovanými efekty.

V rámci tématické části hudby Young využívá především tří hlavních hudebních motivů. Hlavní téma, patřící lodi Vergilius (zazní již v ívodu první skladby), se dočká v průběhu CD využití prostřednictvím řady fragmentů, plné rozvinutí přichází ve skladbách Resurrection In Descent, Liberté, Stellar Phrenology, The Terranaut March (jenž na pozadí závěrečných titulků mísí většinu z hlavních tématických nápadů celé kompozice). Jeden z vedlejších motivů patří náhradnímu armádnímu plánu D.E.S.T.I.N.Y.. V tomto motivu mají hlavní prostor repetitivní smyčce, jenž zazní v závěru skladby Cor Cordium a Mundus Subterraneous. Třetí, a poslední výrazné téma, které se v průběhu filmu různě obměňuje je téma skupinové záchrany, které zaznívá ve scénách, kdy jeden z členů týmu obětuje svůj život v zájmu poslání a záchrany ostatních. Téma záchrany je využito jak v sekvenci sebeobětování konstruktéra lodi (In Drucke Ick Moet Sterven), tak i prvotnímu obětování životů dvou zbývajících členů týmu (Unobtainium), jež se nakonec v dobré obrátí. V těchto sekvencích je základem instrumentace elektronická linka v pozadí, nad kterou je rozvíjen převážně žesťový hrdinský motiv, ke kterému se postupně přidá i smyčcová sekce a pěvecký sbor. Znovu pak zazní v provedení převážně smyčcové sekce, když dva poslední hrdinové čekají již v bezpečí na záchranu (Stellar Phrenology, čas 2:26).

Vzhledem k žánru snímku nepřekvapí, že převažuje akce, která jde v typických Youngovských kolejích - tj. elektronický background, výrazné výpady žesťové sekce a obsáhlá sekce smyčcová, jež v podobě koncipovaném duchu známe již z řady starších Youngových prací (VRAŽDA V BÝLÉM DOMĚ, POVODEŇ nebo DOTEK ZLA). V rámci akční hudby dominuje krátká žesťová fráze, jenž tvoří hlavní kostru dramatické hudby. Kromě ní je také využita řada jednoduchých tématických a motivických črtů, které však v některých případech zaznívají (navzdory délce CD) pouze jednou, což je v některých případech skutečně velká škoda. Za všechny stojí za zmínku především jednoduchá žesťová linka s podkresem smyčcové sekce, jenž zazní v ívodu 2. minuty skladby Origami Lava. Elektronický background, povětšinou táhlé smyčce a sbor v pozadí jen dokreslují instrumentace, jejichž hlavní těžiště leží na bedrech žesťů, které na okamžik předají svůj rytmický základ smyčcové sekci. Ta je následně situována do pozadí, nad nímž je rozvíjena orchestrální linka. Narozdíl od staršího velkého Youngova díla DOTEK ZLA je sbor tentokrát situován do pozadí a povětšinou jen dokresluje již tak bohaté orchestrální aranžmá a dodává mu patřičnou šťávu.

V některých případech také nepřekvapí, že Young zavzpomínal na své agresivní hororové kořeny a pro skladby jako A Terror Toccata, Project Destiny, Cor Cordium, složil agresivní žesťové party, které rytmicky vyrážejí nad zbytek hudby a svou agresivitou by se velmi vyjímaly i v libovolném díle stylově velmi blízkého Elliota Goldenthala, či Dona Davise. Oproti svým agresivnějším kolegům, si je však Young stále vědom svého velkého přání (aby si jednou na ulici někdo pobrukoval jeho hudební motiv), a tak i v těch nejdramatičtějších okamžicích hudba neztrácí svou přehlednost. I když už ve většině dramatických skladeb nevyužívá výrazný tématický základ, dominují alespoň rytmické žesťě a decentní elektronické (či elektronicky modulované) perkuse v pozadí. Mezi další zajímavé nápady patří souhra smyčců a žesťů v ívodu skladby Tactile Shifts, další dělení a vrstvení rozsáhlé žesťové sekce, či občasné využití tlumených íderů kláves.

I přes své mimořádné hudební kvality je JÁDRO typickou ukázkou Youngovy smůly na projekty. Jeho komornější a menší snímky, které mu poskytují příležitost předvést i své jemnější stránky se příležitostně svého vydání na CD dočkají, ale JÁDRO a řada dalších mamutích symfonických kompozic (HUSH, URBAN LEGEND, SPECIES, MURDER AT 1600....) na své vydání stále čeká. Hudba byla nahrána v závěru roku 2002 obsáhlým ansámblem v Los Angeles, a tak se její oficiální vydání stalo pro hudební vydavatelství finančně neínosným. Young tak na sebe, svými vlastními sklony pracovat s nadstandardně rozsáhlým orchestrem a rozpoutat mostrózní symfonickou bouři, upletl bič, který mu zřejmě nejvíce brání v širší známosti mezi soundtracky nepostiženými masami. I tak je třeba smeknout před ísilím společnosti Intrada a především samotného Christophera Younga, který z vlastních prostředků financoval výrobu velmi limitovaného počtu kopií tohoto 2CD proma, jež bylo přibaleno jako speciální dárek pro omezených počet kupujících limitované Signature edice Youngova soundtracku THE TOWER v březnu 2004.

CD je nyní dostupné pouze na internetových aukcích, kde se jeho cena běžně pohybuje v rozmezí 150-200 dolarů a řadí se mezi nejcenější položky Youngovy diskografie.

Final Fantasy: The Spirits Within

Brainstorm