• Hudbu složil: Laurence Rosenthal
  • Dirigoval: Laurence Rosenthal
  • Orchestrace: Herbert W. Spencer
  • Produkce: Laurence Rosenthal
  • Nahrál: The London Symphony Orchestra
  • Pendulum 1981/1997 (PEG 014)

V našich končinách je britský skladatel Laurence Rosenthal znám především jako autor hudby pro část epizod televizního seriálu KRONIKY MLADÉHO INDIANA JONESE. V rámci své kariéry však již dříve pracoval nejen v televizní oblasti, ale i pro stříbrné plátno, kde mezi jeho nejslavnější (a zřejmě i jednu z mála na CD dostupných) kompozic představuje hudba k pohádce o jednom božském levobočkovi a jeho lásce k půvabné Casiopee, mocném Krakenovi a vlivu bohů na smrtelný svět. Na CLASH OF THE TITANS měl původně pracovat John Williams, který byl v roce 1981 na jednom z vrcholů své kariéry, ale díky konfliktnímu časovému harmonogramu byl nucen doporučit za sebe náhradu v podobě Laurence Rosenthala, jehož výsledná partitura byla nahrána prestižním Londýnským symfonickým orchestrem.

S přihlédnutím k žánru nepřekvapí styl výsledné nahrávky. Mezi nejpůvabnější skladby patří The Lovers, jenž prezentuje milostné téma, které má dále prostor i ve skladbách Andromeda, The Farewell, Andromeda Rescued a Constellation / End Title. Toto téma je poněkud ve stínu hlavního hrdinského tématu, které mírně připomene pozdější Hornerovy práce jako STAR TREK: THE WRATH OF KHAN a především KRULL. Oproti Hornerovi však Rosenthal poněkud pokulhává ve vlastním variování motivů a výsledkem je hudební kulisa, která je příležitostně superhrdinská, jindy romanticky vznosná, temně monumentální či dramatická - aniž by však alespoň v jednom z těchto stylů dosahovala skutečně poutavých a památných výsledků.

Právě vinou nedostatečně flexibilní práce s instrumentací a hudebními motivy tvoří většinu CD nezajímavá vata sloužící pouze jako adekvátní podkres obrazu. Dalo by se dokonce říci, že po prvních dvou vynikajících skladbách (prezentujících hrdinské a milostné téma) následuje dalších 12 bezvýrazných až zbytečných. Střed CD je jen příležitostně oživován pár tématickými náznaky jako jsou tajuplně plíživé Dreams and Omens a The Lord of the Marsh a tanečně chytlavá Joppa, která však CD oživí pouze na minutu a půl. Po ní následuje další vata směřující odnikud nikam, s níž se posluchač znovu velmi rychle propadá do apatičnosti. V závěru CD se sice vrátí hlavní motiv v titulní skladbě Clash of the Titans - bohužel v identickém provedení jako v ívodu CD. Následující Andromeda Rescued zopakuje obě hlavní témata a po ní již následuje zlatý hřeb CD: skladba Constellation / End Title, která pojí do tématické suity první dva tracky CD.

Rosenthalovy motivy však nepostrádají jisté specifické archaické kouzlo, zcela adekvátní v podobném typu snímku. Avšak při znalosti klasických děl žánru, jako jsou výpravné eposy Miklóse Rózsy, Alfreda Newmana, Maxe Steinera či Elmera Bernsteina, je velmi dobře patrný rozdíl a míra invence, v níž (v kontrastu s těmito mistry) Rosenthal značně pokulhává. Kdyby však byly všechny skladby natolik poutavé, kouzelné a nezdráhám se říci i krásné jako první dvě a poslední (především přispěním závěrečného monologu Laurence Oliviera, pro kterého CLASH OF THE TITANS představoval poslední filmovou roli), bylo by toto album hodné téměř až maximálního hodnocení. Bohužel, jak bylo již několikrát zmíněno výše, kromě těchto skladeb již CD nenabízí příliš zajímavého a podstatnou část jeho délky tvoří strnulá dramatická vata s občasnými hravými vedlejšími tématickými náznaky - např. motiv zlaté sovy, jež má svůj předobraz v ukecaném C3PO a slouží jako nositel komické nadsázky přibližující snímek těm nejmenším divákům. Dalo by se však namítat, že podobná infantilizace látky značně přispívá k rychlého propadu obliby tohoto snímku s nárůstem věku jeho někdejších diváků a posluchačů.

CLASH OF THE TITANS představuje poněkud smutný počin, který není zdaleka tím, čím by být mohl, pokud by byl svěřen invenčnější skladatelské osobnosti. Výsledný dojem se sice snaží zachránit Londýnský symfonický orchestr, který však s podobně plochou a prázdnou partiturou nedokáže nadělat zhola nic a tak po celém CD zůstane dojem jediný - rozčarování a smutek ze zmařené příležitosti.

P.S.: Soundtrack vyšel celkem dvakrát a paradoxně obě verze oplývají totožným předním coverem, proto si při případném nákupu (za předpokladu, že se vám na toto CD vůbec podaří ještě někde narazit), dávejte bedlivý pozor, co vlastně kupujete.

Hudba ***    Album ***    Zvuk ***

Krull

Star Trek II: The Wrath of Khan