• Hudbu složil: David Arnold
  • Dirigoval: Nicholas Dodd
  • Orchestrace: Nicholas Dodd
  • Produkce: David Arnold
  • Nahráno v Paramount Pictures Scoring Stage M
  • Varese Sarabande 2005 (302 066 679 2)

Byli čtyři. Ti největší sígři z celého Detroitu, které jejich rodiny opustily a matky zavrhly. Kdo ví, kde by jim byl konec, nebýt Evelyn Mercerové, která se na stará kolena zabývala tím, že sirotkům, a tedy i jim podobným, hledala nové domovy. Avšak byli čtyři, v jejichž případě neuspěla, a tak jako správná světice, ujala se jich sama, a vychovala z nich alespoň nepatrně menší sígry, než jakými by byli bez jejího přispění. Nyní však její čas nadešel - připletla se k loupežnému přepadení, které znamenalo konec její životní dráhy, a tak se tito čtyři znovu vrací do svého rodného Detroitu, aby pohřbili svou adoptivní matku a zjistili, zač musela zaplatit životem...

Takto by se dal shrnout snímek Johna Singletona FOUR BROTHERS, vyprávějící současně o usmíření a nalezení svého místa ve spořádané společnosti, jako o krvavé pomstě. Jak to již u černých buddy movies bývá, všechny matky jsou světice (i když jsou jen adoptivní), policie je zkorumpovaná, a tak musejí hrdinové vzít osud a touhy po pomstě do vlastních rukou a vydat se vstříc neznámému, odkud se z nich vrátí jen část. Stejně jako u předchozích snímků SHAFT, 2 FAST 2 FURIOUS a BABY BOY dostal od Singletona příležitost David Arnold, aby prozkoumal další zákoutí černošského soulu s mírně jazzovým základem a nezanedbatelnou složkou v podobě agresivní akční hudby. Všechny tyto styly nacházejí v rámci CD svůj prostor a dosahují plného rozvinutí.

Některé z nejlepších skladeb CD Arnold založil na jazzových perkusích, basové kytaře, alt saxofonu (který v rámci své kariéry použil poprvé) a popř. i ženského vokálu propojených s trubkou a klasickým orchestrem s důrazem na smyčcovou sekci. K těmto skladbám se řadí titulní Four Brothers, scéna od společné večeře, při níž každý z velké čtyřky vzpomíná na kárání s ísměvem â?? Thanksgiving. Pohodový hlavní motiv se vrátí i v závěru CD v Rebuilding the House. Tyto skladby prezentují hlavní motiv v té nejčistší podobě, zatímco ve většině z ostatních se objeví pouze ve svých fragmentech â?? ívod The Lights Go Off, klasické arnoldovské The Surveillance Camera a Officer Down. V první z těchto skladeb se již začínají objevovat i temnější a závažnější tóny s téměř až elegickým nádechem, které jsou rozvinuty v podobném duchu i v Share her around. K lepším skladbám patří pohodová 400k Plan a dramatičtější Cops and Business.

Dramatická akční hudba jde ve stylu, který bychom od Arnolda v podobném žánru již mohli očekávat. Množství perkusí â?? živých i elektronických, cool elektronika, sestupné klávesové stupnice a žestě jdoucí ve velmi podobném stylu, který Arnold předvedl ve starším SHAFTovi. Stinnou stránku alba prezentují skladby Shot Out a Ice Man â?? těžkotonážní dramatická hudba z divokými elektronickými perkusemi, klávesami v pozadí, žesťovými vstupy, smyčcovými fragmenty hlavního motivu a rychlými tahy smyčců, které jsou Arnoldovým poznávacím znamením především v rámci jeho bondovských kompozic. Mix perkusí, orchestru a elektroniky působí v těchto skladbách až natolik překombinovaným dojmem, že ve výsledku vyvolávají až dojem poslechu dvou CD současně â?? je to sice zajímavá směs, ale poněkud nepřehledná. Bohužel právě dramatická hudba poněkud ubírá CD na atraktivnosti.

Ve výsledku jde však stále o zajímavý počin, který především ve svém ívodu oplývá nepopiratelným kouzlem a v kontrastu s předchozími Arnoldovskými spolupracemi s Johnem Singletonem (z nichž byl doposud oficiálně vydán pouze nejméně zajímavý BABY BOY) je s přehledem tou stylově nejrozmanitější. Pokud dáváte přednost poklidné symfonické hudbě s elegickým nádechem, FOUR BROTHERS si vás získají alespoň na pár minut, pokud naopak dáváte přednost stylovým moderním počinům se začleňováním rozličných alternativních stylů a jejich kombinováním s klasickým orchestrálním základem, i zde se najde pár skladeb pro vás. A v neposlední řadě, pokud vašim uším lahodí divoká akční hudba se silným elektronickým základem (viz např. podobně laděná tvorba Johna Powella), ani vás dozajista FOUR BROTHERS nenechají zcela chladnými. Ve finále si tak na tomto soundtracku najde každý něco, co by mu mohlo vyhovovat, přesto (či možná právě proto) FOUR BROTHERS působí sice stylovým, ale i roztěkaným až nekonzistentním dojmem. Pokud vám jméno David Arnold není lhostejné, s klidným svědomím si k výslednému hodnocení přičtěte symbolickou 1* navrch. Kdyby bylo CD delší a oplývalo pozvolnějšími přechody mezi svými jednotlivými hudebními žánry, zasloužilo by vyšší hodnocení samo o sobě. Bohužel díky své střídmosti nelze, než tentokrát zůstat u pouze mírně nadprůměrného hodnocení.

Baby Boy

United 93

The World is Not Enough