19. Forbidden Colours (4:42)

TT 40:19

• Hudbu složil: Ryuichi Sakamoto
  • Nahrál: Ryuichi Sakamoto
  • Produkce: Ryuichi Sakamoto
  • Milan Records 1983 (74321 22048-2)

Práce na snímku Nagisy Oshimy MERRY CHRISTMAS, MR. LAWRENCE představovala Sakamotův debut v oblasti filmové hudby, tak i coby herce. Zatímco jeho postava je protipólem a kontrastním typem postavy Davida Bowieho, s titulní postavou přichází do styku minimálně a naopak jejím oponentem z východu je seržant Hara. Sakamotovo hudba pro tento snímek jde ve velmi podobných intencích jako jeho sólová alba a nahrávky pod hlavičkou Yellow Magic Orchestra.

Základem je velmi jednoduchý hudební motiv, který tvoří páteř titulní skladby, zatímco ve zbytku kompozice zaznívá pouze ve svých fragmentech či spíše vůbec. Sakamoto v čistě elektronické nahrávce mísí minimalistické pozadí s hlavní repetitivní linií, která se svým rytmickým nábojem stává jedním z prvků, které nejvíce proslavily snímek po celém světě. Kromě úvodu zazní hlavní téma ve filmu pouze párkrát, např. ve scéně doprovázené skladbou Father Christmas a během závěrečných titulků. Zatímco v sekvenci konfrontace kapitána Yonoie se Celliersem (David Bowie) zaznívá podobné stylistické schéma (opět i v Sowing the Seed a The Seed). Zbytek kompozice tvoří povětšinou jednoduché až primitivní elektronické smyčky, které se neustále opakují pouze podle potřeby své délky.

I když řada z následujících skladeb představuje jiný jednoduchý hudební motiv, málokterý z nich se objeví častěji než jednou. Celé kompozici se nejvýrazněji vymyká skladba Germination, u které Sakamoto namísto obvyklých kláves a východních perkusí, zvolil samplované táhlé repetitivní smyčce, které se následně prolnou do pizzicata v sekvenci, kdy Celliers stojí před japonským soudem, u kterého klíčovou roli sehrává kapitán Yonoi. Jejich následná konfrontace je pak doprovázena A Hearty Breakfast, jejíž jednoduchý klávesový background tvoří základní linii, nad kterou jen vystupuje rytmický motiv, který začíná pouze svým klávesovým provedením a postupně se k němu přidávají i s ním jednocené samplované tahy violoncella. Podobná skladba pak doprovází i závěr snímku (The Seed) a stává se tak jakýmsi tématem Celliersovy konfrontace se svým osudem. V rámci kompozice patří mezi unikátní prvky i dva vstupy skladby Ride, Ride, Ride, která mísí elektronický základ s chlapeckým vokálem a doprovází sekvence Celliersových vzpomínek na domov.

MERRY CHRISTMAS, MR. LAWRENCE dokládá odlišnost Sakamotovy východní a západní filmové tvorby. Celá kompozice je strukturována především do minimalismu, v němž je většina skladeb svébytnými hudebními celky, které však postrádají výraznější jednotící schéma. Jediným prvkem, který stylisticky spojuje veškerou hudbu je zmiňovaný minimalismus a zvuk dnes již poněkud zastaralých samplů. Sakamoto svou první filmovou zkušenost rovněž koncipoval bez výraznějšího propojení hudby s obrazem. Hudba je pouze nosným prvkem, který dotváří zvuk v pozadí, aniž by byla s obrazem ve výrazněji v souhře, či kontrapunktu. Najde se jen minimum scén, v nichž by hudba přesně odpovídala dění na plátně, či v určitých momentech změnila svůj směr či rozvíjený motiv podle potřeb scény.

Hudba **    Album ***    Zvuk ***

John Carpenter - Greatest Hits

Hart's War