• Hudbu složil: Aaron Zigman
  • Dirigoval: Aaron Zigman
  • Orchestrace: Aaron Zigman, Jerry Hey, Jesse Voccia
  • Nahrál: Hollywood Studio Symphony
  • Nahráno v Todd-Ao Scoring Stage
  • Costa Communications PROMO 2007 (-)

Pohádkově laděný MOST DO ZEMĚ TERABITHIA byl první větší symfonickou příležitostí pro Aarona Zigmana, který se doposud do mysli soundtrackových fanoušků zapsal svou stylově pestrou spoluprací s Nickem Cassavetesem (JOHN Q, THE NOTEBOOK, ALPHA DOG). Pro MOST DO ZEMĚ TERABITHIA Zigman zkomponoval hudbu, která začleňuje velký symfonický orchestr a pěvecký sbor, který je stále podbarven rozličnými strunnými nástroji v podobném duchu, jako uplatnil před pár měsíci u (u nás neuvedeného) snímku FLICKA (nahrávání obou kompozic dělí přibližně rok dlouhé období).

Bohužel, jak je ostatně v případě releasů Disney Corp. obvyklé, je instrumentální hudba pouhým doplňkem alba, které z větší části (2/3) obsahuje rozličné songy, které mají lahodit uším náctiletých, pro které je snímek určen a kterým přináší své poselství o ceně přátelství. Na oficiálním albu je Zigman zastoupen pouhými 4 tracky s celkovou délkou 15 minut. Řada skladeb byla oproti svým filmovým verzím upravena a některé skladby byly zkráceny či zkombinovány z více kratších skladeb. Nedostatky oficiálního vydání plně napravuje zde recenzované promo score, které se objevilo nedlouho po uvedení snímku do kin. Je ostatně v případě Zigmanovy tvorby již tradicí, že veškeré jeho soundtracky se dočkají i svých rozšířených promo edic či jsou alespoň v této podobě dostupné tituly, o které nahrávací společnosti přílišný zájem neprojevily.

Promo MOSTU DO ZEMĚ TERABITHIA nabízí prakticky kompletní původní hudbu k filmu. Tracky nejsou řazeny chronologicky, ale naopak jsou skladby značně přeházeny. Původní motivy, které byly v krátké verzi jen naznačeny se dočkávají plného rozvinutí od motivu Terabithie, který se poprvé objeví v tracku Main Title a následně se prolíná i skladbami Entering the Forest (jejíž většina je na oficiálním albu zastoupena v rámci tracku Into the Forest), Crossing the River, Seeing the Terabithia, At the Museum, Running across the Paddocks a vrcholí skladbou End Title, která však doprovází finále snímku. Základem hlavního motivu je podkladová strunná linie, která se přes krátké začlenění pěveckého sboru prolíná v nástup celého orchestru, uvozeného smyčcovou sekcí.

Akční skladby zastupují Battle (v níž měl Zigman poprvé příležitost pracovat v podobném stylu s větším symfonickým tělesem a smíšeným pěveckým sborem), která byla v mírně odlišné verzi dostupná i na oficiálním vydání, Troll Hunting a The Darkmaster. Mezi nejlepší skladby však patří ty, kdy Zigman variuje ať již téma Terabithie, či staví na krystalicky čistém symfonickém orchestru, jehož momenty bohužel nebyly na původním oficiálním albu povětšinou obsaženy: Jess's Bridge (jenž jako jediná zazní i na oficiálním vydání), Janice down, Jess Grieves a Paying Respect. Mezi vedlejší motivy patří i "love theme", které se bohužel dočká svých pouhých dvou velmi záhy po sobě následujících variací ve skladbě Entering the Forest (poprvé 1:09).

Promo score je možné rozdělit na dvě poloviny, které dělí 10. track End Title. Zatímco předchozí skladby nabízí plně rozvinutý tématický základ kompozice a pokrývají většinu z jejích nejlepších momentů (a samy o sobě by byly plně hodny nejvyššího honocení), polovina druhá může fungovat spíš jako dodatečný materiál a bonus tracky, které již postrádají onu čistotu a invenčnost vrcholící trackem End Title a orientují se spíše na svou podkladovou funkci. I přesto však druhá polovina CD nabízí několik vynikajících stop, které by rozhodně neměly ujít pozornosti posluchačů. Temně hravé momenty v druhé polovině zastupují skladby Squorgres, Trap goes off a Janice the Bully. Základní atributy kompozice (strunné nástroje, klavír, smyčce a orchestr) rozvíjí skladby At the museum, Running across the Paddocks a The Race. Zcela výsadní postavení má na celém CD skladba Leslie's diving story, která je vystavěná na elektronicky modulovaných zvucích klavíru, vokálů a perkusí a svým zvukem zasahuje až k hranici new age.

Promo, vydané pod hlavičkou Zigmanovy zastupující agentury Costa Communications, bohužel není dostupné v podobě lisovaného CD, ale pouze jako promo CD-R, které navíc pochází ze ztrátového zdroje. I tak je ale vítaným zpestřením a jedním z nejlepších dosavadních Zigmanových děl, které je nyní konečně dostupné v edici, kterou si zasluhovalo, a které se díky politice Disney Records nedočkalo a pravděpodobně nejspíš ani nedočká...

Pokud chcete poslechnout promo edici v její chronologické podobě seřaďte tracky následujícím způsobem: 01, 17, 19, 18, 15, 03, 05, 06, 21, 09, 04, 16, 07, 02, 12, 14, 13, 20, 11, 08, 10.

Iné verzie

Bridge to Terabithia: Music from and Inspired by
Hollywood Records 2007 (71012)
13 trackov
TT: 47:30

Přes veškeré kvality Zigmanovy práce zamrzí kvalita oficiálního releasu, který je orientován na nepůvodní a jiné songy, které v řadě případů ve filmu ani nezazní - jediným zajímavějším z nich je Keep your mind wide open v podání hlavní hvězdy snímku - v současnosti třináctileté Anny Sophie Robb (kdysi Borůvka z KARLÍKA A TOVÁRNY NA ČOKOLÁDU, nyní variace mladé Natalie Portman). I přes to, že na albu zazní pouhých 15 minut ze Zigmanovy symfonické pohádkové hudby, jedná se o vynikající počin, který je i navzdory svému zmrzačení stále hoden pozornosti každého příznivce klasické symfonické filmové hudby a řadí se k nejlepším soundtrackům tohoto roku.

SONGS
1. I Learned From You (3:24) Miley Cyrus
2. Try (3:19) Hayden Panettiere