20. Aftermath (3:12)

21. Live Free or Die Hard (2:56)

TT 63:19

• Dirigoval: Marco Beltrami, Pete Anthony
  • Orchestrace: Pete Anthony, Bill Boston, Mary Finsterer, Rossano Galante, Jim Honeyman, Jon Kull, Tim Perrine, Dana Niu, Ceiri Torjussen, Marcus Trumpp
  • Varese Sarabande 2007 (302 066 824 2)

Minulé měsíce byly ve znamení oživování dávno mrtvých hrdinů. Zatímco Arnold Schwarzenegger naposledy pronesl z filmového plátna památnou hlášku "Hasta la vista" a usedl do guvernérského křesla státu Kalifornie, Sylvester Stallone vytáhl ze skříně boxerky, které úspěšně provětral v ROCKYm BALBOA, ani Bruce Willis nelenil a pod režijním vedením dosud nepříliš zkušeného Lena Wisemana (Underworld, Underworld Evolution) znovu prokrvil svůj hláškový sval a vrátil se počtvrté zpět jako John McClane v nejlepší formě v LIVE FREE OR DIE HARD.

Wiseman tak přejal režijní otěže po Johnu McTiernanovi (první a třetí díl) a Rennym Harlinovi (díl druhý), kteří oba již hnijí na dně akčního žánru a dokázal filmu vtisknout moderní vzezření a hlavně dinosaura Johna McClane úspěšně přivedl do nového tisíciletí. Rozvedený McClane tráví čas rutinními akcemi v newyorském policejním sboru a špehováním své dospívající dcerky (Mary Elizabeth Winstead). Poklidnou rutinu naruší až úkol převést počítačového hackera Matthewa Farrella (Justin Long) na centrálu, kde mu plánují položit pár otázek ohledně jeho všetečných hbitých tlapek. Vše se rychle zkomplikuje, když se skupinka počítačových teroristů rozhodne ve stejnou chvíli ujistit, že Farrell toho ve zbytku svého života již nestihne příliš napovídat. Hláška střídá akci a John McClane úspěšně odpravuje jednoho padoucha za druhým a s vychytralým plánem "Find Lucy, kill everybody else" jde přes mrtvoly a trosky vrtulníků, stíhaček a kamiónů vstříc svému novému úhlavnímu nepříteli (Timothy Olyphant, kterému od doby VŘÍSKOTU 2 přecejen přibyly i nějaké ty vrásky), který se opovážil vzít jeho "malou" dcerku jako rukojmí.

SMRTONOSNÉ série byly doposud téměř pod výhradním patronátem Michaela Kamena, po jeho smrti roku 2004 však musel být najat jiný skladatel. Volba padla na Marca Beltramiho, který s Lenem Wisemanem již úspěšně spolupracoval na UNDERWORLD EVOLUTION. Kamen své kompozice pro předchozí SMRTONOSNÉ PASTI vždy vystavěl na tématických nápadech skladeb klasické hudby. Beethovenova 9. symfonie (Óda na radost) dokreslovala v prvním díle dobu vánoc, adaptace Finlandie Jeana Sibelia dodávala zasněžený severský nádech prostorám vánočního letiště a tradicionál When Johnny Comes Marching Home (viz i MRAVENEC Z) zdůrazňoval vojenský původ hlavního padoucha. Ve čtvrtém díle se žádné reference klasické hudby nevyskytují a Beltramiho úkolem bylo především stylově navázat na Kamenovu práci na rovině tematické i aranžérské.

Tématická základna Beltramiho kompozice tak využívá převážně Kamenův hlavní motiv série, který se prolíná řadou skladeb od poklidných tajuplných smyčcových sekvencí (Out of Bullets, Farrell to D.C., Yippe Ki Yay a Farrell is In) až po mohutné symfonické aranžmá v rámci akční hudby v poslední třetině snímku (Landing). Mezi nové prvky patří hlavní motiv a téma teroristů. Hlavní motiv je tvořen rychlými rytmickými tahy smyčců a poprvé se na CD představí ve třetí skladbě Leaving The Appartment v čase 0:19. Jeho variace následují i ve skladbách Traffic Jam (harfa okolo 1:30), Illegal Broadcast (1:06 a 3:30), úvod The Power Plant a Live Free or Die Hard, kde získává nejvýsadnějí provedení. Nejedná se však o jakkoliv výrazný motiv, ale pouze o velmi nenápadný orchestrační prvek, kterého si na prvních pár poslechů nejspíš ani nevšimnete. Téma teroristů (potažmo jejich vůdce) je o poznání výraznější, snadno zapamatovatelné. Jeho základem jsou táhlé tóny smyčců a objeví se ve skladbách Dead Hackers (0.06), úvod It's a fire sale a Yippee Ki Yay (1:13 a 3:20).

Základem akční hudby je rytmizovaná smyčcová sekce s ostinátními vpády žesťů, které se pravidelně střídají s čistě perkusními momenty - od rozličných drobných perkusí až po velké rytmické bubny. Akční hudba jde v podobných intencích jako Beltrami předvedl již ve svých předchozích velkých projektech - TERMINATOR 3: RISE OF THE MACHINES (podobné perkusní a orchestrální ostináty) a především I, ROBOT, kterého SMRTONOSNÁ PAST 4.0 připomene rovněž i svou kameramanskou akrobacií v průběhu McClaneova souboje se "Spider-boyem" (Cold Cuts). V rámci akční hudby se objevuje i několik vedlejších motivů spojených s velkým kamiónem teroristů (Traffic Jam 1:56), vrtulníky (Copter Chase) atd. Elektronika pochopitelně nechybí, ale nemá až tak výsadní prostor jako v Beltramiho ostatních neakčních kompozicích, ale pouze nenápadně dokresluje orchestrální složku.

Beltrami pro film složil (a na jaře nahrál s 65-členným orchestrem) okolo 114 minut hudby, z níž se na výsledné CD dostalo celkem 63 minut prezentujících převážně akční skladby. Řada pomalejších skladeb (ať již rozvíjejících téma teroristů či prezentujících původní hudební nápady) bohužel chybí. CD tak ve finále sice postrádá slabá místa, ale ve výsledku působí mírně jednotvárně. LIVE FREE OR DIE HARD je ve své podstatě typickou velkou Beltramiho akční prací. Narozdíl od TERMINATORA III, který byl orientován převážně perkusně, LIVE FREE OR DIE HARD klade (stejně jako I, ROBOT) podstatně větší důraz na orchestrální složku. Díky svému rozsahu však na CD chybí řada poklidnějších skladeb, které by dokázaly proložit akční hudbu chvílemi nezbytného oddechu. Vyplatí se tak počkat na rozšířený bootleg, který dozajista jednou poskytne možnost vychutnat si Beltramiho stylovou práci v ucelené podobě. Do té doby oficiálně vydané CD poskytuje plně postačují množství materiálu v dokonalé zvukové kvalitě.

Underworld: Evolution

I, Robot

Artwork copyright (c) 2007 20th Century Fox, review copyright (c) 2007 Petr Kocanda