TT 51:53

• Dirigoval: Marco Beltrami
  • Orchestrace: Bill Boston
  • Nahrál: Seattle Symphony Orchestra
  • Nahráno v Studio X - Seattle
  • Koch Records 2000 (KOC-CD-8075)

První VRÁNA nejen, že s definitivní platností pohřbila kariéru Brandona Lee, současně zaznamenala navzdory své béčkové nátuře (i rozpočtu) slušný úspěch a poprvé širší divácké obci představila Alexe Proyase (DARK CITY; I, ROBOT). Díky úspěchu prvního dílu nebylo divu, že brzy došlo na pokračování, které sledovalo velmi podobný příběh jako první díl, oproti kterému bylo opatřeno o poznání vyšším rozpočtem. Úspěch se však nedostavil a tak zatím předposlední část této série byla finančně zakotvena opět mezi nízkorozpočtovými béčky avšak bez Proyasovy původní stylovosti a vizionářství. Kromě posledních zbytků invence trilogii opustil i skladatel Graeme Revell. Na jeho místo nastoupil Marco Beltrami, který v té době pracoval na množství dalších projektů produkční společnosti Dimension Films.

THE CROW: SALVATION vypráví o Alexi Corvisovi (Eric Mabius), který byl neprávem obviněn a odsouzen za vraždu své snoubenky, kterou kdosi drze znásilnil a ještě měl tu odvahu ji následně zavraždit 53 bodnými ranami. Alex tak nenalezne svůj klid a vrací zpět jako nemrtvý a je pekelně nasranej. Základem soundtracku je love theme, které slouží jako Alexův motiv, jelikož právě láska k jeho zavražděné milované jej vyslala na dráhu mstitele. Milostné téma se prolíná řadou skladeb a je povětšinou velmi jednoduše orchestrované. Jeho základem je (s nejvyšší pravděpodobností samplovaný či elektronicky modulovaný) ženský vokál, který je v některých případech podbarven sólovým klavírem, jindy harfou a teprve později hlavní linii přejímá klavír a elektronika (v podobě rozechvělých fléten). Milostné téma zazní ve skladbách Alex visits Lauren's grave, Make me like you, Investigation key club, Alex Corvis' Execution, Love Theme - Ending a je transponováno i do závěrečného songu Meet Again, který napsal Beltrami spolu s Lauri Crook a nazpívala jej Jane Jensen.

Zbytek CD spadá především do roviny dramatické a akční hudby, která je oproti obvyklému Beltramimu standardu "orchestr s decentním elektronickým pokladem" v obráceném pořadí. Převaha elektroniky však nebyla umělecky motivovaným rozhodnutím, ale finanční nevyhnutelností. Mezi nejlepší sekvence patří ty, kdy Beltrami rozvíjí hudbu prostřednictvím živé žesťové a smyčcové sekce. Kromě variací hlavního tématu se mezi ty lepší sekvence řadí i skladby, v nichž se z elektronického podkladu zvolna vynořuje živý orchestr (především pak žesťová + smyčcová sekce a perkuse). Mezi dramatické skladby využívající rovněž i symfonický základ patří The Crow: Salvation Main Title, Houdini, Go Picasso, Officer down, Majorly Demented, Chasing Sis a finálovka Captain Gets A Shock.

V instrumentální hudbě se nezřídka objevují ozvěny následujících Beltramiho projektů. Zatímco dramatickou a akční rovinu své kompozice dovedl skladatel později k dokonalosti v TERMINATOROVI 3, UNDERWORLD: EVOLUTION či v nejnovější LIVE FREE OR DIE HARD, většina poklidných skladeb svým nádechem předvídá budoucí vývoj Beltramiho kariéry a soundtracky jako HELLBOY (smyčcový úvod Investigation key club). THE CROW: SALVATION je evidentní bokovkou, které Beltrami nevěnoval přílišnou dávku pozornosti (přesto jeho hudba patří k tomu nejlepšímu, co snímek nabízí). Ve výsledku se jedná o soundtrack, který ve srovnání s většími žánrovými díly svého autora působí spíš jako chudý příbuzný. Výsledné CD pokrývá většinu hudby z filmu v chronologickém řazení a (při akceptování jeho převážně elektronického základu) nabízí kvalitní kompozici, která dokázala snímku vtisknout potřebný emocionální základ. Díky četným začleněním symfonické složky a hlavního tématu nabízí THE CROW: SALVATION pravděpodobně nejpřístupnější poslech z celé série.

P.S.: Kromě instrumentálního alba existuje (ostatně stejně jako v případě i Revellových soundtracků) i písničkové album, které je o poznání dostupnější než Beltramiho instrumentální CD, které se stává sběratelským artiklem a zvolna stoupá v ceně...

Live Free or Die Hard

I, Robot

Artwork copyright (c) 2000 Dimension films, review copyright (c) 2007 Petr Kocanda