• Hudbu složil: Nicholas Hooper
  • Dirigoval: Alastair King, Nicholas Hooper
  • Orchestrace: Geoff Alexander, Julian Kershaw, Alastair King, Bradley Miles, Simon Whiteside
  • Nahrál: The Chamber Orchestra of London, RSVP Voices
  • Produkce: Nicholas Hooper
  • Warner Bros. Records 2007 (9362-49973-1)

Dosud prakticky neznámý Nicholas Hooper, který v uplynulých letech složil hudbu pouze k pár přírodním dokumentům stanice BBC či několika malým snímkům britské produkce, přejal na základě své dřívější spolupráce s režisérem Davidem Yatesem otěže po Johnu Williamsovi a Patricku Doyleovi u pátého dílu potterovské série: HARRY POTTER A FÉNIXŮV ŘÁD. Na jaře tohoto roku Hooper pro film nahrál více než dvě hodiny symfonické hudby, z níž se však na soundtrack dostalo pouhých 52 minut.

Hooper svou kompozicí stylově navazuje na Williamsovo využití glockenspielu, který se prolíná podstatnou většinou skladeb a stmeluje tak kompozici dohromady, zatímco z motivů z předchozích dílů série zazní na CD pouze Hedwig's theme, které se ve svých fragmentech objeví ve skladbách Another Story, Hall of Prophecy, The Room of Requirement, A Journey to Hogwarts. Na druhou stranu je třeba podotknout, že v zatímco v prvním díle se Hedwig's Theme opakuje až do zemdlení, ve třetím zazní rovněž pouze párkrát.

Mezi nové motivy patří především téma Possession, hravé téma Brumbálovy armády a další vedlejší motivy - včetně odpudivě vlezlého motivu pro novou ředitelku bradavické školy kouzel - profesorku Umbridgeovou. Zatímco elegické téma Possession zazní v průběhu CD pouze v Possession, podobné schéma je uplatněno i v rámci skladby The Sacking of Trelawney. Svým elegickým nádechem se tyto dva tracky řadí k tomu nejlepšímu, co CD nabízí a při znalosti obrazu působí až mrazivým dojmem. V podobném duchu se odvíjí i krátký vedlejší motiv Siriuse Blacka, který však díky značné redukci nahrávky pro potřeby CD zazní v jeho průběhu pouze jedenkrát (A Journey to Hogwarts - čas 1:18).

Další dva nové motivy jsou o poznání hravější. Zatímco téma Brumbálovy armády je chytlavou melodií prezentovanou rytmickými rychlými tahy smyčců a hravé melodie hrané na klarinet a později přejaté skupinou lesních rohů s dalšími dřevěnými dechy a smyčcovou sekcí Dumbledor's Army, druhý z nich, v provedení smyčcového pizzicata, nad kterým se prolíná linie v podání rozličných dechů, náleží nové ředitelce Bradavické školy kouzel (Professor Umbridge, Umbridge Spoils a beautiful Morning a v úvodu The Ministry of Magic), je o poznání vlezlejší a představuje podobnou zbytečnou úlitbu Williamsovým dílům série jako Rita Skeeter v předchozím díle.

Překvapivé je (v kontextu série) využití elektronických prvků a elektrických kytar v úvodní skladbě, i když ve filmu samotném jsou elektrické kytary prakticky neslyšitelné či spíše zazní dokonce pouze na CD. Hooper občas svou kompozici staví i texturálně a svou skladbou Dementors in the Underpass navazuje na hudbu Williamsovu pro podobné sekvence ve třetím díle. Nejvíce prostoru však elektronice náleží v rámci dramatických skladeb jako Darkness Takes Over a Hall of Prophecy. Zajímavým prvkem je i užití velkých bubnů, které svým rytmickým zvukem dodávají obrazu napětí a vyvolávají efekt příchodu čehosi zlověstného (Dementors in the Underpass, Hall of Prophecy, The Death of Sirius) či naopak přispívají k magičnosti jinak překvapivě nenápadného, spíše pocitového, podkresu scény The Kiss tvořeného pouze smyčcovou sekcí, glockenspielem a velkými bubny.

Mezi dramatické prvky patří rovněž rytmická práce se smyčcovou sekcí, která se prolíná řadou skladeb a narozdíl od sonicky definovaných dementorů představuje rychle gradující hudební prvek, jenž je však stěží možné označit i za pouhý hudební motiv. Tento "prvek" poprvé zazní ve skladbě Hall of Prophecies, kde se rozvíjí od časového bodu 2:52 a následně zazní v The Sirius Deception a The Death of Sirius, jež doprovází finále snímku.

Největším nedostatkem je však uspořádání CD, které nejen, že nabízí pouhý mizivý zlomek z Hooperovy práce, ale vydané sekvence jsou na albu uspořádány napřeskáčku bez jakéhokoliv systému (i když CD stále působí kompaktním dojmem). Rovněž je třeba podotknout, že Hooperovy kvality leží spíše v tématické (Loved ones and Leaving) a atmosférické rovině, zatímco v dramatických sekvencích zřetelně pokulhává. Doufejme, že všechny tyto drobné nedostatky, které zabránily kompozici, aby její 4* hodnocení bylo zcela zasloužené, se Hooperovi u dalšího dílu potterovské série, na němž bude dozajista díky režisérovi Davidu Yatesovi opět pracovat, povede napravit a jeho další soundtrack se tak stane důstojným následovníkem předchozí mistrovské Doyleovy kompozice. U HARRYHO POTTERA A FÉNIXOVA ŘÁDU Hooper sice složil zcela adekvátní kompozici, které nelze upřít originalitu, ale s invencí je to již o poznání slabší. I po takto monstrózním projektu zůstává Hooperova komorní kompozice pro britské drama HEART OF ME i nadále jeho dosavadním nejlepším dílem...

PS: V případě, že chcete poslechnout soundtrack v jeho chronologizované podobě, naprogramujte na svém přehrávači pořadí tracků: 3, 4, 17, 15, 10, 13, 2, 16, 5, 8, 9, 14, 1, 11, 6, 12, 7, 18.

Harry Potter and the Chamber of Secrets

Harry Potter and the Philosopher's Stone