25. Living Lessons (1:37)

26. The Perfect Day (2:58)

TT 47:45

• Dirigoval: Marco Beltrami
  • Orchestrace: Marco Beltrami, Bill Boston, Rossano Galante
  • Pianella music promo 1998/1999 (-)

Pokračování Vřískající trilogie a další hororové projekty z produkce Dimension Films prokládal Marco Beltrami v závěru 90. let četnými menšími snímky, které však byly určeny především pro televizní obrazovku. Jak už to bohužel u televizních snímků bývá zvykem, k jejich oficiálnímu vydání na CD dodnes nedošlo, a tak vychutnat si tyto netypické a méně známé kompozice je možné pouze prostřednictvím rozličných bootlegů a prom. Tento případ se týká i dvojice snímků DAVID AND LISA a TUESDAYS WITH MORRIE, které kromě jejich společného autora spojuje i reálný základ, který byl dozajista přislazen, aby lépe vyhovoval produkčnímu zázemí noční můry Ala Bundy, Oprah Winfreyové, která je pod oběma snímky podepsána jako producentka prostřednictvím své společnosti Harpo Films.

Remake DAVID AND LISA byl poprvé uveden na televizní stanici ABC 1. listopadu 1998. Na motivy knihy Lisa and David Theodora Isaaca Rubina natočil Lloyd Kramer příběh dvou chovanců psychiatrické léčebny, kteří k sobě hledají cestu. Zatímco David se vehementně vyhýbá jakémukoliv fyzickému kontaktu, Lisa komunikuje pouze ve verších či psaným slovem. Jejich netradiční love story je tak základem dojemného příběhu, ve kterém hlavní role vytvořili Lukas Haas, Brittany Murphy a veterán Sidney Poitier. Základem soundtracku je tradiční orchestr (zmenšený na poměry televizního rozpočtu), z něhož často vystupují sólové party pro klavír, flétnu, klarinet či violoncello. Kromě tradičních orchestrálních prvků je často využito i marimby a dalších perkusních nástrojů, které pouze nenásilně dokreslují instrumentace. DAVID AND LISA nabízí pouze minimum dramatičtějších sekvencí, mezi něž patří skladby Enter Asylum a závěr Pictionary, které svým "drasticky elektronickým" zvukem znatelně nabourávají kontinuitu poslechu.

Základem soundtracku je naopak milostné téma, které se prolíná podstatnou většinou skladeb v podobě vysokých tónů klavíru a minimalistického smyčcového podkladu (s občasnými sóly pro violoncello či housle). Mezi nejlepší variace hlavního motivu patří skladby: David and Lisa, Montage, čistě smyčcová Feelings, Pearl of a girl, Trust Me a Touched. S výjimkou skladeb rozvíjejících hlavní motiv se však jedná o na samostatný poslech nepříliš zajímavou dramatickou kompozici, která znatelně trpí televizním rozpočtem. Díky kontrastu řídkých napínavých momentů a křehkých dojemných skladeb se jedná o soundtrack, který sice nepostrádá velmi půvabné sekvence, ale současně působí poněkud rozháraným a neuceleným dojmem. Právě dramatické sekvence jsou pak důvodem nižšího hodnocení, než by si mohly nárokovat tématicky vystavěné skladby. Díky četným variacím milostného tématu se stále jedná o zajímavý a nenudící poslech, který svému autorovi vynesl plně zaslouženou nominaci na cenu Emmy.

Na základě autobiografického bestselleru Mitche Alborna TUESDAYS WITH MORRIE vznikl pod režijním vedením zkušeného Micka Jacksona (který s Beltramim rovněž spolupracoval i na komedii THE FIRST $20 MILLION IS ALWAYS THE HARDEST) stejnojmenný televizní snímek, jehož první uvedení bylo datováno 9. prosince 1999. Hlavní roli stárnoucího profesora na smrtelné posteli, Morrieho Schwartze, vytvořil legendární Jack Lemmon, kterému tento snímek nabídl poslední roli jeho plodné kariéry. TUESDAYS WITH MORRIE pojednává o setkání na ALS umírajícího profesora se svým někdejším studentem, jehož životním cílem kdysi bylo stát se jazzovým pianistou, avšak skončil u dráhy sportovního reportéra. Cílem Morrieho poslední lekce je tak náprava hekticky žijícího Mitche s názvem "When you know how to die, you know how to live". Základem soundtracku je o poznání menší orchestr (než v případě DAVIDA A LISY) složený z klavíru, malé skupiny smyčců, flétny, klarinetu, harfy a perkusí.

Téma Morrieho se objeví již v první skladbě Tuesdays with Morrie v podání smyčců opakujících jednoduchý motiv na klávesovém a decentním perkusním podkladě. Svých dalších variacích se dočká především v podání sólového klarinetu podloženém smyčcovým pizzicatem či v provedení sólového violoncella. Dojemné téma Morrieho zazní ve skladbách Morrie meets Janine, The Only rational act, Unfinished Business, Bird on my shoulder, Regrets, Living lessons a The Perfect day. Druhým prvkem, který se opakovaně prolíná kompozicí je až glassovsky svižný minimalismus (Mitch on the move a Mitch on the Job) dokládající svým hbitým klávesovým podkladem hektický život sportovního reportéra. V některých skladbách se pak hektický styl Mitche mísí se smířeným poklidným zvukem Morrieho (Making Time). TUESDAYS WITH MORRIE je velmi umírněnou decentní kompozicí, jejímž cílem nebylo strhávat nepřiměřenou pozornost na sebe a její ambice tak nepřesahují solidní 3* hodnocení.

Oba na tomto promu prezentované soundtracky pojí jak jejich televizní základ, tak i především snaha přispět k emocionálnímu dopadu obou snímků. Zatímco DAVID AND LISA je čistou love story, TUESDAYS WITH MORRIE je dramatem, které bylo adaptováno úspěšně i na divadelních prknech a nabízí velmi komorní kompozici pouze pro malou skupinu nástrojů. V obou případech se jedná o soundtracky, které se vymykají Beltramiho obvyklým gotickým či akčním pracím, pro které je vyhledáván v součanosti a dokládají jeho snahu vymanit se tehdejší hororové škatulce. Pokud už hledat srovnání mezi zde prezentovanými tituly a Beltramiho hollywoodskou prací, nejblíže bude jeho rovněž oficiálně nevydaná kompozice pro POLICAJTKU (ANGEL EYES). O té ale zase až někdy příště....

I am Dina

The Crow: Salvation

The Sisterhood of the Traveling Pants