• Dirigoval: Andy Brown
  • Orchestrace: Julian Kershaw, Nick Ingman
  • Nahrál: London Metropolitan Orchestra
  • Nahráno v Abbey Road Studios, London, UK
  • Produkce: Stephen McLaughlin
  • Promo 2007 (-)

Dosud prakticky neznámý Ilan Eshkeri pracoval řadu let jako asistent Hanse Zimmera, Edwarda Shearmura a zesnulého Michaela Kamena. V průběhu posledních let se však začíná osamostatňovat a roku 2004 byl na Mezinárodním filmovém festivalu v Ghentu nominován na cenu Soundtrackový objev roku za svou hudbu ke snímku LAYER CAKE. Jeho prvním skutečně atraktivním projektem, který mu umožnil předvést své schopnosti širší divácké obci byl až prequel harrisovské ságy HANNIBAL RISING, na kterém spolupracoval se zkušenějším Shigeru Umebayashim. I navzdory svým kvalitám a atraktivitě snímku, se však soundtrack nedočkal svého oficiálního vydání a rovněž není jeho vydání dosud plánováno.

Základem soundtracku je tradiční orchestr s převahou smyčcové sekce, kterou Eshkeri kombinuje s utlumenými žesti, které pouze dokreslují hloubky. Hlavní motiv se představí již v úvodní skladbě Escape (čas 0:47) v podání hlubokých violoncell a kontrabasů podkreslených harfou a táhlými vyššími smyčci. Skladba postupně nabírá na intenzitě až ke svému plnému orchestrálnímu provedení hlavního tématu (viz ukázka). Vzhledem k žánru snímku nepřekvapí, že celá kompozice je povětšinou velmi temná a nenabízí žádný zpěvný motiv, který by soundtrack zpřístupnil a zpopularizoval. Hlavní motiv se prolíná řadou skladeb v provedení smyčcové sekce s občasnými sólovými variacemi v podání klavíru (Rescued, Craving) či harfy (Ropekill).

Podobně jako předchozí HANNIBAL, i HANNIBAL RISING nabízí symfonickou kompozici, která se nebrání referencím vůči klasické hudbě, které zde zastupuje dvojice skladeb Requiem a Agnus Dei (popř. Agnus dei Reprise), na kterých se podílela současná vycházející hvězda, sopranistka Claire Boothová. Svým zvukem může hudba v tomto svém chladném gotickém kabátě připomenout podobné vokální sekvence Goldenthalova VETŘELCE 3 či INTERVIEW S ÚPÍREM. Soprán (tentokrát již bezeslov) je rovněž využit např. i ve skladbách Escape, Kolnas Cafe a Deposition. Eshkeriho pojí s Goldenthalem rovněž i interpretace klavíru jako zvuku domova, který byl narušen za druhé světové války a vyslal mladého Hannibala na dráhu mstitele. Klavír se pak často prolíná řadou skladeb jako prvek definující Hannibalovu malou sestru a její neblahý osud, jehož plné odhalení je doprovázeno v závěru smířlivějšími violoncelly v již zmiňované skladbě Craving.

I když HANNIBAL RISING rozhodně není soundtrackem, který by oslovil široké divácké masy a vedl k prodeji miliónů kopií, jedná se o působivou kompozici, která by si své oficiální vydání plně zasluhovala. V kontrastu s moderními konvencemi žánru využívajícími četných podpásových lekaček a módních elektronických prvků (viz odstrašující případ DISTURBIE), nabízí Eshkeri stylovou kompozici, která je módních trendů prosta a sází především na atmosféru dotvářenou četnými variacemi hlavního motivu. Právě zde však leží i pověstný kámen úrazu. Jelikož soundtrack nebyl masterován pro své vydání, řada skladeb končí dříve než se stihne plně rozvinout a jednotlivé skladby si jsou velmi podobné. I navzdory své mírné monotónnosti nabízí HANNIBAL RISING velmi kvalitní žánrovou kompozici, která mohla Eshkeriho etablovat mezi slibné mladé talenty filmové hudby. Diváci a potencionální posluchači, nebránící se novým zkušenostem, tak budou mít svou první příležitost setkat se s Ilanem Eshkerim v jeho rozmáchlém symfonickém kabátě již za pár týdnů, kdy společnost Decca vydá jeho výpravnou symfonickou kompozici pro pohádkovou fantasy Matthew Vaughna STARDUST.

PS: Skladbu Deposition, jež představuje ideální výsek z celé kompozice, si můžete poslechnout na stránkách Eshkeriho agentury DNA-Music, kde se rovněž nachází i několik fotografií z nahrávání soundtracku.

Stardust

Hannibal

Alien3