• Dirigoval: Benjamin Wallfisch
  • Orchestrace: Dario Marianelli, Benjamin Wallfisch
  • Nahrál: The English Chamber Orchestra, Jean Yves Thibaudet (piano), Caroline Dale (cello)
  • Nahráno v Air Lyndhurst Studios, London
  • Produkce: Dario Marianelli
  • Universal Music and Jazz 2007 (4766195)

Po mimořádném ohlasu, kterého se dostalo PÝŠE A PŘEDSUDKU, která jeho skladatele etablovala nejen mezi nejslibnější talenty své generace, ale málem až na oscarový olymp, nebylo divu, že se stejný tým sešel i u druhého projektu režiséra Joea Wrighta - tentokrát na motivy novely Iana McEwana - ATONEMENT. Kromě režiséra a skladatele Daria Marianelliho nechyběly ani Kiera Knightley, Brenda Blethyn a Marianelli rovněž ohledně četných klavírních sól opětovně oslovil Jeana-Yvese Thibaudeta.

ATONEMENT vypráví o důsledku jednoho neuváženého rozhodnutí na osudy tří hlavních aktérů, jejichž životy se prolínají nejen prostřednictvím paralelně se odehrávajících situací, ale rovněž i často přechází z jednoho období do druhého a zpět. Nezřídka jsou pak rozličné scény prezentovány z různých pohledů a odkrývají tak reálné pozadí toho, co nepřiměřeně rozvinutá fantazie jedné dívky vykládá zcela jinak. Poté, co zkoušení hry mladé Briony Tallisové skončí nezdarem, "obsadí" svou sestru Cecile a jednoho z jejich služebnictva Robbieho (jako vždy vynikající James McAvoy) do role své nové "hry", jejíž důsledky ji budou pronásledovat po zbytek života.

Základem tématické roviny soundtracku jsou tři základní motivy. Motiv Briony se představí již v prvním tracku, kde je prezentován rytmickým klavírem, ke kterému se teprve zvolna přidává orchestr s důrazem na smyčcovou sekci a sólo na klarinet. Jako prvek definující Briony (resp. její svědomí či nadmíru kreativní mysl) je obsažen i zvuk psacího stroje, který se prolíná spolu s jejím tématem skladbami Briony, Cee, You and Tea, With my Own Eyes a Come Back. Psací stroj je využit jako rytmický prvek tak i jako samostatný nástroj, bez kterého by mohla hudba fungovat i velmi dobře sama o sobě (viz čistě orchestrální variace tématu Briony v Two Figures by the Fountain).

Druhý z hlavních motivů patří páru mladých milenců Cecilii a Robbiemu a prolíná se podstatnou většinou dalších skladeb - od druhé Robbie's Note až po četné sekvence, které dokreslují Robbieho vzpomínky na domov během jeho pobytu na frontě (Farewell, Rescue me, Come Back, Cottage on the Beach), který je sám o sobě definován za použití velmi střídmých prvků v podobě sólové foukací harmoniky, jež zazní ve skladbách Farewell (1:48) a Denouement.

Třetí motiv náleží Dunkirku a jeho základem jsou poklidné táhlé smyčce, nad jejichž základem prostupují rozličné sólové party ať již jde o housle a lesní roh (The Half Killed), violoncello (Elegy for Dunkirk, Denouement) či foukací harmoniku a klarinet (Denouement). Právě variace motivu Dunkirku se řadí k tomu nejsilnějšímu, co snímek nabízí - ať již se jedná o nepřerušený dechberoucí záběr průchodu Dunkirkem či o finále snímku podkreslené zdánlivě nenápadnou, ale o to silnější skladbou Denouement, která bude dozajista v myslích fimových diváků se svým vizuálním doprovodem rezonovat po řadu dlouhých měsíců.

Co však ATONEMENT odlišuje od předchozích Marianelliho stylově příbuzných soundtracků (PRIDE AND PREJUDICE a I CAPTURE THE CASTLE) je jak větší důraz na četné další sólové party v podání klavíru, klarinetu, violoncella či houslí a harfy. Tak i využití pěveckých sborů, které jsou začleněny v rámci skladeb Elegy for Dunkirk a Come Back. Zatímco v první z výše jmenovaných se jedná o jeden z případů "source music", která je integrální součástí původní hudby (viz např i varhany v Come Back), v případě druhém začíná sbor nejprve v kontrapunktnu s orchestrem, se kterým se sjednotí až v samém závěru svého krátkého nástupu. Základem textu sborových partů jsou "Dear Lord and Father of Mankind" v Elegy for Dunkirk a "White Cliffs of Dover" v Come Back. V rámci kompozice jsou rovněž ojedinělé i až nymanovská The Half Killed a Love Letters, která ve filmu nezazní a je jakýmsi bonus trackem v podání sólového violoncella Caroline Daleové a klavíru Jeana-Yvese Thibaudeta.

ATONEMENT je dosud nejvyzrálejším Marianelliho dílem, které našlo v mistrovském snímku Joea Wrighta nezbytný protipól k vytvoření filmové události, která bude dozajista kralovat předávání řady filmových cen za tento rok. Již během své dosavadní krátké cesty světovými kiny se snímek dočkal řady poct, uznání i nadšených kritik a byl to právě ATONEMENT, který zahajoval Filmový festival v Benátkách, a byl to teprve 35letý Joe Wright, který se stal nejmladším režisérem, jehož snímek kdy zahajoval tuto prestižní filmovou událost. Zkrátka ATONEMENT představuje jak filmový, tak i soundtrackový, vrchol ročníku 2007, jehož kvality je možné sice opěvovat donekonečna ale stejně jedinou možností, jak skutečně uvěřit, je přesvědčit se na vlastní oči...

Hudba *****    Album *****    Zvuk *****

Pride & Prejudice

Schindler's List