• Hudbu složil: John Debney
  • Dirigoval: John Debney
  • Orchestrace: Brad Drecher, Frank Bennet, Mike Watts, Andrew Kinney, Kevin Kaska, Don Nemitz
  • Nahráno v Todd-Ao, Studio City, Hollywood
  • Produkce: John Debney
  • Varese Sarabande 2007 (VSD 6825)

John Debney v posledních dvou letech začíná zvolňovat své tempo, díky kterému se v průběhu let 1999-2006 jeho fanoušci dočkali celkem 52 nových počinů. Roku 2007 se tak svého uvedení dosud dočkaly pouhé tři projekty: vysoce hodnocené hudby pro videohru LAIR, GEORGIA RULE a EVANa ALMIGHTYho. Pro posledně jmenovaný, volné pokračování BOŽSKÉHO BRUCE s Jimem Carreym, uvolnilo studio Universal mimořádně štědrý rozpočet dosahující údajné sumy 175 miliónů dolarů, které se budou produkci vracet pravděpodobně ještě řadu dlouhých let. Bůh (Morgan Freeman) si tentokrát vyvolil Evana Baxtera (Steve Carell), který byl zvolen do kongresu a vydává se se svou rodinou vykonávat svou novou funkci. Bůh však má s Evanem jiné plány a řízen mottem "One act of random kindness" pověří zprvu se zdráhajícího kongresmana stavbou druhé archy. Soundtrack tak kombinuje čtyři základní aspekty: monumentální téma archy, poklidné téma Evana (popř. celé rodiny Baxterových), poklidné téma Boha a hravé sekvence, podkreslující humorné sekvence.

Téma Archy celé CD zahajuje a nabízí Debneyho v jeho plné formě. Kromě rozmáchlého symfonického orchestru se variací tohoto motivu často zúčastňuje i pěvecký sbor a výsledkem je tak jedna z nejmonumentálnějších Debneyho kompozic za posledních 10 let, která svým stylem v poklidnějších momentech může připomenout to naprosto nejlepší z televizního seriálu SEAQUEST DSV. Téma archy zazní ve skladbách The Ark theme, God Crane Arrives, Hummer Ride (3:08), Take it down, The Flood a Acts of random kindness.

Evanovo téma se prolíná skladbami Baxter's to Bed, Evan's Theme, God crane arrives, Evan and God, Acts of random kindness. Jeho základem je především klavír renomovaného Mika Langa (Evan's Theme) podkreslený poklidným kytarovým brnkáním a malou skupinou hlasů. Téma se svého provedení dočká i v četných sólových partech v podání klarinetu podkresleného harfou či rychlými lehkými tahy smyčců. Stylově variace Evanova tématu nacházejí srovnání s komediální tvorbou Randyho Edelmana (POLICAJT ZE ŠKOLKY), i když je patrné, že Debney je o poznání lepší skladatel.

Téma Boha se poprvé objevuje již ve svém fragmentu v podání flétnového (později hoboje a klarinetu) sóla ve skladbě Baxter's to bed, kdy doprovází scénu, v níž Evan žádá Boha o pomoc s naplněním svého přemrštěného volebního slibu. Ve svých čistých variacích zazní ve skladbách God's theme, God's Valley, Evan and God (1:19), Hummer Ride, Acts of random kindness. Téma Boha je vystaveno na přerušovaných nástupech táhlých smyčců, nad nimiž prostupuje mužské sólové brumendo (v závěru pak přejaté ženským vokálem a lesními rohy) a teprve pozvolna přejímá hlavní úlohu orchestr, který téma uzavírá. Zarážející je však podobnost tohoto Debneyho tématu se samým závěrem Hornerova APOLLA 13.

Hravé sekvence jsou tvořeny dvěma značně odlišnými styly. Základem prvního z nich (Grooming Montage) je svižně gradující orchestr od úvodního klarinetového sóla rychle nastupující přes vojenské bicí, hravé smyčcové pizzicato a klarinetový vedlejší motiv až po nástup celé sekce dřevěných dechů, rázných perkusí a flétnových trilků, jejichž motiv následně přejímají žestě. I když je Grooming Montage bohužel opět velmi znatelně ovlivněna temp trackem, jedná se zcela ojedinělou skladbu, která se řadí mezi to naprosto nejlepší, co toto CD nabízí. Druhou odnoží komické frakce jsou však již poněkud samoúčelné hravé sekvence v podání rychle se obměňujícího orchestru a četných sól - typický mickeymousing, který se bohužel objevuje o poznání četněji - Genesis 6:14, Evan runs from Capitol, Congressional Animals, I'm Noah.

Některé skladby především v poslední třetině tracklistu pak slouží jako tématické suity a v jejich průběhu se objevuje většina ze základních témat - Genesis 6:14, God crane arrives, Congressional Animals, I'm Noah. Ve finále pak hudba získává serióznější podtóny a směřuje k svému vrcholu v závěrečné trojici skladeb: Take it down, vrcholná The Flood s užitím řídké elektroniky a rozšířené perkusní sekce a závěrečná Acts of Random Kindness.

S výsledným hodnocením celé kompozice však vystává značný problém. I když Debney v řadě případů dokázal strhnout posluchače energičností (Grooming Montage) a tématickou rozmáchlostí (Hummer Ride a prakticky všechny variace tématu Archy), CD bohužel nepostrádá i řadu nepříliš zajímavých sekvencí či momentů, v nichž zůstává temp-track velmi patrný. To, že byl Debney veden až k otrockému přepisování děl svých kolegů, však nelze zazlívat přímo jemu, ale režisérovi či producentům, kteří po skladateli považovali přesně to, co nakonec složil - občas monumentální, občas hravou, občas chytlavou komediální kompozici, která je v rámci filmu dokonale funkční. Při samostatném poslechu však vynikne absence vyšších ambicí s cílem zapůsobit na posluchače jinak než jako adekvátní kulisa k barevným obrázkům. I když by ve svých tématických momentech kompozice mohla dosáhnout na hranici slabších 4*, znatelné inspirace a nepříliš invenční komediální práce celou kompozici sráží na hranici velmi silných 3*. Pokud vám však nějakou záhadou typický orchestrální Debney posledních let unikal, zcela jistě věnujte EVANU ALMIGHTYMU zasloužený čas a výsledné hodnocení můžete s klidným svědomím zaokrouhlit o jeden stupeň nahoru.

Cutthroat Island

Nanny McPhee

Elf