• Hudbu složil: David Newman
  • Dirigoval: David Newman
  • Orchestrace: Greg Jamrok
  • Nahráno v Sony Scoring Stage
  • Produkce: David Newman
  • Lakeshore Records 2007 (LKS 33903)

Komedie NORBIT je již šestou spoluprací skladatele Davida Newmana a komediální hvězdy (a producenta) Eddie Murphyho. Spolu s BOWFINGEREM se však jedná o jediný snímek, jehož soundtrack obsahuje alespoň zlomek Newmanovy původní hudby.

Norbit Albert Bryce (Eddie Murphy) vyrůstal v sirotčinci vedeném pološíleným Číňanem Wongem (Eddie Murphy), který spolu s množstvím traumat přivedl do Norbitova života i Kate (Thandie Newton), se kterou se vzali jako děti pod nedalekým stromem a žili jako šťastná rodina po celých 14 dní, dokud nebyla Kate adoptována. Norbit se tak ocitl znovu o samotě šikanován všemi silnějšími (tedy úplně všemi), až dokud mu osud nenadělil další dáreček opačného pohlaví, kterým byla tentokrát již jako teenager značně korpulentní Rasputia (Eddie Murphy), v níž (a jejím triu gangsterských bratrů) nalezl Norbit svou novou rodinu.

Vzhledem k situování snímku na americký jih do téměř čistě černošské komunity (sem tam s nějakým tím Číňanem) nepřekvapí, že základem Newmanovy kompozice je množství strunných nástrojů od klasické a baryton kytary až po banja, které se mísí s převážně smyčcovým orchestrem, dodávají hudbě vidlácký nádech a jsou základním prvkem tématu Norbita (Young Norbit). Kromě Norbitova tématu je plně rozvinutým i téma Kate, které se prolíná v podobě sólového klavíru skladbami Young Norbit (1:37) a Kate returns/Tuesday, Tuesday (2:50). Nechybí ani obvyklá Newmanova elektronika, jenž je využita jak ke zjemnění dojemných momentů, tak ve chvílích hrůzy, když minimálně dvousetkilová Rasputia pronásleduje Norbita na útěku za pohlednou Kate - mezi tyto sekvence patří dvojice krátkých skladeb Queen of Whores a Rasputia's Fury, kde klasické kytary nahrazují elektrické a jejich zvuk je dále elektronicky modulován. V souvislosti se scénami s Rasputiou je ještě třeba zmínit, že Newman pro film složil i herrmannovsky temné smyčcové sekvence, z nichž však žádná není na CD obsažena.

I když se stále jedná o jeden z velmi mála "murphyovských soundtracků", který obsahuje i alespoň minimální porci původní hudby, podstatnou většinu CD tvoří rozličné songy, které ve filmu samotném převažují a rovněž určují styl Newmanovy kompozice. V rámci songů se pravidelně střídají moderní skladby (It's going down, Milkshake, Walk it out) s černošskými spirituály a bluesovou klasikou v podání interpretů jako The Fairfield Four (Standing in the Safety Zone), Dusty Springfield (klasická I only want to be with you), The Coasters (Shoppin' for Clothes), Kirk Franklin (Looking for You) či Sweet Honey (Slighty Stoopid).

Bluesové songy zabírají přibližně dvě třetiny relativně skromné délky CD, na kterém se na Newmanovu původní hudbu dostává pouhých 12 minut. Ve finále se jedná o kompozici, jež nepostrádá specifické kouzlo i originalitu, a která v rámci Newmanovy tvorby nalezne svůj předobraz pouze v ranných 90. letech u jeho nevydaných soundtracků jako THAT NIGHT a TOMMY BOY. Svým stylem je pak NORBIT mnohem blíž stylu Newmanova bratra Thomase a vymyká se tak obvyklé Newmanově komediální tvorbě. I na skromném prostoru Newman prezentuje většinu podstatných tématických i orchestračních nápadů a nabízí tak kompozici, která skončí dřív, než by stihla začít posluchače svým schématem nudit či se naopak více rozvinout. Při lepším provedení alba by Newmanova hudba měla nárok na ucházející 3* hodnocení. Zde se však jedná o pouhé torzo a letmý průlet jeho kompozicí, která se stále řadí k tomu nejlepšímu, co je v souvislosti s tímto snímkem možné zmínit a ohodnotit jako jeden z jeho dvou kladů.

Elf

Gigli

Chocolat