• Hudbu složil: Howard Shore
  • Dirigoval: Howard Shore
  • Orchestrace: Howard Shore
  • Nahráno v Legacy recording studios, New York
  • Produkce: Howard Shore
  • Silva Screen Records 2007 (SILCD1231)

LOTRovská trilogie s definitivní platností etablovala Howarda Shorea mezi nejpopulárnější současné filmové skladatele a vedla k dalším projektům, v nichž za sebou vleče svůj LOTRovský úděl, kterého se ne a ne zbavit. Jedním z nich je i pohádkový snímek THE LAST MIMZY natočený na motivy krátké povídky Lewise Padgetta Mimsy were the Borogoves. Dva sourozenci naleznou při velikonočních prázdninách u moře podivnou krabici, která obsahuje pár zvláštních předmětů, které se však v rukou dospělých mění na obyčejné kameny. Dalším, co se v krabici nachází, je i plyšový zajíc, kterého se okamžitě ujme malá Emma, začnou spolu komunikovat a obě děti pozvolna získávají mimořádné schopnosti. Při jedné nehodě však jejich nové hračky vyřadí elektřinu v oblasti poloviny státu a rodina Wilderových se tak stane středem zájmu FBI, která netuší, co mají ve svých rukou až dokud jim to Emma s Noahem neobjasní. Děti společnými silami ukradnou dodávku a řítí se (s FBI a rodiči v patách) zpět domů, aby pomohly Mimzy vrátit se zpět ke svému stvořiteli.

Shoreova kompozice kombinuje dva základní motivy - zatímco motiv Mimzy se objeví již z kraje první skladby The Mandala, jež doprovází prolog snímku pojednávající o jejím vzniku; druhý motiv - rodiny Wilderových - se poprvé rozvíjí ve druhé skladbě Whidbey Island. Obě témata se následně prolínají celou řadou skladeb v podobě rozličných sól od lesního rohu až po klarinet s podkresem harfy a táhlých mdlých smyčců občas proložených řídce užitým klavírem či marimbou. Svým poklidným zvukem pak téma rodiny připomene téma Kraje z LOTRovské trilogie. Vzhledem k tomu, že se ale jedná o pohádku pro nejmenší, Shore celou kompozici udržuje na uzdě a jede jen na půl plynu, aniž by se kdy uchýlil ke svým typickým dramatickým sekvencím.

Vedlejším třetím motivem je temnější motiv původu Mimzy, který se objeví v závěru úvodního tracku The Mandala a většího prostoru se mu dostane i ve skladbě I have to look. Jeho základem je sólo na lesní roh podkreslené hlubším smyčcovým tremolem, které zvolna nabírá na intenzitě. K dramatičtějším momentům dojde rovněž v rámci skladeb Blackout, Help!, I have to look, Can I talk?, The Tear a ve finálové Through the Looking Glass, kde Shore kombinuje rozvrstvenou smyčcovou sekci mezi tremolo a nadřazené linie v podobě táhlých tónů či variací dvou základních motivů. Další z vedlejších motivů patří i FBI, který se však objevuje pouze ve skladbách I have to look (1:50) a The Tear. I tak se však jedná ale o čistě efektní sekvence, která rozhodně příliš nezaujmou při znalosti libovolného Shoreova temnějšího soundtracku. Veškeré zdramatizování nejen že je povětšinou velmi krátké, ale jeho celkový výskyt se dá spočítat téměř na prstech jedné ruky. Pokud budete poslouchat pozorně, můžete v průběhu instrumentální části alba zaslechnout (např. okolo času 2:00 skladby Palm reading) i občasné orchestrální variace tématu závěrečného songu Hello (I love you), který složil Shore spolu s pinkfloydovským Rogerem Watersem.

THE LAST MIMZY je kompozicí, která sice funguje ve spojení s obrazem na adekvátní úrovni a rozhodně neurazí, ale v kontrastu se Shoreovými možnostmi se tentokrát jedná o čistě průměrnou kompozici, která leží hluboko ve stínu jeho nejlepších děl, i když mu nelze po profesionální stránce nic vytknout. V souladu s konvencemi žánru, THE LAST MIMZY nabízí na poslech nenáročnou vatu, která do zemdlení opakuje a variuje své dva základní motivy, jež předává střídavě mezi smyčcovou a dechovou sekcí s občasnými sóly na další nástroje, jež však udržují stejný nenáročný ráz a velmi rychle začínají nudit. Není se ale čemu divit - u snímku, který jen nepříliš zdařile vykrádá E.T. - MIMOZEMŠŤANA, plně by si zasluhoval novou kategorii přístupnosti (od pěti let nepřístupný) a jehož česká premiéra byla na poslední chvíli po zásluze zrušena, nelze pravděpodobně příliš invence očekávat. Škoda tak především Shoreova času, který si podobně stupidní projekt skutečně nezasloužil.

History of Violence

Harry Potter and the Philosopher's Stone

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring