• Dirigoval: Dario Marianelli
  • Orchestrace: Dario Marianelli, Benjamin Wallfisch
  • Nahrál: London Session Orchestra, Chorale de Kigali, Voices of Kicukiro in Rwanda, Cecile Kayirebwa
  • Nahráno v Rwanda; Air Studios, Lyndhurst Hall, London
  • Produkce: Dario Marianelli
  • Movie Score Media 2005 (MMS07010)

Řada skladatelů byla v průběhu své kariéry spojována s vybranou geografickou lokalitou, do níž zavítali opakovaně. Ať již šlo o africké projekty Johna Barryho (BORN FREE, ZULU, OUT OF AFRICA), Zimmerovo pojetí černého kontinentu, které zanechalo své stopy i na snímcích, se kterými nemělo přímou souvislost (A WORLD APART, MILLENNIUM, THE POWER OF ONE, THE LION KING, TEARS OF THE SUN), Hornerovy skotské a irské snímky (PATRIOT GAMES, BRAVEHEART, DEVIL'S OWN, BOBBY JONES: STROKE OF THE GENIUS), yorkshirské kompozice Colina Townse či etnické projekty Mychaela Danny, který směřuje jak na blízký, tak i dálný východ.

Ve filmografii Daria Marianelliho se rovněž opakovaně vyskytují africké snímky, které v jeho kariéře měly velmi silný vliv již od jeho blízkovýchodní prvotiny IN THIS WORLD. Byl to právě tento snímek, který upoutal pozornost Terryho Gilliama, jenž dosud prakticky neznámému Marianellimu nabídl jeho zlomový projekt THE BROTHERS GRIMM. Po IN THIS WORLD se Marianelli vrátil do Afriky se snímky SHOOTING DOGS a GOODBYE BAFANA. Zatímco posledně jmenovaný vyšel v době uvedení snímku do širší distribuce u společnosti Colosseum Records, jeho předchozí projekty na své vydání čekaly o poznání déle. Zatímco IN THIS WORLD se svého vydání na CD dosud nedočkal, SHOOTING DOGS byli vydání společností Movie Score Media (v souvislosti s uvedením snímku na DVD na americkém trhu) v limitované edici 500 kusů pod americkým distribučním názvem BEYOND THE GATES.

Základem Marianelliho kompozice je především vokál rwandské zpěvačky Cecile Kayirebwa (jež byla populární v době rwandské genocidy roku 1994 při níž přišlo o život mezi 800 000 až 1000 000 Tutsiů a Hutů), který se mísí s elektronicky modulovanými orchestrálními prvky a sólem na harfu udržujícím stejný rytmus a výšku tónu (viz Hell's Gate). Hlavní motiv se prolíná podstatnou většinou kompozice, která spíše jen nenásilně a nezaujatě komentuje obraz. Mezi základních orchestrální prvky patří především smyčce, jež Marianelli v podobných intencích použil již v IN THIS WORLD, které v řídkých dramatických momentech dokresluje rytmizovaná atonální žesťová sekce (No Way Out). Tradiční orchestr přichází v čisté podobě ke slovu pouze v závěrečné Remember Us, kde však svým minimalisticky repetitivním základem a pozvolným nárůstem dosahuje až barberovských účinků a spolu s vokálem Cecile Kayirebwa pozvolna nabírá na intenzitě, nevyústí však v žádné logické hudební sdělení.

Krátkou původní hudbu doplňuje trio afrických lidovek, jež Marianelliho část alba zaokrouhlují na relativně ucházejících 31 minut. Oproti ostatním Marianelliho oficiálně vydaným kompozicím jsou jeho africké soundtracky o poznání subtilnější a vymykají se jak jeho nedramatickým blockbusterovým kompozicím, tak i africkým kompozicím jeho v úvodu recenze zmiňovaných kolegů. Zkrátka pokud vám tato stránka Marianelliho tvorby dosud unikala a africké vokály vám nejsou proti srsti, představuje BEYOND THE GATES (alespoň do vydání jeho soundtracku IN THIS WORLD) ojedinělou příležitost setkat se s dosud nepříliš známou stránkou tohoto talentovaného skladatele...

Hudba ***    Album ****    Zvuk *****

Endurance

The Lion King