21. Go Get'Em (3:10)

TT 62:32

• Hudbu složil: James Newton Howard
  • Orchestrace: Pete Anthony, Jeff Atmajian, Jon Kull, Conrad Pope
  • Produkce: James Newton Howard
  • Madison Gate Records 2010 (iTunes/Amazon CD-R on demand)

Akčním thrillerem SALT se po delší odmlce vrací do oblasti "svého" žánru zkušený Philippe Noyce. Tento původnem australský režisér v průběhu své kariéry pracoval s bohatou plejádou skladatelů od svého krajana Graeme Revella až po Craiga Armstronga, který roku 2002 obstaral hudební doprovod jeho dosud posledního významnějšího projektu - THE QUIET AMERICAN. Následné léta strávil Noyce v televizi a nyní se konečně vrací na plátna kin s projektem, jehož žánr mu sluší nejlépe. Titulní postavu hvězdné agentky CIA vytvořila Angelia Jolie. Slibnou kariéru hlavní hrdinky nabourá jednoho dne tvrzení ruského agenta, že to má být právě ona, kdo se chystá spáchat atentát na ruského prezidenta, který se chystá přijet do země na pohřeb nedávno zesnulého amerického viceprezidenta. Saltová se tak dává na útěk, aby očistila své vlastní jméno a současně přišla na kloub celému spiknutí, z nehož je sama neprávem obviněna.

Se snímkem SALT se do žánru akce rovněž vrací i James Newton Howard, který ve svých posledních projektech pracoval se o poznání komornějšími látkami a pokud nepočítáme některé thrillery s akčními prvky (THE INTERPRETER, BLOOD DIAMOND) je to už nějaký ten pátek, co Howard přišel s nějakou čistokrevnou akční kompozicí. Bohužel SALT tak poněkud dokládá vliv, který na Howardův zvuk měla spolupráce se Zimmerem na dvojici Nolanových Batmanů. Výsledné album nabízí moderní směs elektronických a rozličných kovových perkusí, které skladatel kombinuje s rytmizovanou smyčcovou sekcí a občasnými party pro trubku a další žestě, které se řadí k tomu nejlepšímu, co CD nabízí (viz již úvodní a celkem stylová Prisoner Exchange - alespoň její úvodní polovina). Zajímavým zpestřením je hrstka poklidných momentů (Destiny, Garroted) a začlenění elektronických žesťů, které Howard vcelku zdařile kombinuje se svým standardním bourneovským schématem, které dominuje zbytku alba. Bohužel kromě těchto ojedinělých okamžiků zbytek kompozice už tak zajímavý není. Howardova invence se vyčerpá v rámci několika prvních stop, zatímco zbytek představuje jen další variace na téže téma, které působilo poněkud omšele již před lety. Skladatel se tak po většinu zbytečně přemrštěné délky CD motá v kruhu a jediné, co supluje nějaký vývoj je střídání hlasitosti a ráznosti perkusní sekce či podíl elektroniky, která dominuje vrcholným akčním sekvencím, v nichž skladatel příležitostně využívá i pěvecké sbory (Go Get'Em) k dalšímu podkreslení relativně bohatých orchestrací jinak čistě rutinní žánrové kompozice.

SALT je dokonalým dokladem úpadku Howardovy kreativity posledních let. I když tento dnes již téměř 60letý veterán v průběhu celé své kariéry vždy střídal vynikající kompozice s těmi méně zdařilými (které bohužel v posledních letech drtivě převažují), a nikdy se tak neřadil ke zcela spolehlivým autorům, ve většině své tvorby minulých let Howard úspěšně posovouval nejen stylový základ své vlastní tvorby, ale i filmové hudby jako žánru. Stačí si vzpomenout na některé jeho vynikající žánrové práce jako FALLING DOWN, THE FUGITIVE či OUTBREAK na jedné straně a srovnat jejich originální experimentalismus v rámci orchestrace a důsledné promyšlení výstavby celé kompozice jako celku a srovnat vše se SALT: ryze standardní vřískání masivního orchestru, občasné nástupy sboru k podpoření větších akčních sekvencí a vše podkreslené všudypřítomnou tuctovou (tz. "moderní") elektronikou a bicími, která Howardovu někdejší kreativitu sráží na úroveň těch nejtuctovějších prací Trevora Rabina či méně kreativních členů MV/RCP.

Hudba **    Album **    Zvuk ****

The Taking of Pelham 1 2 3

Gone In 60 Seconds