• Hudbu složili: Alexandre Desplat, Aaron Zigman
  • Dirigoval: Aaron Zigman
  • Orchestrace: Alexandre Desplat, Aaron Zigman, Jerry Hey, Gernot Wolfgang, Brad Warnaar, Patrick Kirst, Dan Higgins, Bruce Babcock, Bill Reichenbach
  • Nahráno v Todd-Ao Scoring Stage, Hollywood, CA
  • Produkce: Aaron Zigman
  • Varese Sarabande 2007 (302 066 684 2)

Pravděpodobně jen málokterý hollywoodských projektech měl v posledních letech tak bohatou až zmatečnou historii jako právě MR. MAGORIUM'S WONDER EMPORIUM. Na tomto snímku začal již před 2 lety pracovat nejprve Alexandre Desplat (GIRL WITH A PEARL EARRING, THE PAINTED VEIL), který v té době pro film složil několik source skladeb včetně finální sekvence, v níž Natalie Portmanová diriguje orchestr ožívajících hraček (Finale). V průběhu následujících let Desplat pro film složil celou řadu hudebních motivů a připravil četná orchestrační schémata. Díky následujícím průtahům postprodukce však začal Pan Magorium Desplatovi kolidovat s jeho prací na snímcích LUST, CAUTION a THE GOLDEN COMPASS a skladatel již nebyl schopen věnovat tomuto snímku nezbytný čas a byl nucen tento projekt opustit. V té době se v souvislosti s tímto projektem objevilo jméno Patricka Doylea , který v té době pracoval na SLEUTH a připravoval svůj koncert s Londýnským symfonickým orchestrem a projekt záhy rovněž opustil. Ve finále je tak výsledný soundtrack dílem Alexandre Desplata a Aarona Zigmana (který byl osloven přímo Desplatem ohledně pomoci s dokončením tohoto projektu) či spíše Zigmanovou kompozicí vystavěnou na Desplatových motivech a orchestračních schématech s blíže nespecifikovaným množstvím skladeb, které Desplat pro film složil již před jeho natáčením či v ranných fázích postprodukce. A aby toho nebylo málo ve filmu údajně zazní i pár minut dodatečné hudby, kterou pro něj složil Stephen Endelman (ANGLIČAN, KTERÝ VYLEZL NA KOPEC).

Nyní ale blíže k samotné kompozici. Při poslechu výsledné nahrávky (dirigované Zigmanem) je patrné jak blízcí si jsou oba tito skladatelé stylově či nakolik se Zigman dokázal přizpůsobit Desplatovu stylu. U výsledného alba bohužel není ani zmínky o tom, která skladba je dílem, kterého z dvojice autorů a je tedy možné se pouze dohadovat o rozsahu podílu každého z nich na výsledné kompozici. Soundtrack se odvíjí přesně v intencích hudby pro pohádkovou grotesku pro nejmenší diváky a oproti vynikající Doyleově kompozici pro NANNY MCPHEE je výsledný soundtrack o poznání podřízenější obrazu a podstatná většina nahrávky je proto tvořena velmi krátkými skladbami až otrocky doprovázejícími obraz.

Co se kompozici však nedá vytknout je její rozmanitost, která podobně jako v případě již zmiňovaného Desplatova THE GOLDEN COMPASS je spíše negativum. Oproti tomuto Desplatovu soundtracku je však MR. MAGORIUM'S WONDER EMPORIUM o poznání umírněnější v souladu se zaměřením snímku na dětské publikum. Nechybí četný mickeymousing, který dokresluje četné "vtipné" momenty, zatímco vlastní postava Mr. Magoria je vykreslena za použití rozličných strunných nástrojů a samplovaných efektů imitujících zvuk elektronického thereminu (Magorium's Apartment) a v rámci kompozice jsou v rozličných tracích využity různé netypické nástroje od strun až po saxofon, bonga, marimbu a další netypické perkuse. Nechybí ani luskání na prsty či zjemňující prvky v podobě řídce užitých pěveckých sborů, glockenspielu a rozličných zvonků.

Kdyby byly v průběhu kompozice využity jen tyto komické atributy, bylo by hodnocení o jeden stupeň nižší. To, co však činí MR. MAGORIUM'S WONDER EMPORIUM atraktivní na samostatný poslech je kombinace těchto prvků a tradičním orchestrem, který se v některých případech vzedme a v plném nasazení prezentuje hlavní motiv kompozice, který se ve svých orchestrálních variacích objeví ve skladbách: Main Title, Mahoney's Debut, The Flight of Magorium, Block of Wood, Dancing a Finale. Kromě symfonického provedení se půvabný hlavní motiv dočká i svých komornějších variací v podání sólového klavíru či flétny, jež jsou podkresleny harfou a nenápadnou smyčcovou sekcí (Night Time, Great Wisdom, Sparkle, Your Friend, Just Trying to Help, Tomottow, You have to live, A New Chapter, I'm leaving). Řada z těchto skladeb pak rovněž prezentuje i vedlejší motiv (patřící Mahoney), v podání klavíru, u kterého skládá svůj první velký opus (viz Sparkle). Právě tyto momenty se řadí nejen k tomu nejkouzelnějšímu, co tento snímek/soundtrack nabízí, ale i k tomu lepšímu z filmové hudby roku 2007, která byla podobných pohádkových kompozic bohužel převážně zcela prosta.

MR. MAGORIUM'S WONDER EMPORIUM představuje odpovídající kompozici pro pohádku pro nejmenší diváky. Jejím kladem jsou četné orchestrální variace hlavních motivů a stylová pestrost motivů hravějších. Na samostatný poslech však album poněkud trpí protahovanou délkou a rozdělením přibližně hodinové délky na téměř 40 kratinkých skladeb. Při redukci CD na polovinu by se jednalo i momořádně svěží poslech a MR. MAGORIUM'S WONDER EMPORIUM by se bez problémů mohlo zařadit k těm lepším soundtrackům minulého roku...

Girl with a Pearl Earring

Bridge to Terabithia

Nanny McPhee