• Hudbu složila: Rachel Portman
  • Dirigoval: David Snell
  • Orchestrace: Rachel Portman, Jeff Atmajian, Patrick Russ
  • Nahrál: The City of Prague Philharmonic Orchestra
  • Produkce: Rachel Portman
  • Sony Classical 2005 (SK-96506)

Britská skladatelka a nositelka Oscara za hudbu k austenovskému snímku EMMA, Rachel Portmanová, na sebe upoutala v průběhu posledních deseti let takovými tituly jako PRAVIDLA MOŠTÁRNY, ČOKOLÁDA nebo LEGENDA O SLAVNÉM NÁVRATU, v jejichž rámci velmi často rozvíjela svůj osobitý styl, jenž v naprosto identických kolejích pokračuje i v případě OLIVERA TWISTA.

Původně měl na snímku pracovat polský veterán Wojciech Kilar, který se ale rozhodl odejít na zasloužený odpočinek a věnovat svou pozornost již výhradně komorní hudbě (toto odhodlání mu však příliš dlouho nevydrželo). Na jeho místo tak nastoupila v posledních letech značně schématická Rachel Portmanová, jíž tento soundtrack poskytl další příležitost k práci s historickou látkou. Mezi její nejtypičtější prvky patří paralelně rozvíjené smyčcové a dechové party, jež dodávají snímku (poněkud laciný) komediální nádech. Nechybí sóla na hoboj, klarinet, fagot a lesní roh, jejichž kombinace s klasickým orchestrem patří k tomu nejlepšímu, co CD nabízí a zachránily jej od o stupeň nižšího hodnocení.

Momenty a scény z Oliverových cest (např. Oliver Runs Away) jsou doprovázeny podobně rozvernou hudbou, jaká je velmi dobře známa ze starších děl Portmanové, jejíž základní kostra je tvořena klávesovým a dechovým podložím, na jehož základě je rozvíjena bohatě strukturovaná smyčcová sekce. I když tento prvek jde v zajetých kolejích, je pořád dozajista půvabný a občas dokáže i svému posluchači zvednout náladu. Bohužel se skladbou Fagin's Foot album upadá na dlouhé minuty do pozice zvukové kulisy s občasným mickeymousingovým hravým náznakem (dechy + tahy smyčců) a občasnými vstupy poklidnějších míst rozvíjející (již však ne s takovým úspěchem) stejné schéma jaké zaznělo v úvodních stopách.

Jediným novým prvkem ve zbytku CD je téma hlavního padoucha Sykese (poprvé Watching Mr. Brownlow's House, čas cca 1:30 či v Wanted: Bill Sykes and Fierce Dog a The Death of Bill Sykes), jež má pohádkově démonický nádech a svým temným smyčcovým zvukem mírně připomene Williamsovy komplikovanější počiny jako je track Auschwitz-Birkenau (zde v tracku Roberry) ze SCHINDLEROVA SEZNAMU, NIXON či SPÁČI, aniž by však dosahovalo srovnatelné působivosti a váhy. Je to vše přecejen pouze kulisa k obrázkům, která má za účel dramatizovat, ale nikoliv vyloženě děsit či diváka/posluchače přikovat do sedadla.

OLIVER TWIST je sice ve filmu dokonale funkčním, leč značně standardizovaným (byť po řemeslné stránce kvalitním) počinem své autorky. Pokud jste z pera této první dámy filmové hudby slyšeli již více než 3 soundtracky, dozajista vám OLIVER TWIST nepřinese vůbec nic nového. Pokud se však s tvorbou Rachel Portmanové teprve začínáte seznamovat, bude pro vás OLIVER TWIST představovat (především ve svém úvodu a úplném závěru) na poslech velmi příjemný titul, který bude jako prezentace jejího díla plně postačující. Přesto je zřejmě jediným originálním prvkem na CD multimediální bonus v podobě tříminutového interview s Portmanovou, která hovoří o spolupráci s Romanem Polanskim.

Harry Potter and the Philosopher's Stone

The Cider House Rules

Chocolat