TT 59:31

• Dirigoval: James Horner
  • Orchestrace: James Horner, Randy Kerber, Ian Underwood
  • Nahráno v Todd-Ao Scoring Stage, Studio City, CA
  • Produkce: Simon Rhodes, James Horner
  • Varese Sarabande 2004 (VSD 6619)

Snímek z roku 2004 THE FORGOTTEN (ZLODĚJI PAMĚTI) byl jednou z velmi netypických žánrových příležitostí pro Jamese Hornera, který v posledních letech pracuje především na rodinných či komorních snímcích nezávislé produkce, s čímž se tento thriller příliš neslučuje. ZLODĚJI PAMĚTI vypráví o Telly Parettové (Julianne Mooreová), jejíž devítiletý syn údajně zemřel při leteckém neštěstí. Vše se však začíná komplikovat, když jsou veškeré vzpomínky na malého Sama odstraněny z paměti všech Tellyiných blízkých. Jedná se o nějaké vládní spiknutí mající za cíl zatajit skutečné pozadí leteckého neštěstí? Nebo je Sam stále ještě naživu a je držen proti své vůli teroristy? Nebo v tom mají dokonce prsty UFOni, kteří Sama unesli a s vládním požehnáním jej podrobují sérii ponižujících experimentů?

Již v úvodní skladbě, která je vcelku originálně zahájena dětskými hlasy zpovzdálí (podobně jako rotor vrtulníku v ODVAZE POD PALBOU --- dále zazní v závěru skladeb Children, The Unbroken Bond a End Credits), následují plíživé minimalistické klavírní variace, ke kterým se přidává houslové sólo a kovové údery perkusí podkreslené táhlými syntetickými tóny (včetně občasných samplovaných vokálů). Podobné kombinace orchestru, elektroniky a sólových nástrojů již Horner využil v projektech jako TO GILLIAN ON HER 37TH BIRTHDAY, THE SPITFIRE GRILL, v následujícím (až překvapivě námětově příbuzném snímku) snímku FLIGHTPLAN a THE CHUMSCRUBBER. Všechny tyto tituly obsahovaly však i náznaky světlejších okamžiků a rozvinutých hudebních témat, kterých jsou ZLODĚJI PAMĚTI zcela prosti.

Ve velmi podobném duchu se nese i většina zbytku alba, která je občas prokládána velmi překvapivými elektronickými momenty, které (se mísí s kovovými perkusemi a hlubokými tóny klavíru) v podobném rozsahu zaznívají v Hornerově tvorbě dost možná vůbec poprvé nebo alespoň v největším rozsahu od doby RUDÉHO HORKA (1988). Skutečně zajímavé jsou však především v kontextu Hornerovy jinak převážně akustické diskografie než samy o sobě. První skladbou, kde posluchače čeká podobný šok (nebo příjemné překvapení), je již druhá Remember... (cca 2:30). Elektronika dále přijde ve větší míře ke slovu ve skladbách Containment of a Darker Purpose, The Experiment on Innocence a Re-Assembling Shattered Pieces.

Jediným světlejším okamžikem je tak předposlední Children, The Unbroken Bond, která však i nadále udržuje elektronický tajuplný ráz a s veškerou předchozí hudbou v žádném ohledu nekontrastuje. Vlastní hodnocení CD jako celku je tak velmi problematické. Fanoušky Hornerovy výpravné tématické hudby, čeká dozajista zklamání, zatímco jeho věrné posluchače a oddané sběratele naopak THE FORGOTTEN překvapení, co se své originality týče. Pokud jsou pro vás známkou kvality kompozice rozvinuté hudební motivy hodné následného pobrukování, THE FORGOTTEN pro vás zcela zjevně není a pokud už vyloženě toužíte po nějakém thrillerovém Hornerovi, sáhněte raději po jeho (na samostatný poslech o poznání přístupnější) kompozici pro FLIGHTPLAN. Pokud však dáváte před prvoplánovými motivy přednost řemeslně kvalitním texturálně vystavěným kompozicím, THE FORGOTTEN pro vás dozajista bude jedním z nejzajímavějších Hornerových děl nového tisíciletí a důkazem, že pokud tento veterán není primárně veden k otrockému kopírování temp tracku, nemá ani po letech problémy přijít s nečekaným experimentem, kterým hranice svého stylového rozsahu posune o jeden stupeň dál...

P.S.: Největší nevýhodou CD je především jeho kompilace. Hodinová délka by mohla být za jiných okolností kladem, ale ZLODĚJI PAMĚTI neoplývají dostatečným stylovým rozsahem a pestrostí, aby dokázali udržet pozornost posluchače po celou svou délku. Při poloviční délce CD mohlo být výsledné hodnocení o 1 stupeň vyšší.

United 93

Patriot Games

Hannibal Rising