• Hudbu složil: Jerry Goldsmith
  • Dirigoval: Jerry Goldsmith
  • Orchestrace: Arthur Morton
  • Nahráno v Anvil of Denham
  • Produkce: Jerry Goldsmith
  • Varese Sarabande 1979/2005 (302 066 500 2)

Skutečné historické pozadí První velké vlakové loupeže, roku 1855 označované jako zločin století, se stalo látkou zpracovávanou filmaři již v samotných počátcích kinematografie. Jedna z prvních filmových rekonstrukcí této události (uvedená roku 1903) je považována za vůbec první narativní snímek filmové historie. Svého dalšího zpracování se pak stejné téma dočkalo již o rok později (jednalo se však o téměř doslovnou kopii předchozího krátkého snímku Edwina S. Portera). V průběhu následujích dekád se námět dočkal celé řady zpracování, z nichž je v našich končinách nejpopulárnější verze z roku 1979, které se režijně ujal sám autor literární adaptace Michael Crichton (román vyšel i u nás pod titulem Čtyři klíče), jenž ohledně hudby oslovil Jerryho Gldsmithe, se kterým v průběhu předchozích let pracoval na snímcích PURSUIT a COMA a jejich spolupráce následně dala vzniknout i sci-fi RUNAWAY. Z pozice producenta pak Crichton Goldsmithe prosadil i u filmových adaptací svých románů CONGO a THE 13th WARRIOR.

THE (FIRST) GREAT TRAIN ROBBERY byla jedním ze tří snímků s Goldsmithovou hudbou, který se dočkal svého uvedení roku 1979, během něhož skladatel rovněž dokončil dvě ze svých nejpopulárnějších kompozic vůbec: ALIEN a STAR TREK THE MOTION PICTURE. I v takto silné konkurenci však THE GREAT TRAIN ROBBERY v ničem nepokulhává za svými kolegy a dokládá rozsah Goldsmithovy palety. Základem soundtracku je velmi chytlavé hlavní téma, které se v podobě rytmizovaného orchestru (s důrazem na svižné žesťové figury) objevuje ve skladbách Main Title, The Gold Arrives a End Title a řadí se k naprosto typickým Goldsmithovým kompozicím dané éry, jejichž pozdější variace zastupují snímky LEVIATHAN, DENNIS THE MENACE či MATINEE.

Goldsmith však svůj hlavní motiv nevyužívá jen v plném orchestrálním nasazení, ale variuje jej v průběhu celé kompozice, kdy se v četných sólových partech prolíná prakticky všemi skladbami. V průběhu kompozice jsou odlehčenější variace hlavního motivu o poznání četnější než jeho symfonické provedení. Goldsmith velmi často prolíná téma mezi rozličnými sekcemi orchestru - téma je nejprve zahájeno sólem na flétnu (či hoboj, anglický roh, fagot) a dále rozvíjeno smyčcovou sekcí podkreslenou táhlými tóny lesních rohů, harfou, smyčcovým tremolem či rytmickými tóny dechů, které se prolínají s dalším symptomatickým rysem této kompozice - krátkými vstupy hlubokých smyčců. Nechybí ani harpsichord, jenž je využit pouze v několika momentech kompozice, kdy zastupuje dobový spinet (např. No Respectable Gentleman 1:08).

Goldsmith téma rovněž moduluje do podoby "zpomaleného" valčíku, který zazní ve skladbách Rotten Row a Casing the Station. V těchto momentech Goldsmith znovu začleňuje do své hudby harpsichord a hlavní téma prezentuje ve standardním 3/4 taktu. Jedinými momenty, které se vymykají jinak velmi svěží a chytlavé kompozici, představují sekvence, v nichž Edward Pierce (Sean Connery) prochází nočním Londýnem, v nichž vyniká jeho odvrácená strana, chudoba a špína. Tento krátký moment (Street Attack) Goldsmith doprovodil podobným efektem, který využil o rok dříve v podobných scénách snímku MAGIC: táhlé tóny smyčců, minimalistické rozechvělé vstupy dřevěných dechů a postupně odeznívající echo efekt sólové trubky, který spolu s hlubokými tóny tuby svým chladem připomene i některé okamžiky dalších dvou Goldsmithových kompozic roku 1979.

Narozdíl od prvního filmového STAR TREKU, THE GREAT TRAIN ROBBERY neoplývá množstvím rozličných hudebních témat, ani nenabídla svému autorovi možnosti pracovat s elektronickými prvky a začleňovat do hudby rozličné netradiční hudební nástroje a specifické efekty vzniklé netradičními herními technikami běžných prvků tradičního orchestrálního spektra. THE GREAT TRAIN ROBBERY je ve své podstatě monotematickou kompozicí, která plně využívá variačních možností svého hlavního motivu, jenž je pouze zřídka nahrazen ojedinělými vedlejšími motivy a orchestračními schématy. Celá kompozice je vystavěna na tradičním symfonickém tělese a množství sólových partů, jež prezentují hlavní motiv a stmelují jeho variacemi album dohromady. Ani po 30 letech, které již brzy uplynou od vzniku této nahrávky, kompozice neztratila nic ze svého specifického kouzla a plně tak dokládá ojedinělého Goldsmithova génia...

Hudba *****    Album ****    Zvuk ****

Leviathan

Dennis the Menace