• Hudbu složil: James Newton Howard
  • Orchestrace: Jeff Atmajian, Brad Drecher, Pete Anthony
  • Nahrál: Hollywood Studio Symphony, Hollywood Film Chorale
  • Nahráno v Sony Pictures Scoring Stage
  • Produkce: James Newton Howard
  • Varese Sarabande 2007 (302 066 870 2)

Hudbu k novému snímku Mikea Nicholse měl původně obstarat Ry Cooder, který však projekt opustil a na jeho místo nastoupil James Newton Howard, který tak znovu dostal příležitost pracovat s východní etnikou a kombinovat ji se svými tradičními orchestrálními postupy. Drama CHARLIE WILSON'S WAR vypráví o cestě nově zvoleného požitkářského kongresmana z druhého volebního okrsku v Texasu do čela malé skupiny lidí stojící za navýšením vládního rozpočtu CIA na podporu tajných operací, které ve svém důsledku vedlo k ukončení Sovětské okupace Afghánistánu roku 1988.

Výsledná kompozice je založena na dvou velmi odlišných aspektech. První představují tradiční Howardovy symfonické plochy tvořené smyčcovou sekcí, kterou doplňuje občasné sólo na trubku a struny, jež dodávají hudbě mírně kovbojský nádech a hlavní postavu prezentují spíše jako obyčejného člověka z lidu přesvědčeného a odhodlaného bojovat za správnou věc. Téma Charlieho Wilsona se v rozličných sólových partech (flétna, trubka, lesní roh) prolíná skladbami: Charlie Wilson, It's Up to Me a Honored Colleague, z nichž poslední jmenovaná doprovází závěrečné titulky a je tématickou (či spíše stylovou) suitou dříve obsažených prvků a přejímá rozličné úseky dříve obsažených skladeb.

Druhým stylem jsou etnické sekvence, které se poprvé objevují ve skladbě Prison Camp (a dále zazní v The Belly Dancer a druhé polovině Honored Colleague), v nichž Howard kombinuje již mnohokrát vyzkoušené atributy, se kterými se poprvé seznámil pravděpodobně v OUTBREAK: četné etnické perkuse kombinované s etnickými vokály a nástroji odpovídajícími geografickému umístění doprovázených scén, které jsou pouze nenápadně podkreslovány tradičním západním orchestrem. Nesporným vrcholem tohoto stylu je skladba Turning the Tide, v níž Howard na poli více než 8 minut rozvíjí etnické perkusní schéma, ke kterému se od 3. minuty přidávají až mozartovské pěvecké sbory (spolu s cemballem) a doprovází montážní sekvenci pozvolného vítězství Afgánců nad dříve zdánlivě nezničitelnými Rusy.

Howardovy fanoušky a posluchače CHARLIE WILSON'S WAR v žádném ohledu nepřekvapí a vyloženě nestrhne svou objevností, ale rozvíjí atributy, které jsme již slyšeli u Howarda mnohokrát: od zmiňovaného OUTBREAK, přes THE INTERPRETER až po BLOOD DIAMOND či třeba i takového DINOSAURa. I navzdory své velmi skromné délce CD nabízí prakticky kompletní Howardovu původní hudbu v pořadí, ve kterém zazní ve filmu.

Black Hawk Down

I am Legend

Outbreak