• Dirigoval: Alexandre Desplat, Gavin Greenway, Terry Edwards
  • Orchestrace: Alexandre Desplat, Conrad Pope, Erik Lundborg, Clifford J. Fasner, David Butterworth
  • Nahrál: The London Symphony Orchestra, London Voices
  • Nahráno v Abbey Road Studios / Air Lyndhurst Studios
  • Produkce: Alexandre Desplat
  • New Line Records 2007 (NLR 10977459)

Hudbu k adaptaci prvního dílu knižní trilogie His Dark Materials z pera Philipa Pullmana, v režii nepříliš zkušeného Chrise Weitze (spolurežisér prvního dílu AMERICAN PIE), obstaral na západní straně Atlantického oceánu rychle se prosazující Alexandre Desplat, který se řadí k nejpilnějším skladatelům současnosti. Desplat pravidelně střídá větší projekty ve Spojených státech s intimnějšími snímky významných autorských osobností ve své domovské Francii. THE GOLDEN COMPASS představuje však jeho největší skladatelskou příležitost. Ve výsledné kompozici skladatel tak zůstává přesně na půli cesty mezi svým západním "žánrovým" stylem a svými osobitými postupy, které jej činí jednou z nejsnáze identifikovatelných nastupujících osobností.

Nahrávání soundtracku se zúčastnil Londýnský symfonický orchestr, který v počtu 120 hráčů dodává hudbě náležitý monumentální nádech a je neselhávající i v řadě poklidných partů, jež využívají rozličné variace celé škály základních hudebních motivů, jejichž počet se blíží dvěma desítkám a vztahuje se k podstatné většině hlavních i vedlejších postav, geografických lokací a vlastní téma přísluší i blížící se válce (viz Epilogue vs Lord Asriel), atp. Zatímco v dramatických momentech (Sky Ferry, Lyra Escapes, Lee Scoresby's Airship Adventure, Iorek Byrmison, Lord Asriel, Ragnar Sturlusson, Iorek's Victory, Battle with the Tartars a mnoho jiných) se nezřídka vzedme celý symfonický orchestr, v poklidných sekvencích (Letters From Bolvangar) si Desplat často vystačí pouze se sólovými party pro klavír a harfu, jež jsou umírněně podkresleny smyčcovou sekcí.

Kromě poklidných a výpravných momentů hudba nepostrádá ani celou řadu hravějších a etnických okamžiků (které překlenují hranici mezi filmovým doprovodem a source music - viz Lord Faa, King of the Gyptians), v nichž Desplat neváhá do orchestrálního spektra (s rozšířenou dechovou a žesťovou sekcí) začlenit i safoxony, rozličné perkusní nástroje, nenápadnou elektrickou kytaru, dvě mandolíny, cymbál a unikátní skupinu 6 klavírů. Orchestrální složku doplňuje rovněž rozsáhlý pěvecký sbor a svého prostoru se dočkají i četné etnické nástroje a samostatné vokály, jež příležitostně doplňuje decentní elektronická složka (viz téma Mrs. Coulter), která svým rytmickým nádechem v pozadí připomíná Desplatovy kompozice BIRTH a THE PAINTED VEIL.

Největším nedostatkem celé kompozice je však její až příliš široký záběr. Hudba je v jednu chvíli monumentální, jindy pohádkově tajuplná, aby tyto značně nesourodé styly předcházely z jednoho do druhého a zase zpět i v průběhu jediné skladby a vytvářely tak na samostatný poslech nepříliš soudržný celek. THE GOLDEN COMPASS sice oplývá množstvím skutečně kouzelných míst a je s přehledem nejpestřejším dosavadním Desplatovým dílem, ale jako výsledné album nedrží příliš dobře pohromadě a bez znalosti filmu postrádá nezbytnou návaznost. Díky své pestrosti se posluchači neznalí hudby v kontextu obrazu v tématickém materiálu velmi záhy ztrácí. V neposlední řadě pak album postrádá skutečně výrazné finále, což však nelze v žádném případě zazlívat Desplatovi, ale je s nejvyšší pravděpodobností způsobeno radikálním zkrácením snímku krátce před jeho uvedením do kin o téměř 20 minut, které rozváděly finále a odkrývaly některé další sekvence, které sice byly natočeny pro díl první, ale měly by se objevit až v díle následujícím. Album tak, stejně jako film sám, trpí přehnanou zkraktovitostí a vysokým tempem, které sice zmiňuje celé množství rozličných motivů, ale již neposkytuje dostatečný prostor k jejich nezbytnému rozvoji.

Ve své podstatě představuje THE GOLDEN COMPASS naprosto typickou Desplatovu kompozici, která kromě variování jeho již vyzkoušených postupů nabízí jejich provedení rozsáhlým symfonickým tělesem v podstatně monumentálnějším kabátě. Rozmáchlost celé kompozice však obvyklé minimalistické Desplatovy postupy posouvá o poznání dál a řadí THE GOLDEN COMPASS k jeho nejzajímavějším dílům, jehož plné docenění bude možné jen při znalosti filmu a dostatečně pozorném a opakovaném poslechu, který dokáže odhalit i jemné nuance a detaily, jež nebudou při letmém prvotním poslechu dostatečně patrné. THE GOLDEN COMPASS se nepochybně řadí k nejlepším soundtrackům závěru roku a jestliže bude mít Desplat příležitost všechna tato svá témata a motivy náležitě rozvinout v následujících dílech Pullmanovy trilogie, máme se dozajista do budoucna na co těšit...

Harry Potter and the Order of the Phoenix

Mr. Magorium's Wonder Emporium

Stardust