• Hudbu složil: Howard Shore
  • Dirigoval: Howard Shore
  • Orchestrace: Howard Shore
  • Nahrál: The London Philharmonic Orchestra
  • Produkce: Howard Shore
  • Sony Classical 2007 (SK 716687)

Spolupráce dvojice Howard Shore - David Cronenberg začala již před 30 lety snímkem THE BROOD a následně se společně podepsali pod řadou dalších projektů, které se stihly zapsat jak mezi filmovou klasiku, tak i do klasických děl filmové hudby. Jejich nejnovější spolupráce, thriller EASTERN PROMISES, spíše než na hororový aspekt některých z jejich předchozích snímků navazuje na melancholickou a komplikovanou rovinu Shoreových kompozic jako DEAD RINGERS či M BUTTERFLY a do značné míry se vymyká jinak převážně orchestrálně laděným Shoreovým kompozicím.

Základem soundtracku je houslové sólo ve virtuózním podání Nicoly Beneditti, které prezentuje oba hlavní motivy. Většina délky CD náleží motivu mladé dívky z Ukrajiny (viz titulní Eastern Promises), která zemřela při porodu a jediné, co zanechala, je deník, který mladou doktorku (Naomi Watts) vede až do osidel londýnské odnože ruské mafie. Motiv je tesklivou nenápadnou melodií podkreslenou ruskými prvky v podobě nenápadného cymbálu a řídce užité balalajky. Druhý motiv se představuje ve skladbě Tatiana a je svižnější melodií, která rovněž neopomíjí ruské vlivy, ale svým nábojem by se mohla bez problémů ucházet i o pozornost posluchačů v koncertních síních se zaměřením na houslové koncerty. Oba hlavní motivy tak vytváří kontrapunkt s krutostí a násilností Cronenbergových obrazů.

Podobně jako Mychael Danna (ve své kompozici pro Egoyanovo WHERE THE TRUTH LIES), i Howard Shore v EASTERN PROMISES tématicky definoval postavu, která není středem dění, ale spíše akci inspiruje než posouvá dál. Hlavní motiv je instrumentován s důrazem na smyčcovou sekci (jejíž hlavní linii občas přejímá klarinet), jenž je podkreslena cymbálem, harfou, hlubšími smyčci či velmi zřídka užitou balalajkou. Žesťová sekce je po celou délku kompozice eliminována až na naprosté minimum a většího prostoru se dočká ve skladbách jako London Street, Vory V Zakone, Kirill (vynikající Vincent Cassell) a finálové Trans-Siberian Diary. Nový Shoreův soundtrack je po celou svou délku velmi poklidnou, umírněnou kompozicí, která (podobně jako např. Williamsův SCHINDLER'S LIST) pouze nenásilně komentuje obraz a k dramatickým momentům se ve své střídmé délce uchyluje pouze na pár okamžiků (Nine Place), kde však namísto nárůstu tempa hudby a hlasitosti přichází ke slovu hlubší smyčce dodávající hudbě osudový a temnější nádech. Jediným momentem, který se vymyká jinak čistě symfonické nahrávce, je Slavery and Suffering, která je ruským tradicionálem v provedení mužského pěveckého sboru a dokresluje sekvenci zasvěcování do mafie.

Po nepříliš výrazné kompozici pro dětský snímek THE LAST MIMZY, který se po zásluze našim kinům na poslední chvíli vyhnul, se Howard Shore vrací v plné tvůrčí síle se svou nejlepší kompozicí od doby LOTRovské trilogie. Oproti předchozí HISTORY OF VIOLENCE je jeho nový soundtrack o poznání klasičtější a znatelně originálnější. I na svém omezeném prostoru dokáže při pozorném poslechu posluchače upoutat svou křehkostí, pod jejímž tklivým nádechem se skrývá vyzrálé dílo mimořádné síly řadící se mezi naprostou špičku Shoreovy bohaté diskografie...

The Village

Schindler's List

History of Violence