TT 38:44

• Hudbu složil: James Newton Howard
  • Dirigoval: Blake Neely
  • Orchestrace: Brad Drecher, Chris P. Bacon, Stuart Michael Thomas, Julia Newman
  • Produkce: James Newton Howard, Stuart Michael Thomas
  • Varese Sarabande 2007 (VSD 6850)

U režijního debutu úspěšného scénáristy Tonyho Gilroye si James Newton Howard vybral pravděpodobně svou nejslabší chvilku za posledních několik let. Roli dozajista sehrála jak Howardova vytíženost v době vzniku snímku, kdy skladatel dokončil v krátkém časovém sledu i čtyři další snímky (CHARLIE WILSON'S WAR, THE WATER HORSE, THE GREAT DEBATERS a I AM LEGEND), tak i film sám, který pravděpodobně dle režiséra podobnou hudbu vyžadoval. Na daná témata je možné ale pouze spekulovat, jelikož o okolnostech vzniku tohoto Howardova soundtracku neexistuje příliš mnoho informací. Paradoxně však i v případě podobně odosobněných civilních dramat Howard již dříve exceloval u snímků jako FALLING DOWN či INTERSECTION, nikoliv však v případě MICHAELA CLAYTONA.

Základem Howardovy na Oscara nominované kompozice jsou rozličné elektronické efekty, které se mísí s perkusními údery a elektronicky modulovanými akustickými zvuky. V případě celé kompozice se v žádném ohledu nedá hovořit o hudebních tématech, tak ani o hudebních motivech, které by učinily kompozici jakkoliv zajímavou na samostatný poslech či ji držely alespoň pohromadě. Celé album udržuje jednolitou hlasitostní rovinu (s pouze občasným nárůstem hlasitosti a tempa v hrstce pozdějších dramatičtějších okamžiků) a pouze zřídka dané schéma prezentuje náznak primitivních rytmických motivů, jenž zazní ve skladbách jako Just another day či v závěru Main Titles. Právě tyto pouhé nerozvinuté fragmenty a náznaky vedlejších motivů představují ojedinělé akceptovatelné útržky v rámci jinak jednotvárné kompozice a začínají se objevovat s o něco vyšší četností v druhé polovině alba. Jedinou světlejší výjimkou je první polovina závěrečné 25 Dollars Worth, která ve svém minimalistickém smyčcovém provedení získává téměř až (i když i nadále značně odměřený) elegický nádech.

Pokud toužíte po zajímavé a inteligentní thrillerové hudbě, sáhněte raději po soundtracích jako BREACH či FRACTURE (ať zůstaneme v nabídce roku 2007). MICHAEL CLAYTON je čistě funkční ambientní vatou, která nepřináší nic, co by bylo hodné zapamatování či opakovaného poslechu. Album se odvíjí po celou svou až nepřiměřenou délku (pouhých 39 minut začíná být velmi záhy utrpením s koncem v nedohlednu) na jedné identické rovině, kterou nikterak nerozvíjí ani dostatečně neobměňuje. Zní to sice jako kacířství, ale v případě MICHAELA CLAYTONA to bohužel platí dvojnásob: Některé soundtracky by skutečně ani nemusely vycházet.

Hudba *    Album **    Zvuk ****

United 93

John Carpenter - Greatest Hits