TT 62:47

• Hudbu složil: Alberto Iglesias
  • Dirigoval: Michael Nowak
  • Orchestrace: Alberto Iglesias, José Villalobos
  • Produkce: Alberto Iglesias
  • Deutsche Grammophon 2007 (477 733-3)

Nenechte se zmást českým distribučním názvem snímku. THE KITE RUNNER je dramatem, které na pozadí proměny Afghánistánu od sovětské okupace až po následnou revoluci a nástup Talibanu vypráví příběh dvou přátel, které rozdělí sovětská invaze a následně se každý vydávají svou vlastní cestou, jež se opět protnou až po řadě let. Nové drama v posledních letech mimořádně pilného Marca Forstera se stalo další etnickou příležitostí pro španělského skladatele Alberta Iglesiase (VOLVER, HABLE CON ELLA), kterému tento snímek vynesl jeho druhou oscarovou nominaci za nejlepší původní hudbu.

Iglesias ve své kompozici navazuje na svůj předchozí kritický úspěch, THE CONSTANT GARDERNER, který se sice odehrával v Nairobi a Keni, ale v obou projektech skladatel využívá především perkusních a strunných nástrojů, které jsou pouze nenápadně doprovázeny klasickým orchestrem. Jelikož je (alespoň ve svém úvodu) THE KITE RUNNER o poznání odlehčenější než Meirellesův předchůdce, Iglesias svou kompozici staví o poznání tematičtěji a nabízí několik svižných pasáží doprovázejících úvodní sekvence snímku.

Mezi sólově užitými prvky nechybí ani etnické flétny, které se prolínají s umírněnými strunami a nenápadným smyčcovým podkresem (Sin, Fuel Tanker, Fly a Kite, Reading the Letter), harfa, violoncello, kytara, ranné smyčcové nástroje (Hassan Theme) či duduk (The Truth). K nejlepším sekvencím patří momenty, v nichž se etnické prvky mísí s tradičními orchestrálními atributy, které se svého nejzajímavějšího propojení dočkají ve skladbě Kite Tournament, v níž se svižné smyčcové figury prolínají s perkusemi, strunami a rychle se obměňujícími sólovými party. V těchto svižných momentech hudba velmi často střídá svůj směr a spíše než k rozvoji lineárních motivů se více motá v kruhu a pouze útržkově prezentuje několik chytlavých rytmických motivů a tématických fragmentů.

Iglesiasovu původní hudbu doplňuje několik skladeb lokálních interpretů, které s novými nahrávkami mírně kontrastují svou zvukovou kvalitou. Na instrumentální Iglesiasovu hudbu tak zůstává přibližně 44 minut. THE KITE RUNNER je značně umírněnou kompozicí, jež je plně podřízena prostředí, v němž se snímek odehrává, a pouze zřídka skladatel do své partitury začleňuje i některé nástroje, které se geografickému prostředí vymykají (např. cymbál či elektrická kytara).

Millennium: Tribal Wisdom and the Modern World

Love in the Time of Cholera

Chocolat