• Dirigoval: Brian Tyler, David Sabee
  • Orchestrace: Robert Elhai, Dana Niu, Brian Tyler, Jeff Toyne
  • Nahrál: Northwest Sinfonia & City of Prague Philharmonic
  • Nahráno v Bastyr Hall, Seattle
  • Produkce: Brian Tyler
  • Lions Gate Records 2008 (LGR 20014)

Brian Tyler se již potřetí ve své kariéře střetává s materiálem Jerryho Goldsmithe. Roku 2004 to byl právě Tyler, který byl najat na Donnerův snímek TIMELINE poté, co Goldsmith z projektu odstoupil. V závěru minulého roku se svého uvedení dočkal druhý díl série ALIENS VS. PREDATOR, v němž Tyler do své hudby zakomponoval atributy všech předchozích dílů obou sérií včetně přelomové Goldsmithovy kompozice pro prvního VETŘELCE, a nyní po Goldsmithovi převzal další sérii - RAMBA. Podobně jako v případě AVP2, i u RAMBA Tyler do své kompozice zakomponoval nejen Goldsmithovo hlavní téma, tak i stylové orchestrační atributy...

Základem tématické roviny kompozice jsou především dvě hudební témata - Goldsmithovo původní a Tylerovo nové. Zatímco Goldsmith si vystačil s tradičním orchestrem, sólem na trubku a kytaru, jež doprovázely cestu navrátivšího se vietnamského veterána, Tyler již v rámci nového tématu, které definuje jak obyvatele Barmy, tak i vztah Ramba a Sarah, hojně využívá etnické strunné (i dechové) nástroje včetně bansuri a rozličných gongů, marimby, atd (viz Rambo Theme). Dalšími Goldsmithovými prvky jsou trubky, které svou rozladěností dotváří pocit zašlé slávy a vojenské minulosti hlavní postavy, kterou rovněž povolávají zpět do zbraně (Conscription v 2:25 či Crosing to Burma v 5:55, atd.). Nechybí ani vedlejší Goldsmithův motiv Ramba jakožto vraždícího stroje, který se objevuje například v No Rules of Engagement (6:27).

Podstatná většina velmi dlouhého alba však náleží Tylerově nové akční hudbě, která jde v intencích jeho předchozích žánrových kompozic, jejichž schéma Tyler tentokrát rozvíjí začleněním četných etnických perkusí a dechů (např. The Compound), které se pojí s tradičním symfonickým tělesem, jenž je ve dvou případech doplněno i o rify elektrické kytary (No Rules of Engagement a Hunting Mercenaries). Elektrická kytara však pouze přizvukuje a více rytmizuje orchestrální složku, aniž by se kdy stala ústředním prvkem. V rámci akční hudby Tyler často využívá orchestr jako rytmické těleso, které kombinuje se smyčcovou sekcí a občasnými vstupy atonálních žesťů. Elektronické prvky přichází ke slovu pouze zřídka v podobě modulace akustických perkusních nástrojů a celá kompozice je tak vystavěna na tradičním akustickém základě.

Orchestrální a perkusní složku v některých případech doplňuje rovněž samostatný ženský vokál, který zazní nejprve ve značně utlumené podobě v Conscription a plného využití se dočká v průběhu skladeb Battle Adagio a Attack on the Village, z nichž druhá jmenovaná doprovází vyvražďování barmské vesnice. Mezi nejvydařenější patří skladby, v nichž Tyler buď prezentuje některý ze dvou hlavních motivů či v rámci akční hudby přesouvá těžiště k tradiční orchestrální složce (No Rules of Engagement, Rambo Returns, When you are Pushed, Rambo takes Charge aj.). Tyto momenty však tvoří menší polovinu alba, jehož větší část tak zabírají perkusní sekvence, které sice výborně přispívají k atmosféře snímku a napětí, ale při samostatném poslechu již příliš nezaujmou.

Nový RAMBO je tradiční Tylerovou akční kompozicí, která je příležitostně doplněna o tématické atributy Goldsmithových předchozích soundtracků. Svým etnickým základem Tyler navazuje na svá předchozí díla jako PARTITION a CHILDREN OF DUNE, které však autorovi nabízely více prostoru pro plné využití svého tématického materiálu. Oproti nim je RAMBO odosobněnou akční kompozicí, která bohužel trpí i svou nadmíru štědrou délkou. Na druhou stranu si však každý může ze 76 minutového CD sestavit vlastní kompilaci sobě na míru.

First Blood

Beyond Rangoon

Aliens vs Predator: Requiem