TT 47:11

• Dodatečná hudba: Ceiri Torjussen, Marcus Trumpp
  • Dirigoval: Marco Beltrami
  • Orchestrace: Rossano Galante, Dana Niu
  • Nahrál: The Slovak Radio Symphony
  • Lions Gate Records 2008 (iTunes)

Hudbu k americkému remaku stejnojmenného hongkongského hororu měl původně obstarat veterán Angelo Badalamenti, který však projekt opustil z blíže nespecifikovaných rodinných důvodů. Pod snímkem se tak podepsal žánrový specialista Marco Beltrami, který tento projekt získal na základě své rozsáhlé spolupráce se střihačem Patrickem Lussierem, který de facto pomohl nastartovat Beltramiho kariéru již v jejím samotném počátku a v průběhu let Beltrami s Lussierem spolupracovali na snímcích: SCREAM 1-3, MIMIC, DRACULA 2000, CURSED a RED EYE. Pro výsledný film Beltrami na přelomu listopadu a prosince 2007 nahrál v Bratislavě přibližně 65 minut hudby.

THE EYE se do značné míry vymyká autorovým zaběhnutým žánrovým postupům, které byly v případě jeho neslavnějších hororových kompozic vystavěny na rozsáhlém symfonickém orchestru, jemuž v dramatických momentech dominovala žesťová sekce. Namísto těchto již klasických postupů, které redefinovaly hudební složku subžánru slasher movie, THE EYE klade větší důraz na smyčcovou sekci, jíž vévodí houslové sólo, které ve skladbách Rain a The Concert (z nichž druhá jmenovaná představuje source music, kterou byl Beltrami nucen komponovat podle dříve natočené herecké akce) variuje hlavní téma, které se jinak objevuje v podání sólového klavíru (The Drive Home) či občasného ženského vokálu (The Eye Main Titles). Hlavní téma se dočká i dvou modernizací v podobě skladeb Road to Mexico a Mirror, Mirror, v níž přichází ke slovu strunny, táhlé smyčce, sólový klavír a elektronika.

Přibližně polovina kompozice však náleží dramatickým sekvencím, které kombinují atonální smyčcové vstupy s rozličnými perkusními a elektronickými efekty. K nejvydařenějším dramatickým skladbám patří: Mrs. Martinez, Retribution, Roadblock a dvojice Appartment on Fire a Report Card, v nichž Beltrami začleňuje kovové perkuse dodávající hudbě nádech jiného světa, do kterého hlavní hrdinka nahlíží svýma nově transplantovanýma očima. Vyloženě dramatické a agresivní sekvence jsou však v menšině, většina kompozice je orientována převážně atmosféricky a využivá táhlých smyčcových tónů (viz Not My Eyes), které příležitostně získávají až elegický nádech (viz Bedridden a Who is She?) a osvětlují osud původní majitelky dvojice očních bulv. K vrcholům experimentální roviny kompozice patří ojedinělá skladba Bruja, v níž Beltrami mísí orchestrální prvky s množstvím eletronicky modulovaných efektů včetně rozličného škrábání kovu o dřevo či dětského křiku.

Jak je ostatně v případě Beltramiho tvorby obvyklé, jeho kompozice nikdy nebyly koncipovány k stimulování první signální soustavy, ale jejich plné docenění je možné jen při dostatečně pozorném poslechu, který dokáže odkrýt drobné nuance jeho kompozice, jež THE EYE řadí do zlatého fondu hororového žánru nového milénia. Namísto prvoplánových lekaček a rutinní dramatické hudby s důrazem na elektroniku (viz DISTURBIA), THE EYE sází spíše na nenápadně rozvíjené atmosférické plochy, ke kterým se pozvolna přidávají hlubší smyčce (či tóny chladného klavíru), které dosahují mrazivých účinků a namísto děsení disharmonickými lekačkami, spoutávají dostatečně pozorné posluchače svou fascinující výstavbou. THE EYE rozhodně není snadno stravitelným a nenáročným počinem, který by oslovoval běžné posluchačské masy, ale přináší mimořádně působivou a atmosféricky hutnou kompozici, která navzdory svému žánru stále nabízí i řadu poklidných minut, které variují hlavní téma...

P.S.: Jedinou (za to ale značnou) nevýhodou kompozice je její dostupnost. Soundtrack se svého vydání dočkal pouze na iTunes a oficiální CD vydání dosud nebylo s definitivní platností potvrzeno ani vyvráceno.

The Gift

3:10 to Yuma

The Exorcism of Emily Rose