TT 71:39

• Dirigoval: James Horner
  • Orchestrace: Steven R. Bernstein, Carl Johnson, Eddie Karam, Gary K. Thomas
  • Nahráno v Todd-Ao Scoring Stage, CA
  • Produkce: James Horner, Simon Rhodes
  • Lakeshore Records 2008 (33980)

James Horner začínal na přelomu 70. a 80. let na sci-fi a fantasy snímcích té nejhorší kvalitativní úrovně, jež produkčně zaštítil Roger Corman. Mezi těmito "klasickými" tituly svého času nechyběly některé z prvních ranných Hornerových mistrovských děl, které svému v té době ani ne třicetiletému autorovi umožnily pracovat na velkých studiových projektech jako WOLFEN a především STAR TREK 2: THE WRATH OF KHAN. Po letech pachtění s těmito mnohdy značně infantilními snímky jako BATTLE BEYOND THE STARS, KRULL, WILLOW či pozdějí THE ROCKETEER nebylo divu, že Horner na tento žánr zanevřel a kromě občasných návratů ke kořenům (JUMANJI, segmenty THE MASK OF ZORRO), se skladateli v šuplíku nahromadily nápady na další výpravnou fantasy, které nyní dostal příležitost konečně vytáhnout na světlo a vrátit se tak ke svým dávno zapovězeným kořenům.

Pod adaptací stejnojmenné knižní série z per Tonyho DiTerlizzi a Holly Blackové se podepsal v žánru fantasy neočekávaný Mark Waters (MEAN GIRLS). Pod jeho vedením se ve filmu sešli Freddie Highmore, jenž vytvořil dvojroli Jareda a Simona Graceových, kteří se spolu s matkou (Mary-Louise Parkerová) a starší sestrou (Sarah Bolgerová) stěhují do domu, který jim odkázal před lety zmizelý strýc Athur Spiderwick, autor Kroniky rodu Spiderwicků. Kronika skrývá četná tajemství světa ukrytého běžným zrakům smrtelníků a současně i klíč k jeho ovládnutí. Není divu, že po Kronice pase i Mulgarath (po většinu filmu digitálně zmutovaný Nick Nolte), který spolu se svou armádou skřetů chce vzít dům útokem a získat Kroniku za každou cenu.

V kontrastu s očekáváním Hornerova kompozice překvapí svou tématickou odměřeností a spíše než na definování každého z hlavních aktérů specifickým tématem se skladatel tématickému pojetí vyhýbá. Jediným tématem, které se tak rozvíjí v průběhu celé kompozice, je téma rodiny Spiderwicků, jenž připomene CASPERovu ukolébavku. Svých variací se však dočká pouze v průběhu několika málo skladeb (Hogsqueal's Warning of a Bargain with Mulgarath, úvod Desperate Run through the Tunnels, Lucinda's Story, Closing Credits). Mezi další vedlejší témata patří téma Kroniky, které se poprvé objevuje v úvodu druhé skladby v podání smyčců, zatímco skřeti stojící na straně dobra jsou hudebně podbarveni krátkými vstupy cemballa, fagotem a rychlejšími figurami rytmických smyčců.

Svět za tím naším je vykreslen dvěma protichůdnými symfonickými atributy. Zatímco jeho přívětivá strana je doprovázena smyčcovou sekcí a elektronikou v typických Hornerových pohádkových intencích (s občasnými sólovými party pro flétnu a další dechy), jeho odvrácená strana je doprovázena až obřadními rytmickými bubny, nad nimiž prochází linie v podání obměňujících se jednotlivých sekcí orchestru, který střídá hluboké smyčce s žesťovou sekcí a v některých svých nejmohutnějších momentech doprovází scény s hlavním padouchem Mulgarathem. V řadě momentů (především v úvodu snímku) se pak tyto momenty buď pravidelně střídají či i prolínají a vytváří velmi zajímavý celek řadící se k tomu původnějšímu v Hornerově filmografii posledních let.

Specifickou kapitolou jsou akční a dramatické skladby, které doprovázejí pronásledování jednoho ze sourozenců či finální střet Mulgarathovy "armády" s protivníky na straně dobra. Mezi akční skladby se řadí Thimbletack and the Goblins, Dark Armies from the Forest Attack, Burning the Book, A Despare Run through the Tunnels, Jared and Mulgarath Fight for the Chronicles. V těchto skladbách Horner více rozvíjí perkusní složku, klade větší důraz na smyčce, hřmící žestě a perkuse, které příležitostně doplňuje o elektroniku. I navzdory své evidentní zaměřenosti na mladší publikum snímek překvapí svou naléhavostí, která svou temnotou snese smělé srovnání se scénami s Nicotou z klasického NEKONEČNÉHO PŘÍBĚHU.

K vrcholům kompozice se řadí skladby The Flight of the Griffin, Coming Home a Closing Credits, v nichž Horner staví více na klasickém orchestru, který svou rozmáchlostí (především v případě první jmenované) dosahuje mimořádně působivých výsledků právě i díky překvapivosti a kontrastu se zbytkem kompozice. Jednou z mála nevýhod kompozice je její ilustrativnost, díky níž hudba velmi často sřídá svůj styl, a i když začíná na lehčí notě, velmi záhy se přesouvá do dramatické akce, kterou ještě před koncem proloží hravou hudbou nemotorného plivníka Hogsquela.

I když se THE SPIDERWICK CHRONICLES nezařadí mezi nejlepší Hornerova díla, nabízí svého autora v diametrálně odlišném stylu než jaký prezentuje s většími či menšími úspěchy posledních 10 let. Prostřednictvím Spiderwicků se Horner na jedné straně vrací ke svým pohádkovým kompozicím první poloviny 80. let, ale současně je posouvá více do dramatického hávu a vyhýbá se po většinu délky alba rozmáchlým symfonickým variacím hlavních motivů a výsledkem je pravděpodobně nejdramatičtějí autorova kompozice od doby ALIENS. Pokud vám podobné Hornerovy dramatické kompozice vyhovují, rozhodně věnujte Spiderwickům zaslouženou pozornost a film si v žádném případě nenechte ujít v dostatečně kvalitním kině...

The Perfect Storm

Deep Impact

Krull