• Dirigoval: James Seymour Brett
  • Orchestrace: James Seymour Brett
  • Nahrál: The London Metropolitan Orchestra
  • Nahráno v Abbey Road & Air Studios, London
  • Produkce: Harald Kloser, Thomas Wander
  • Decca Records 2008 (1082402)

Roland Emmerich po většinu své dosavadní kariéry tvořil partnerský tým s Deanem Devlinem, se kterým spolupracovali jak na scénářích, tak i na produkci. Společně pak objevili jak Joela Goldsmithe, kterému MOON 44 umožnil složit první větši symfonickou kompozici, tak i přivedli do světla mezinárodních reflektorů Davida Arnolda, který měl za sebou v době práce na STARGATE pouze britský nezávislý snímek THE YOUNG AMERICANS a několik krátkých projektů. Přibližně v době rozpadu Emmerichovy spolupráce s Devlinem se rozpadla i jeho spolupráce s Arnoldem, a tak byl Emmerich opětovně nucen zalovil v evropských luzích a hájích a vytáhnout na světlo dalšího skladatele, který se do té doby pachtil tentokrát na německých snímcích nepříliš valné úrovně. Haralda Klosera nejprve Emmerich prověřil z pozice výkonného producenta u béčkového sci-fi THIRTEENTH FLOOR (1999) a následně mu svěřil svůj vlastní ekologický thriller THE DAY AFTER TOMORROW (2004). Značně originální je však následný vývoj, kdy Kloser zastoupil u Emmerichova dalšího projektu jak Arnolda (což je vcelku bez překvapení), tak i Devlina a podílel se tak nejen na produkci 10000 BC, ale i na scénáři a stejný vliv bude mít i na následujícím 2012.

10000 BC se řadilo k očekávaným snímkům tohoto roku a i navzdory kvalitám předchozích Kloserových západních projektů byl soundtrack vyhlížen s očekáváním, jelikož o podobně atraktivním projektu by mohla snít většina současných předních skladatelů a řada z nich by dozajista byla schopna přijít se skutečně památnými výsledky. Stačí vzpomenout jakých výsledků u podobných projektů dosáhli Philippe Sarde se svou hudbou k QUEST FOR FIRE či i takový Frederic Talgorn u mimořádně tupé francouzské komedie RRRrrr!!!. Kloserova hudba navazuje na jeho předchozí emmerichovský projekt, jehož ozvěny jsou v rámci orchestrální složky kompozice velmi dobře patrné. Větší důraz než na tradiční symfonický orchestr však Kloser (se spoluautorem soundtracku Thomasem Wanderem - známějším pod svým rodným jménem Thomas Wanker) klade v řadě skladeb na vokální složku, která svou "odvázanosti" připomene o poznání expresivnější Hornerovo APOCALYPTO. Vokály nejsou využity tématicky, ani nepřispívají k výpravnosti scenérií, ale slouží jako divoký etnický prvek, který se prolíná řadou skladeb. Vokály nejsou využity jako sborová složka ale pouze jako rozličný křik, který se v těch lepších momentech nahrávky pojí s orchestrální složkou, která využívá i rozličné etnické flétny a dechy.

Kloser s Wanderem se ani tentokrát nevyhnuli dalšímu variování Zimmerových patetických postupů, které v podobě minimalistických smyčců, etnických perkusí a žesťů přichází ke slovu ve skladbách Speech, Evolet, I was not Brave, Lead Them, Sea of Sand, Not a God (v rámci níž je hlavní téma využito rovněž i v akční hudbě), You Came for Me, finálová The End a 10,000 BC/End Credits. I přes neoriginalitu těchto skladeb se však výše jmenované tracky řadí nejen k tomu nejlepšímu, co CD nabízí, ale i na samou špičku dosavadní Kloserovy diskografie. Nebýt těchto momentů, bylo by výsledné hodnocení o stupeň nižší, být pouze těchto momentů, album by mohlo bez sebemenších problémů aspirovat i na velmi silné 4*. Zimmerovské postupy je možné vysledovat i v práci s výše zmíněnými etnickými vokály, které připomenou Zimmerovu spolupráci s africkým hudebníkem Lebo M na snímcích THE POWER OF ONE, TEARS OF THE SUN či THE LION KING (viz Mountain of the Gods, druhá polovina Speech, Food či Celebration, aj.). Největší slabinou celé kompozice jsou však dramatické a akční skladby, které narušují poklidnou plynulost Kloserovy/Wanderovy hudby, a jež sází na poněkud standardní hlasité sekvence s důrazem na perkuse a žestě a prezentují v identickém kabátě to, co jsme slyšeli již v THE DAY AFTER TOMORROW či prvním ALIEN VS PREDATOR. Nebýt těchto zaškobrnutí (viz skladby Mannak Hunt, Night of the Tiger, Terror Birds, Free the Mannaks, aj.), bylo by 10000 BC decentní kulisou k nenáročnému poslechu.

Přes všechny výtky však nelze skladatelům upřít zásluhy především v rámci poklidných sekvencí, které variují vynikající ústřední téma, díky němuž by mohlo CD aspirovat i na slabší 4* hodnocení. Díky značnému kontrastu s dramatickou hudbou však album postrádá potřebnou návaznost a sráží (spolu s celkovou absencí čehokoliv, co bychom neslyšeli již mnohokrát dříve) výsledné hodnocení na hranici lepšího průměru. Není to sice moc, a u podobně atraktivního projektu by bylo možné se dočkat vskutku památných výsledků, ale stále se jedná o mírný posun kupředu a dosavadní nejlepší Kloserovo dílo.

The Day After Tomorrow

The Thin Red Line

The Lion King