TT 48:53

• Hudbu složil: Mark Isham
  • Dirigoval: James Shearman
  • Orchestrace: Cindy O'Connor
  • Produkce: Mark Isham
  • Lakeshore Records 2007 (LKS 33964)

Drama RESERVATION ROAD je prvním větším studiovým projektem, pod kterým se podepsal někdejší úspěšný scénárista (IN THE NAME OF THE FATHER, BOXER, HART'S WAR) a nezávislý režisér Terry George (HOTEL RWANDA), který ohledně hudebního doprovodu oslovil Marka Ishama (s nejvyšší pravděpodobností na základě jeho spolupráce s Paulem Haggisem na žánrově velmi blízkém snímku CRASH), jenž tak dostal další příležitost pracovat na dramatu o osudovém střetu více hlavních postav.

Ishamova hudba navazuje na jeho předchozí žánrová díla, s kterými sdílí absenci tématického základu a občas až ambientní nádech (Internet Search, Threat). Základem soundtracku jsou rozličné elektronicky upravené zvuky s důrazem na dechy a klávesy, které se prolínají s táhlým hučením a pouze řídce užitými orchestrálními prvky. Mezi nejčastější sólové nástroje patří klavír, jenž dotváří (spolu s elektronikou) vzpomínky na kdysi šťastný domov hlavních postav a prolíná se podstatnou většinou skladeb. Nechybí ani další sóla pro rozličné dechové nástroje či táhlé tóny chladných smyčců.

Obvyklou ishamovskou trubku tentokrát zastupuje saxofon (Aftermath, Fatal, It's my Fault, Funeral a How do you Forgive) či fagot, jemuž skladatel určil sólové party ve skladbách Home, Podcasts a Suburban Kidnapping. Rozličné orchestrální prvky sice přichází ke slovu v různých momentech kompozice, ale díky elektronické modulaci jsou proměněny téměř k nepoznání (elektrické kytary). Mezi další sólové nástroje patří například harfa či strunny (Diplomat, Confession Failed aj.), které zazní pouze v podkladové linii a nestrhávají pozornost na sebe.

K nejvydařenějším skladbám se řadí například dramatická Walk Away či Funeral, jenž na prostoru pouhých 1,5 minuty prezentuje podstatnou většinu sólových partů obsažených v průběhu kompozice. Další nevýhodou Ishamovy hudby, jenž značně stěžuje samostatný poslech nahrávky, je vlastní kompilace CD, jehož podstatná většina (z celkových 22) skladeb se pohybuje v rozmezí 1-2 minut. I když v některých případech se objevují i strohé tématické náznaky (především v podání zmiňovaného sólového klavíru), většinou tyto skladby skončí dříve než se stihnou plně rozvinout. Podobně jako v případě kompozice pro Redfordovo drama LIONS FOR LAMBS i u RESERVATION ROAD se Isham uchyluje k důrazu na smyčcovou sekci až v samém závěru kompozice - poprvé a rovněž i naposledy v druhé polovině Walk Away.

RESERVATION ROAD není soundtrackem, který by bylo možné poslouchat opakovaně a žasnout nad skladatelovou precizností při práci se symfonickým orchestrem či strukturou výsledné kompozice, ale představuje pouhou zvukovou kulisu, která bude dozajista výborně fungovat ve spojení s obrazem, ale samostatně se jedná o další z Ishamových civilizačních dramat, které se soustředí spíš na specifickou barvu zvuku než na skutečně invenční práci se svými dílčími prvky. I když Ishamova kompozice v žádném případě neurazí jako některé další stejně hodnocené tituly, nenabízí nic, co by tento soundtrack dokázalo odlišit od celé řady jemu podobných, které v současnosti vznikající jak na běžícím pásu.

Hudba *    Album **    Zvuk ****

The Bucket List

In the Valley of Elah