• Hudbu složil: Rupert Gregson-Williams
  • Dodatečná hudba: Ryeland Allison, Lorne Bafle, Halli Cauthery, Michael A. Levine, Mark Russell
  • Dirigoval: Rupert Gregson-Williams, Gavin Greenaway, Alastair King
  • Orchestrace: Rick Giovinazzo, Rupert Gregson-Williams, Alastair King, Penka Kouneva, Roger May, Bradley Miles
  • Produkce: Rupert Gregson-Williams, Hans Zimmer
  • Sony Classical 2007 (88697-19034-2)

Mladší bratr známějšího Harryho, Rupert Gregson-Williams, se rovněž v současnosti začíná prosazovat jak v komediální oblasti, tak i v oblasti 3D animace, kterou jeho bratr pomáhal hudebně definovat spoluprací s Johnem Powellem na snímcích ANTZ či SHREK, jehož dvě následující pokračování již hudebně zaštítil on sám. Je tak příhodné, že Harryho mladší bratr přejímá otěže a s BEE MOVIE představuje již svůj druhý animovaný počin, jemuž předcházela hudba k o rok staršímu snímku OVER THE HEDGE. Soundtrack se odvíjí v duchu, jaký se dal od podobného projektu očekávat. Tradiční orchestr se mísí s rozličnými party s důrazem na perkuse a struny (rovněž i občasné saxofony a hřebeny imitující zvuk bzučení), které celé album uvozují s rytmickou skladbou Graduation, jejíž základní atributy jsou dále rozvíjeny i ve skladbách Honex, v závěru Barry Flies Out, Ken, Barry Turns the Screws, Monty Slanders and Adam Stings a finální Land that Plane. Nechybí ani příležitostně užité pěvecké sbory, využité ke zvýraznění rozmáchlejších sekvencí.

K nejlepším momentům patří sekvence, v nichž Gregson-Williams odkládá perkuse a struny a soustředí se především na práci s klasickým orchestrem, který je pouze decentně doplněn o elektronické a komediální prvky. V těchto svižných sekvencích (The Pollen Jocks, Barry Flies Out, Assault on Honey Farms, druhá polovina Barry Turns the Screws a finálovka Land That Plane) pak album oplývá dravostí a chytlavostí srovnatelnou s Rabinovou nevydanou kompozicí pro REMEMBER THE TITANS (či s některými pracemi Michaela Kamena, jehož BRAZIL rovněž BEE MOVIE připomene svým "exotickým" nádechem) a je dosud nejlepším dosavadním dílem svého autora. I navzdory žánru představuje BEE MOVIE v některých momentech velmi seriózní počin a bylo by dozajista zajímavé slyšet, jak by si Rupert Gregson-Williams dokázal poradit s nějakým vážným výpravným projektem.

Komediální a rozmáchlé sekvence doplňuje několik poklidných momentů v provedení smyčců podkreslených klavírním či kytarovým sólem (jedním z autorů dodatečné hudby byl i Heitor Pereira). Tyto momenty jsou však velmi záhy vystřídány dalším komediálním běsněním (k nejlepším patří Heart, Flowers and Hive Closures a Rooftop Consequences). BEE MOVIE představuje ve všech svých dílčích prvcích efektní kompozici, která však selhává ve vytvoření jakýchkoliv momentů, které by posluchače vedly k opakovanému poslechu. Celý soundtrack se odvíjí v rozverně svižném duchu, který bude dozajista plnit svou funkci ve spojitosti s obrazem na výbornou. To, co jej povyšuje nad obvyklý animovaný průměr z dílny MV/RCP členů je orchestrální složka, která v některých případech získává až westernový nádech a řadí BEE MOVIE k tomu lepšímu, co tuto továrnu na filmovou hudbu v posledních letech opustilo. Jedinou slabinou jsou však komediální sekvence, které na CD bohužel převažují a sráží jeho výsledné hodnocení na úroveň lepšího průměru. Pokud vám však podobné nenáročné hravé počiny svědčí, s klidným svědomím zaokrouhlete výsledné hodnocení o jeden stupeň nahoru...

Antz

The Kite Runner

Horton Hears a Who!