TT 54:08

• Orchestrace: James Horner
  • Nahráli: James Horner, Ian Underwood, Aaron Martin, George Doering
  • Nahráno v Phantom Recording, Sherman Oaks, CA
  • Produkce: James Horner, Simon Rhodes
  • Lakeshore Records 2008 (34006)

Drama THE LIFE BEFORE HER EYES, natočené na motivy románu Laury Kasischke, je druhou spoluprací Jamese Hornera a režiséra Vadima Perelmana, které předcházel HOUSE OF SAND AND FOG, jenž skladateli vynesl jeho dosavadní poslední oscarovou nominaci. Srovnatelně ambiciózní THE LIFE BEFORE HER EYES (známější pod produkčním názvem IN BLOOM) sleduje nelineární formou osud spokojené maminy od rodiny (Uma Thurman), která na 15. výročí tragédie, která utla život její nejlepší přítelkyně, pozvolna ztrácí svou psychickou vyrovnanost a teprve postupně snímek směřuje k objasnění někdejších událostí. THE LIFE BEFORE HER EYES byl dokončen již v závěru minulého roku, ale z neznámých důvodů byla jeho premiéra odložena o 5 měsíců, během nichž putoval po rozličných filmových festivalech a teprve dnes vstoupí do širší americké distribuce.

Podobně jako v případě předchozí spolupráce dvojice Horner-Perelman, skladatel odložil klasický orchestr a základem jeho nejnovější kompozice je sólový klavír, který se (v Hornerově vlastním podání) v rozličných obměnách prolíná všemi skladbami. Podstatnou většinu instrumentálního spektra nahrávky obstarává elektronika, s níž Horner v podobných intencích pracoval například u nezávislého snímku THE CHUMSCRUBBER, kterou doplňuje ženský vokál a rozličné atonální perkusní efekty, jež však ve větší míře zaznívají pouze zřídka (např. v úvodu závěrečné Young Diana's Future / A Future That Could Have Been?). Akustické spektrum zastupuje pouze malá skupina nástrojů, z nichž nejprominentnější postavení získává sólo na violoncello, které se spolu s elektronikou a klavírem rovněž prolíná zmiňovanou Young Diana's Future / A Future That Could Have Been?.

Podstatná většina alba je velmi tichá a náleží nenápadným elektronickým plochám, které nejsou vystavěny tématicky a jediným prvkem, který přináší světlejší nádech do jinak pocitově velmi neurčité nahrávky je zmiňovaný klavír a v menší míře vokál, který je však sladěn s elektronikou a dále upravován a je tak nezřídka velmi těžko určitelné, kde začíná elektronická složka nahrávky a končí akustická. Těžko v rámci alba, které po většinu své délky udržuje velmi podobný hypnotický styl, vybrat některou skladbu, která by výrazněji čněla nad těmi ostatními. Mezi nejzajímavější momenty se rozhodně řadí skladby Becoming Close Friends a The Gift of a Necklace, v nichž hlavní téma získává mírně jazzový nádech za pomoci basového pizzicata. Bohužel tento prvek je v rámci alba využit pouze v průběhu těchto dvou skladeb.

THE LIFE BEFORE HER EYES rozhodně není soundtrackem, který Hornerovi přinese řadu nových obdivovatelů, ale představuje svého autora v jeho experimentální rovině, která se sice odvíjí podobným směrem jako THE FORGOTTEN, ale ve výsledku dopadá o poznání lépe. Nahrávka neoplývá množstvím rozličných nálad, ale je podstatně umírněnější a po většinu své délky udržuje velmi podobný zvuk i hlasitostní úroveň. Pokud dáváte Hornerovým experimentům přednost před jeho výpravnějšími pracemi či vás zajímá i méně populární a využívaná stránka skladatelovy osobnosti, THE LIFE BEFORE HER EYES představuje kompozici, která se řadí k jeho nejumírněnějším, ale přesto těm zajímavějším a nejoriginálnějším dílům posledních let...

Deep Impact

The Forgotten

Field od Dreams