TT 54:38

• Hudbu složil: Ramin Djawadi
  • Dodatečná hudba: Atli Orvarsson, Clay Duncan, Ryeland Allison
  • Orchestrace: Stephen Coleman, Matt Dunkley, Joseph O'Brien
  • Produkce: Hans Zimmer
  • Lions Gate Records 2008 (20016)

Se snímkem IRON MAN vstoupilo na pole filmové produkce komiksové nakladatelství Marvel. Zatímco režie snímku byla svěřena poněkud nevyrovnanému Jonu Favreauovi (ELF, ZATHURA), s hudbou již producenti pravděpodobně nechtěli příliš riskovat a jako hudební producent snímku byl najat Hans Zimmer, který tak protlačil k tomuto projektu dalšího ze svých chovanců, kteří mu dříve ochotně vypomáhali s jeho vlastními projekty. Ramin Djawadi (*1974) dosud pracoval především na dodatečné hudbě pro pár Zimmerových snímků či se podílel například na hudbě k BLADE: TRINITY. Jeho největší samostatnou prací je však hudba k televiznímu seriálu PRISON BREAK, která dávala tušit kolik talentu se v tomto mladíkovi skrývá. IRON MAN představuje Djawadiho první velkou filmovou zakázku a soudě podle úspěchu snímku v kinech rozhodně nebude poslední. Jaká je tedy samotná Djawadiho hudba?

Zapomeňte na stylovou temnotu burtonovského BATMANa, rozjařenou ulítlost Schumacherova BATMANa, i psychologicky nosnou hudbu BATMANa v Nolanově podání. Zapomeňte rovněž i na netradičně pojatého HULKa Dannyho Elfmana i na podmanivou představu jak by asi zelený (zl)obr zněl, kdyby zůstalo u hudby původně najatého Mychaela Danny. Stejně mimo je očekávat cokoliv stále ještě stylového jako první dva SPIDERMANy. Zapomeňte rovněž i na tématicky bohaté komiksové kompozice jako HELLBOY Marca Beltramiho či třetího SPIDERMANA Christophera Younga. Pokud se přiblížíme však k Youngovu GHOST RIDERovi, srovnání s IRON MANem již začíná alespoň částečně fungovat. Zatímco v případě Youngovy kompozice bylo využití metalových prvků motivováno faktem, že hlavní postava je motorkář a ti maj asi podobnou hudbu rádi, tak u IRON MANa zůstává nad volbou uřvaných elektrických kytar rozum stát a posluchači zbývá jen vata do uší, oči pro pláč a na hlavu si radši nasadit helmu, ať si při poslechu tohoto nového MV počinu nevyklubete do čela samým vztekem důlek, za který by se nemusel stydět ani Daniel Plainview.

Ale buďme taky k Djawadimu féroví, jelikož tak se koneckonců recenze mají psát a jejich pisatelé by se měli údajně snažit najít něčeho pozitivního i na výtvoru, který jinak stojí za cosi z jížní části klokana hopkajícího na sever. Djawadi neservíruje po celou délku alba pouze ječící elektrické kytary, i když ty mají (asi) zastupovat něco jako hlavní motiv, ale nabízí i několik poklidných sekvencí směřujících odnikud nikam a jednu relativně akceptovatelnou poklidnou skladbu v podání (alespoň v její první polovině) čistého symfonického orchestru: Vacation's over, jejíž zásluhou je ta 1* kupodivu i relativně zasloužená. Pro notorické příznivce MV/RCP bude IRON MAN nabízet hrstku rytmických hluků jako například v průběhu tracků: Merchant Of Death, Golden Egg, Mark II, Iron Man či v relativně akceptovatelné (díky tuně braku, co jí předchází) finálovce Arc Reaktor. Podstatná většina alba však spadá do čistě funkčního hučení, vrzání a nevýrazné vaty, která zní přesně jako doslova desítky podobně laděných bezvýrazných počinů.

Tyto momentky však vypovídají stejnou měrou o Djawadiho hybernované invenci, tak i Zimmerově snaze prosazovat své chovance u snímků, na které evidentně nemají a pravděpodobně i televizních seriálů je pro "skladatele" Djawadiho formátu škoda. Pokud předchozí text nevyznívá jako dostatečně odrazující a varující před tímto počinem, tak vám asi není pomoci a pokud se mu skutečně odhodláte věnovat svůj drahocený čas, tak dobře vám tak!

Hudba *    Album **    Zvuk ****

Vantage Point

Enemy of the State