TT 39:48

• Hudbu složil: Alex Heffes
  • Dirigoval: Alex Heffes
  • Orchestrace: Mark Kilian, Alex Heffes
  • Produkce: Alex Heffes
  • Back Lot Music 2009 (iTunes exclusive)

Politický thriller STATE OF PLAY vznikl na základě britského televizního seriálu stanice BBC, který do podoby scénáře převedlo trio renomovaných scenáristů: Tony Gilroy (MICHAEL CLAYTON), Billy Ray (BREACH) a Matthew Michael Carnahan (THE KINGDOM). Režie snímku se chopil někdejší úspěšný dokumentarista Kevin Macdonald, který před třemi lety debutoval svou strhující biografií Idiho Amina THE LAST KING OF SCOTLAND. STATE OF PLAY je již čistě fikčním snímkem, který pojednává o vyšetřování dvojice úmrtí, z nichž jedno se přímo dotýká osoby kongresmana Stephena Collinse (Ben Affleck). Je všechno jen náhoda nebo jsou obě zdánlivě nesouvisející oběti propojené nějakým dobře maskovaným spiknutím? A jaká je v něm kongresmanova role? Na to musí přijít tým žurnalistů, které vytvořili Russel Crowe (Cal McAffrey) a Rachel McAdams (Della Frye), jimž zdárně kryje záda šéfredaktora v podání Helen Mirren.

Stejně jako u svých předchozích snímků oslovil Macdonald ohledně hudby britského skladatele Alexe Heffese, který prací na tomto projektu strávil řadu měsíců a některé skladby zkomponoval již před začátkem natáčení. Během následujících měsíců Heffes experimentoval s rozličnými perkusními efekty, mezi nimiž nechybí různé formy gongů i speciálně vytvořené kovové sochy, jejichž zvuk byl dále elektronicky i akusticky modulován za pomocí dvoustopých pásek. Výsledný perkusní mix byl následně zkombinován s dalšími prvky, které zastupuje rytmický klavír a elektrická kytara, jejíž zvuk je rovněž příležitostně maskován elektronickou úpravou či žestě, které občas získávají až matrixovský nádech. Orchestrální rovina nahrávky je po většinu délky alba potlačena na pouhé přizvukování a doplnění perkusního spektra táhlými tóny hlubokých smyčců a žesťů či občasnými fragmenty hlavního tématu, které naplno přijde ke slovu až v poslední třetině nahrávky (vynikající skladby A Political Suicide, finále Steven and Cal, Writing the Article a části řady dalších).

STATE OF PLAY je tak převážně funkční kompozicí, která sice spolehlivě plní svůj dramatický záměr ve spojení s obrazem, a představuje v rámci Heffesovy tvorby nový směr, ale stále se jedná o čistě žánrovou nahrávku, která nabízí na jedné straně ryze funkční momenty, které ve finále doplňuje rozsáhlý orchestr a občasné sólové party pro klavír či kytaru. I přesto se ale jedná o lehce předvídatelný moderní žánrový počin, kterému se však z profesionálního hlediska nedá příliš vytknout a stejně jako film sám by tak neměl uniknout pozornosti příznivců kvalitního thrilleru ani fanouškům moderních dramatických kompozic. Jedinou nevýhodou nahrávky je tak její dostupnost pouze na iTunes a to i navzdory hvězdnému hereckému obsazení a tedy i silnému komerčnímu potenciálu tohoto vynikajícího snímku.

Traitor

The Peacemaker

The Bourne Ultimatum