• Hudbu složil: Charles Fox
  • Dirigoval: Charles Fox
  • Orchestrace: Ruby Raskin
  • Nahráno v Paramount - Scoring Stage M
  • Produkce: Charles Fox
  • Intrada Records 1978 (Special Collection Volume 88)

Komedie FOUL PLAY byla roku 1978 režijním debutem úspěšného scenáristy Colina Higginse (HAROLD AND MAUDE, SILVER STREAK), který se nechal zjevně inspirovat Hitchockovým THE MAN WHO KNEW TOO MUCH a vypráví o ženě (Goldie Hawn), která se zaplete do spiknutí s cílem zavraždit papeže, ve kterém mají prsty zlotřilý trpaslíci i albíni a jejím jediným spojencem je tak policajt v podání na filmovém plátně debutujícího Chevyho Chase. Snímek byl uveden 14. července 1978 a stal se nejen kasovním, ale i kritickým úspěchem, který vedl rovněž i k nominacím na Oscara i Zlatý Glóbus pro titulní píseň Ready to Take a Chance Again, kterou společně složili Charles Fox a Norman Gimbel, a kterou pro film nazpíval legendární Barry Manilow.

Variace titulní písně se prolínají pochopitelně i zbytkem Foxovy instrumentální hudby, která tak mísí dvě základní polohy. Právě variace milostného tématu jsou pravděpodobně největším důvodem popularity této kompozice, která v jeho variacích využívá decentní poklidné smyčce, které doplňuje řada sólových partů pro klavír, struny, basovou kytaru či zvonkohru a sólovou trubku. Hlavní téma se ve svých variacích prolíná nejen dvěma verzemi titulní písně pro úvodní a závěrečné titulky, ale i skladbami Love theme - Instrumental a Houseboat (Love Theme). Naopak nahrávce poněkud ubírají na atraktivitě některé komediální sekvence a dramatické skladby, které však samy sebe zjevně neberou příliš vážně. Fox pravidelně střídá hravé sekvence s tajuplnějšími momenty a na ploše pouze několika vteřin přepíná mezi těmito dvěma nepříliš sourodými hudebními styly. Zatímco hlavní téma (a současně i druhá obsažená píseň v Manilowově podání: Copacabana) nabízí velmi stylovou kompozici v typickém duchu 70. let, zbytek kompozice spadá do převážně funkční výplně, která i přesto nabízí několik vydařenějších skladeb (vynikající finálovka Get me to the Opera on Time). V rámci dramatické části kompozice skladatel využívá rozličné nástrojové skupiny, které se pravidelně střídají. Ať již se jedná o nervózní smyčce, lehké vysoké tóny chladného klavíru (neustále omílajícího dokola jeden primitivní motiv), až po příležitostné honičky, které naopak kladou důraz na polyfonní kombinaci několika jednoduchých motivů, které jsou posazeny na perkusní a žesťové sekci a rytmických úderech do kláves klavíru (viz Gloria Escapes).

FOUL PLAY se řadí sice v našich končinách k méně známým snímkům, ale i přesto se jedná vynikající komedii, které k úspěchu dopomohla i Foxova hudba, která však samostatně poněkud postrádá svůj filmový doprovod. I navzdory na samostatný poslech nepříliš atraktivním dramatickým skladbám, album stále nabízí dostatek variací milostného tématu v typickém duchu 70. let, který si své příznivce dozajista najde, a nemělo by tak uniknout nikomu, kdo považují 70. léta za jednu z nejpestřejších a nejpřínosnějších epoch dějinám jak filmové, tak i populární hudby. I když Fox nebyl v kombinaci nervózního napětí s odlehčenými prvky natolik úspěšný jako někteří jeho kolegové (viz John Morris se svou hudbou pro HIGH ANXIETY či Henry Mancini se SILVER STREAK), stále se jedná o kvalitní album, jehož poslech uteče velmi rychle a to nejen zásluhou jeho střídmé stopáže.

Four Brothers

The Conversation

How to Lose Friends & Alienate People