TT 50:07

• Hudbu složil: James Newton Howard
  • Orchestrace: Pete Anthony, Jeff Atmajian, Jon Kull, Brad Drecher
  • Nahráno v Sony Scoring Stage, Culver City, CA
  • Produkce: James Newton Howard
  • Varese Sarabande 2008 (302 066 901 2)

Hudba měla v Shyamalanových filmech vždy klíčovou roli. Ať již šlo o jeho celovečerní prvotinu WIDE AWAKE, ke které (stejně jako ke krátkému snímku PRAYING WITH ANGER) složil hudbu Edmund Choi, až po poslední projekty na kterých pracoval (od doby THE SIXTH SENSE) již výhradně James Newton Howard. Zatímco Howardovy poslední kompozice spadají do roviny pouhé rutiny, v případě Shyamalanových snímků se vždy dokázal vzedmout k mimořádným výkonům a dodat kompozice, které sice sdílely ve svých dílčích momentech společné mystické spektrum, ale každá byla do jisté míry unikátní. Zatímco LADY IN THE WATER byla spíš výběrem Howardových osvědčených stylů, stále se jednalo o dokonale funkční kompozici.

Nejnovější THE HAPPENING je oproti předchozím kompozicím, které měly jasně udaný ústřední hudební prvek (ať již šlo o jeho tonální vlastnosti či prostě ústřední téma, se kterým bylo náležitě a hojně pracováno), o poznání umírněnější a svým emocionálním chladem připomene v největší míře THE SIXTH SENSE. Jedná se však o podobnost stylovou a nikoliv kopírování již vyzkoušených postupů. Hlavní motiv je tentokrát velmi nenápadný a představí se v podobě vibrata sóla na violoncello v rámci první skladby (hlavní motiv je rovněž prezentován v podobě sólové trubky např. ve fascinující skladbě My Firearm is My Fried). V dalších skladbách je s ním však pracováno pouze zřídka a je redukováno byť do rytmické linie či se objevuje v podání sóla na violoncello, které má však své místo převážně v podkladu.

Klíčovou roli v rámci kompozice sehrává sólový klavír, který svým minimalistickým stylem přispívá k celkové nervozitě kompozice a většina jeho výskytu je redukována na neustálé omílání dvou až dětsky primitivních krátkých frází (k její obměně na okamžik dochází až v 15. skladbě Mrs. Jones). V rámci nejdramatičtějších momentů (Central Park, Princeton, Mrs. Jones) Howard začleňuje i bonga a četné dřevěné perkuse, které mísí s postupně gradujícími rytmickými tahy hlubších smyčců (dosahujících až holstovských účinků) a táhlými tóny smyčců vyšších. Předchozí snadná přístupnost pohádkové LADY IN THE WATER, houslová křehkost THE VILLAGE a lineární rytmika SIGNS jsou v případě THE HAPPENING nahrazovány složitými a rychle se obměňujícími rytmy, které připomenou některé žánrové kompozice Jerryho Goldsmithe, se kterým Howarda rovněž pojí i konzistentně vysoká kvalita jeho kompozic pro stále horší (Shyamalanovy) filmy.

Těžko v rámci alba vyzdvihovat některou konkrétní skladbu, jelikož jeho síla neleží ve snadno zapamatovatelných motivech či lineárních a snadno přístupných harmoniích. Namísto snadno přístupných sólových partů pro housle a pohádkové motivy Howard tentokrát kombinuje nástroje posazené hlouběji. Dřevěné dechy jsou prakticky zcela eliminovány a skladatel využívá převážně hluboké smyčce, fagoty, klarinet, hoboj a pouze nenápadné žestě. Prvkem, který odlišuje THE HAPPENING od předchozích Howardových kompozic, je rovněž sólové violoncello, které však získává velmi málo prostoru a jeho počet výskytů převyšuje zmiňovaný sólový klavír. Většina kompozice je velmi dramatická a atmosférická, čímž může odradit své potenciální posluchače očekávající návaznost na Howardovy snáze přístupné počiny. I když se na první poslech může jednat o kompozici velmi nenápadnou až nevýranou, opak je pravdou a její originalita vynikne naopak při soustředěném a pozorném poslechu. Celá kompozice je vystavěna na dramatických a strašidelných sekvencích, zatímco poklidné momenty zazní pouze zřídka (Jess Conforts Elliot, Be with You, segmenty End Title Suite), tyto momenty jsou však v menšině a většina alba přísluší dramatickým a texturálním sekvencím, které jsou v Howardově tvorbě ke slyšení poprvé od doby THE DEVIL'S ADVOCATE (poprvé však v takové míře a stylové čistotě).

Zatímco v případě snímku samého se podle prvních ohlasů jedná o další Shyamalanův propadák, Howardova hudba se řadí nejen k nejlepším skladatelovým kompozicím pro režisérovy filmy (a směle zastiňuje některé z jejich předchozích společných projektů), ale rovněž i k tomu nejzajímavějšímu a nejoriginálnějšímu, co v současnosti vysoce plodný Howard předvedl. Kéž by se mu povedlo podobnou naléhavost, styl a sílu propašovat i do jeho následujícího THE DARK KNIGHT...

The Ring / The Ring II

The Eye

Signs