• Dirigoval: Mike Nowak
  • Orchestrace: Pete Anthony, Bruce Babcock, Brad Drecher, Jon Kull, John Ashton Thomas
  • Nahrál: The Hollywood Studio Symphony, Hollywood Film Chorale
  • Nahráno v The MGM Scoring Stage
  • Produkce: Theodore Shapiro
  • Lakeshore Records 2007 (LKS 33918)

Jeden z předních nastupujících mladých hollywoodských skladatelů, Theodore Shapiro, velmi záhy zapadl do škatulky komediálního skladatele a není se příliš čemu divit - i když v rámci své kariéry pracoval i na několika thrillerech a dramatech, největšího úspěchu dosáhl právě v komediální oblasti svou spoluprací s Benem Stillerem. Ať již se jedná o Stillerem režírované snímky (TROPIC THUNDER) či projektů, na kterých se Stiller podílel jako producent, které zastupují mj. sportovní komedie DODGEBALL a BLADES OF GLORY. Právě pro posledně jmenovaný Shapiro zkomponoval svou tematicky nejpestřejší a nejmonumentálnější kompozici, na jejímž nahrávání se podílel nejen 91 členný symfonický orchestr, ale i pěvecký sbor. Toto bohaté těleso doplnily další typické Shapirovy party pro perkuse, kytary, vibrafon, klávesy či tleskání.

BLADES OF GLORY vypráví příběh dvojice věčných rivalů - drsných krasobruslařů - precizního Jimmyho McElroye (Jon Heder) a věčného zhýralce, závislého na sexu, který naopak dává přednost improvizaci Chazze Michaela Michaelse (Will Ferrell). Při jedné potyčce tito dva souhrou náhod podpálí maskota turnaje a jsou doživotně vyloučeni z krasobruslařské asociace. Postupem času ale zjistí skulinu, která jim oběma umožní návrat - tentokrát však jako páru... Zatímco četná krasobruslařská choreografie je doprovázena některými hity (I don't want to miss a thing či Flash!), které spolehlivě pokrylo písničkové album (obsahující rovněž pár instrumentálních skladeb), po úspěchu filmu se dočkalo svého vydání i čistě instrumentální album, které pokrývá kompletní Shapirovu původní hudbu - bohužel nikoliv v pořadí, v jakém se jeho skladby objeví ve filmu.

BLADES OF GLORY představuje dosud nejpestřejší Shapirovu kompozici, pro kterou skladatel zkomponoval nejen četné monumentální sekvence (např. Slice and Dice on Ice, Capture the Dream, Freight Train from Hell, World Wintersport, Blades of Glory), připomínající svou energičností a chytlavostí například Williamsovy olympijské znělky, ale i celou řadu dalších vedlejších témat. Mezi nejpůvabnější se řadí romantické téma Jimmyho a Katie (v podání poklidných smyčců a hrací skřínky či klavíru ve skladbách Snow Cones a We did it), ale i další vedlejší témata, která se v průběhu CD objevují pouze ojediněle. Ať již jde o náležitě mystické téma Michaelsova vzácného hřebenu (The Verticoli) či jeho četných tetování vyprávějících o etapách jeho života (The Illustrated Man) - oba v podání etnicky zabarveného sólového klarinetu, který pouze nenápadně podkresluje pěvecký sbor, harfa a zvonky. Dramatickou rovinu kompozice zastupuje The Chase, v níž skladatel rámuje řadu obsažených hlavních motivů svižnými smyčci, ráznými žesti, klávesami a množstvím elektroniky či motiv nebezpečného čísla, které má ústřední dvojici zajistit vítězství šampionátu (The Iron Lotus) využívající rozličné perkuse, svižné hlubší smyčce a až conanovské žestě. Všechny výše zmíněné symfonické momenty pokrývají většinu výsledného alba, které dále doplňuje pár konspiračních sekvencí, v nichž se skladatel nechal inspirovat hudbou Henry Manciniho. V podobném duchu se odvíjí i hrstka typičtějších autorových skladeb určených pro moderní skupinu bicích, kytar a Hammondovy varhany (Icy Hot Superslide, Pile of Guts a Plan B).

BLADES OF GLORY je sice rozsahově střídmým, ale tematicky a stylově velmi bohatým a variabilním počinem, který nabízí jak monumentální hlavní téma, tak i typičtější Shapirovy komediální postupy a představuje tak dokonalý výběr a úvod do jeho tvorby. Mírným nedostatkem kompozice je pouze uspořádání výsledného alba, které není řazeno chronologicky, ale přesto nabízí kompaktní poslech i navzdory častému střídání hudebních stylů a skutečnosti, že podstatná většina alba je tvořena skladbami, které se délkou pohybují v průměru okolo jedné minuty. I navzdory těmto svým drobným nedostatkům se stále jedná o mimořádně chytlavé album, které ve své relativně průměrné stopáži nabízí množství poloh a hudebních stylů, které jej řadí k nejvydařenějším komediálním počinům posledních let, a je tak obzvlášť potěšující, že alespoň v tomto případě se Shapirova kompozice dočkala zasloužené pozornosti ze strany hudebních nakladatelství, která se jinak většině jeho tvorby stále vyhýbá...

Astérix Aux Jeux Olympiques

Tropic Thunder

Marley & Me