TT 42:56

• Hudbu složil: John Debney
  • Dirigoval: John Debney
  • Orchestrace: Frank Bennett, Kevin Kaska, Christopher Klatman, Mike Watts, Brad Drecher
  • Produkce: John Debney
  • Varese Sarabande 2008 (302 066 906 2)

David Robbins je zlo. Poté, co loni "potěšil" filmové fanoušky nášupem v podobě NORBITA, spojil tento režisér, producent a příležitostný herec znovu síly se svou hlavní hvězdou a společně přivedli na světlo světa další komediální perlu: MEET DAVE. Již samotný popis filmu vyznívá "velmi slibně": Dave (Eddie Murphy) je pouhá skořápka, která je obývaná miniaturními ufony (někteří z nich opět Eddie Murphy), kteří se jejím prostřednictvím snaží zachránit svůj vlastní svět. Jejich vesmírná loď je však živá, na své pozemské misi se zamiluje a způsobí tak svým obyvatelům jen další a další těžkosti.

Po Davidu Newmanovi, jehož NORBIT se bohužel dočkal svého vydání jen ve značně zmrzačené podobě, byl tentokrát ke zkomponování hudby najat komediální specialista John Debney. Mezi nejlepší momenty alba se řadí monumentální sekvence, které svou kombinací rozsáhlého orchestru, decentních elektronických perkusí a občasných pěveckých sborů zachraňují CD od nížšího hodnocení. Mezi tyto skladby se řadí Orb Arrives on Earth, Dave's System Check, Adressing the Crew, Evil Dave blasts the Police Station, The Battle Begins, I am Dave Ming Chang (který v čase 1:12 obsahuje mírný náznak startrekovské fanfáry), Saving Earth, Power Shutdown, Mini Dave Apologizes a Blast off and Return. V případě těchto skladeb se jedná o naprosto typického symfonického Debneyho ve stylu, který jeho kompozice pro videohru LAIR či srovnatelně kvalitní epos CUTTHROAT ISLAND učinil jeho nejpopulárnějšími kompozicemi. Jejich kvalit však ani zdaleka nedosahuje a mnohem blíž má tak ke standardním nahrávkám jako SEAQUEST DSV, CATS AND DOGS, MY FAVORITE MARTIAN či ZATHURA. Podobně potěšujících je i pár poklidných minut (A Kiss in the Park, Gina's Painting, Urban Camping with Dave), v nichž Debney využívá sólo na flétnu a kytaru, které jsou jen nenápadně podkresleny zbytkem orchestru.

O poznání více prostoru však přísluší až křečovitě efektní komediální výplni, kterou Debney převedl již mnohokrát. V průběhu řady skladeb se prolínají různé dílčí aspekty této kompozice - od monumentálních nástupů celého orchestru až po svižné rytmické komediální sekvence, v nichž Debney nabízí četná sóla pro dechové nástroje různých forem a velikostí (nevyhýbá se tentokrát ani alt saxofonu, který zazní například ve skladbách Dave comes to Earth, Gina Runs into Dave a Welcome to Old Navy). V komediální rovině kompozice se občas Debney vydává až manciniovským směrem, ale bohužel se obejde bez jeho lehkosti i křehkosti, která je nahrazena vtíravými rytmickými motivy a moderními elektronickými či latinskoamerickými perkusemi.

MEET DAVE se zkrátka nezavděčí jak filmovým fanouškům, tak ani Debneyho věrným posluchačům, kterým nabízí jen další variace na již mnohokrát ozkoušené komediální postupy. Sice se jedná o kompozici, která v žádném případě neurazí (především zásluhou dobrodružných symfonických okamžiků), ale zkušenějšího posluchače nechá zcela chladným. Výslednému hodnocení rovněž příliš nepřidá ani uspořádání alba, které necelých 43 minut dlouhou nahrávku dělí do 27 krátkých skladeb, z nichž pouze hrstka přesahuje hranici dvou minut. Věčná škoda, že Debney svůj čas tráví prací na podobně podřadných projektech místo, aby si své zakázky pečlivěji vybíral a dostal tak více příležitostí k uplatnění svých schopností i v adekvátních a především kvalitních projektech.

P.S.: Brian Robbins a Eddie Murphy nedají pokoj filmovým divákům ani příští rok a v současnosti již probíhá natáčení jejich třetího společného projektu A THOUSAND WORDS, o muži, který se jednoho dne dozví, že mu zbývá již jen 1000 slov, po jejichž vyřčení zemře. Zní skutečně slibně, že? :-)

Evan Almighty

Paulie

Elf