• Dodatečná hudba: John Debney
  • Dirigoval: Randy Edelman
  • Orchestrace: Matt Dunkley, Frank Bennett, Nick Ingman, Stuart Balcomb, Andrew Kinney
  • Nahrál: The London Symphony Orchestra, Metro Voices
  • Produkce: Randy Edelman
  • Varese Sarabande 2008 (302 066 916 2)

U třetího dobrodružství notně zestárlých členů rodinky O'Conellových přejal hudební otěže po Jerrym Goldsmithovi a Alanu Silvestrim Randy Edelman, jehož výsledná partitura byla nahrána prestižním Londýnským symfonickým orchestrem a sborem Metro Voices. Edelmanova kariéra byla na svém vrcholu v druhé polovině 80. let a v první polovině let 90. kdy se dokázal úspěšně vyprostit ze škatulky komediálního skladatele a záhy se stal vyhledávaným i v oblasti akčních snímků. Mezi jeho nejslavnější kompozice patří především snímky jako DRAGON: THE BRUCE LEE STORY, DAYLIGHT a DRAGONHEART, na kterých spolupracoval s režisérem Robem Cohenem, který na svého (téměř) dvorního skladatele ani po letech nezanevřel a dali společně vzniknout třetímu dílu této úspěšné dobrodružné série.

Nyní už dospělý synek dvojice hlavních hrdinů jde ve šlépějích své matky a v čínské poušti objeví hrob Dračího císaře (Jet Li). Tyto vykopávky jsou však bedlivě sledovány i frakcí čínské armády, která touží mumii císaře získat, dopravit ji do Šangrila, přivést císaře opět k životu a umožnit mu sjednocení a upevnění pozice Číny jako vládnoucího císařství v celosvětovém měřítku. Evy (Maria Bello) je uznávanou spisovatelkou ženské masturbační literatury ve stylu Danielle Steelové, která právě vydala druhou knihu popisující (notně pošramoceně) události druhého dílu a užívá si čerstvé tvůrčí krize, jelikož už ve své znuděné existenci nemá příliš o čem psát. Rick O'Connell střílí už jen na pstruhy a toto duo tak uvítá nabídku na přepravu jednoho historického artefaktu do Šanghaje, kam jej chce americká vláda navrátit do tamnějšího muzea jako gesto dobré vůle. Bohužel i tento artefakt je nezbytný k přivedení Dračího císaře zpět k věčnému životu a tak se znovu celá rodinka vydává do boje proti další mumii a nechybí ani strejda Jonathan, který jako jediný žije dobrodružným životem v Šanghaji a užívá veškerých výhod, které skýtá vlastnictví nočního klubu.

Edelmanova hudba kombinuje aspekty obou předchozích dílů série. Zatímco v akčnější rovině nechybí občasná snaha o navázání na Goldsmithovu hudbu v rámci orchestrace žesťové sekce (viz např. závěr Silently Yarning for Centuries), jindy je hudba náležitě monumentálně tematická stejně jako v případě Silvestriho kompozice k druhému dílu. Tento stylový mix pak doplňují typické Edelmanovy dobrodružné atributy známé z jeho starších soundtracků (především DRAGONHEARTH nezapře shodné prvky s hlavním motivem THE MUMMY: TOMB OF THE DRAGON EMPEROR, který CD zahajuje - i když doprovází ve skutečnosti závěrečné titulky). Edelman se nevyhýbá ani lokálním prvkům, které jsou využity jak v úvodním prologu filmu v začlenění Taiko perkusí, tak i četných sólových partů pro smyčce (violoncello, erhu), které dokreslují vztah synka O'Conellových se strážkyní císařova hrobu (Silently Yarning for Centuries). I s východními nástroji již Edelman získal své zkušenosti, tentokrát při práci na Cohenově snímku DRAGON: THE BRUCE LEE STORY. Právě variace těchto dvou hlavních motivů se řadí k tomu naprosto nejlepšímu, co CD nabízí a jejich provedení londýnskými hudebníky dodalo jinak nezřídka lajdácky instrumentovaným Edelmanovým kompozicím (jimž se příliš THE MUMMY: TOMB OF THE DRAGON EMPEROR nevymyká) obrovské kouzlo, které bohužel vyprchá po prvních dvou skladbách. Mezi další skladby, které úspěšně variují (či spíše pouze opakují) dvě hlavní témata či představují témata vedlejší patří: A Family Presses Close, Crash and Burn, Alex and Lin, A New Assignment, Ancient China, úvod "Memories, Retirement and Dinner", Love in the Himalayas, Heartbreak a Finale.

S The Reign of Terror se poprvé představuje akční rovina hudby, v níž skladatel využívá bohatou perkusní sekci (která je ještě rozvedena o elektronické prvky), plný orchestr a sbor. Bohužel v rámci akčních skladeb (obzvlášť pak v prologu snímku) hudba velmi často střídá nástupy celého orchestru a perkusí s čistě rutinními momenty a rytmické akční motivy tak nedostávají příliš prostoru ke svému rozvinutí. Mezi nejzajímavější akční skladby se pak řadí Formation of The Terra Cotta Army, Yang Follows the O'Connells, Shanghai Chase, Return of the Dragon či Shielding a Son. I v případě těchto skladeb se však k nejlepším řadí pouhé krátké fragmenty hlavních motivů a rytmické fráze, které jsou střídány s nezajímavými rádobykomediálními sekvencemi (viz předpotopní elektronické varhany v Shanghai Chase). Bohužel (jak je ostatně u Edelmana obvyklé) pokud skladatel nevariuje některý ze svých hlavních motivů, výsledná kompozice postrádá směr a je jen pouhou kolekcí krátkých útržků, z nichž některé jsou více (jiné méně) efektivní - na samostatný poslech však zcela selhávají.

V kontextu Edelmanovy tvorby představuje THE MUMMY: TOMB OF THE DRAGON EMPEROR jeden z vrcholů dosavadní skladatelovy tvorby a není pochyb, že dvojice hlavních témat má potenciál zapsat se k nejpopulárnějším autorovým kompozicím. Bohužel ale zbytek hudby spadá do roviny pouhé výplně a vnucuje se tak dojem, že nejlepší části kompozice byly pro film složeny Johnem Debneym, který byl povolán ke složení přibližně 30 minut hudby poté, co byl film dodatečně přestříhán a Edelman nebyl ze zdravotních důvodů k dispozici, aby provedl nezbytné změny. I když měl Edelman zcela shodné podmínky pro svou práci jako Alan Silvestri v případě druhého dílu (množství času na přípravu, Londýnský symfonický orchestr, štědrý rozpočet a navíc i výhodu ve své dlouhodobé spolupráci s Cohenem), výsledek je jen lehce nadprůměrnou kompozicí, která tak dokonale dokládá omezené Edelmanovy schopnosti i v případě takto atraktivní látky. Výslednému albu navíc příliš nepřidá ani proházení pořadí skladeb k nepoznání, díky čemuž se vytrácí i poslední náznaky návaznosti a pozvolného rozvoje obsažených hudebních témat.

Dragon: The Bruce Lee Story

The Mummy Returns

Dragonheart